סגור
מימין נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו
מימין: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו (צילום: איי פי)

בלומברג: נתניהו וארדואן ייפגשו בחודש הבא באנקרה

לפי הדיווח, לאחר עשור של מתיחות, במדינות מקווים לחדש את הקשרים העסקיים וקשרי התיירות, ואף להתחיל במשלוחי גז לטורקיה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתוכנן להיפגש בתחילת יולי עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן - כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג. לפי הדיווח, הפגישה אמורה לסייע להפשיר את הקשרים בין המדינות.
לאחר עשור של מתיחות בין ישראל וטורקיה, במדינות מקווים לחדש את הקשרים העסקיים וקשרי התיירות, ואף להתחיל במשלוחי גז לטורקיה. היחסים הדיפלומטיים בין המדינות הוחזרו במתכונת מלאה רק באוגוסט האחרון לאחר המשבר שנגרם בעקבות פרשת המרמרה ב-2010.
אנשים המקורבים לנושא הסבירו כי השיבושים שנגרמו לשרשראות האספקה ולשוקי הסחורות בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה מהווים את התמריצים החדשים לתיקון היחסים. מניע נוסף הוא הפעילות של איראן באזור. במקביל לחשש הישראלי, בטורקיה מודאגים מההשפעה הגוברת של איראן בסוריה.
לפי המקורבים, שביקשו להישאר בעילום שם, ארדואן ונתניהו עשויים להיפגש ביולי באנקרה, זאת בהתאם לאילוצי לוחות הזמנים של שני המנהיגים. בדומה לנתניהו, גם ארדואן מתמודד עם לחץ מבית. הוא מינה צוות כלכלי חדש מאז נבחר מחדש לנשיאות בחודש שעבר, זאת לנוכח האינפלציה המאמירה.
לפי המקורבים, השיחות יעסקו ביצוא פוטנציאלי של גז טבעי נוזלי לאירופה דרך טורקיה. אף שלא ברור כמה גז יש והפצתו לא צפויה לקרות אלא בעוד מספר שנים. לא התקבלה תגובה משגרירות ישראל באנקרה ומצד ממשלת טורקיה.
המסחר בין טורקיה וישראל בעלייה, זאת בנוסף לצמיחה בתיירות הודות להחזרת הקרוזים מישראל והשקת טיסות ישירות לאתרי נופש בטורקיה כמו אנטליה ובודרום. מעל מיליון תיירים ישראלים צפויים לבקר השנה בטורקיה, זאת לעומת 843 אלף תיירים בשנה שעברה. לפי הנתונים הרשמיים מטורקיה, הייצוא הטורקי לישראל עלה בשנה שעברה ב-11% ל-7 מיליארד דולר, בעוד שהיבוא הסתכם בסביבות 2.5 מיליארד דולר. הייצוא הטורקי לישראל מתרכז בעיקר בפלדה, ברזל וחומרי בנייה אחרים.