סגור
יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי ארה"ב
יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי. כהונתו בסכנה (AFP)

יו"ר בית הנבחרים חווה מפלה - השבתת הממשל בארה"ב מתקרבת

ההצעה שהציג קווין מקארתי נפלה לאחר שקבוצת רפובליקנים מהאגף הימני קיצוני התנגדו לה - למרות שכללה קיצוץ של 30% בתקציב סוכנויות ממשל. אם לא יושג הסכם עד חצות תיכנס השבתת הממשל הפדרלי לתוקף. מקארתי שהיה נסער אמר: "זה עוד לא הסוף, יש לי עוד רעיונות"

תוכנית הרגע האחרון של יושב ראש בית הנבחרים האמריקאי לתקצוב הממשל הפדרלי במטרה למנוע באופן זמני את השבתתו קרסה אמש (ו') בצורה דרמטית, לאחר שקבוצה של רפובליקנים קיצונים דחתה את החבילה. אם לא יושג הסכם עד הלילה בחצות - השבתת הממשל תיכנס לתוקף.
הרפובליקנים מהאגף הימני קיצוני סירבו לתמוך בהצעה של יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי - למרות קיצוצי ההוצאות החדים שהיא כוללת של קרוב ל-30% מכל סוכנויות הממשל ואמצעי שמירת הגבול החמורים, מכיוון שלטענתם היא אינה מספקת. הבית הלבן והדמוקרטים דחו את עמדת הרפובליקנים כקיצונית מדי. ההצבעה הסתיימה בתוצאה של 232-198 נגד ההצעה, כש-21 רפובליקנים ניציים הצביעו נגדה. גם כל הדמוקרטים הצביעו נגדה.
הכישלון להעביר את החוק לתקצוב הממשל הפדרלי לפני הדד-ליין שחל היום בחצות מותיר אפשרויות מוגבלות למניעת ההשבתה, שתוציא עובדים פדרליים לחופשה ללא תשלום, תמנע תשלום משכורות לחיילים, ותפגע בתוכניות ושירותים שניתנים למיליוני אמריקאים. מקארתי, שנראה סוער, עזב את בית הנבחרים ואמר לכתבים: "זה עוד לא הסוף, יש לי עוד רעיונות".
תוצאת ההצבעה מטילה סכנה על כהונתו של מקארתי בתפקיד יושב ראש בית הנבחרים, כיוון שהיא מראה שאין לו כמעט כוח מינוף פוליטי ברגע קריטי שדחף את הממשל למשבר. אפילו התוכנית שהציע מקארתי, שכללה ויתורים יוצאי דופן – כולל חיתוך תקציב הסוכנויות הפדרליות בעד שליש – לא סיפקה את האגף הרפובליקני הניצי.
הסנאט מצידו המשיך לקדם תוכנית משלו שזוכה לתמיכה דו-מפלגתית, שמטרתה להשאיר את הממשל פתוח במקביל להגדלת הסיוע לאוקראינה ולאזורי אסון בארצות הברית, אך זו לא צפויה לשנות דבר עם הכאוס השורר בבית הנבחרים.
הבית הלבן התנער מנסיונותיו של מקארתי להיפגש עם הנשיא ביידן, לאחר שהראשון נסוג מעסקת חוב שניסחו מוקדם יותר השנה, שהגדירה את תקרות התקציב. "רפובליקנים קיצוניים בבית הנבחרים שילשו את דרישותיהם כדי לחבל בתוכניות שמיליוני משפחות של עובדים תלויות בהן", אמרה מזכירת הבית הלבן, קרין ז'אן פייר.