סגור
קורונה ניו יורק ליד טיימס סקוור 15.3.20
הטיימס סקוור בניו יורק בזמן הקורונה, 2020 (צילום: איי פי)

בבנק העולמי מזהירים: ללא שינוי מדיניות, הכלכלה העולמית תחווה "עשור אבוד"

לפי תחזית שפרסם הארגון, ממוצע הצמיחה הכלכלית הפוטנציאלית עשוי ליפול לשפל מ-2.6% בעשור האחרון ל-2.2% עד 2030. הבנק העולמי טוען כי על מנת לשנות את המגמה קובעי המדיניות צריכים לתעדף את בלימת האינפלציה, הבטחת היציבות בסקטור הפיננסי, הורדת חובות, הרחבת הייצוא של שירותים דיגיטליים ושילוב אוכלוסיות נוספות בשוק העבודה

בבנק העולמי מזהירים מ"עשור אבוד" לכלכלה העולמית. לפי תחזית שפרסם אתמול (ב') הארגון, אם קובעי המדיניות לא יאמצו יוזמות שאפתניות להגדלת היצע העבודה, הפיריון וההשקעות, ממוצע הצמיחה הכלכלית הפוטנציאלית ייפול לשפל של 2.2% בשנה עד 2030.
עוד ציינו בבנק כי כישלון לבלום את הירידה הפוטנציאלית בצמיחת התמ"ג יהיה בעל השלכות מרחיקות לכת על היכולת של העולם להילחם בשינויי האקלים ולהוריד את רמות העוני. לעומת זאת, מאמצים מרוכזים להגדלת השקעות בסקטורים יציבים, להורדת עלויות המסחר, למינוף הצמיחה בסקטור השירותים ולהרחבת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עשויים להעלות את הצמיחה הפוטנציאלית בתמ"ג ב-0.7% ל-2.9%, כך לפי הדו"ח.
"הכלכלה העולמית עלולה למצוא עצמה בעשור אבוד", אמר הכלכלן הראשי של הבנק העולמי אינדרמיט גיל. עם זאת, לדבריו קווי מדיניות שמעודדים עבודה, מעלים את פיריון העבודה ומאיצים השקעות יכולים לשנות את המגמה הזו.
אייהן קוסי, מנהל חטיבת התחזיות בבנק העולמי, אמר בתדרוך לעיתונאים כי בבנק העולמי עוקבים גם אחר ההתפתחויות בסקטור הבנקאות, זאת על רקע העלאות הריבית והידוק התנאים הפיננסיים שהובילו לעלויות הלוואה גבוהות יותר במדינות המתפתחות. "ההאטה שאנחנו מתארים יכולה להיות רצינית בהרבה אם יפרוץ משבר פיננסי עולמי נוסף, ובעיקר אם המשבר הזה ילווה במיתון עולמי", אמר.
לפי הדו"ח, המשברים החופפים שחווינו בשנים האחרונות, ביניהם התפרצות הקורונה והפלישה הרוסית לאוקראינה, הובילו לסיומם של קרוב לשלושה עשורים של צמיחה כלכלית יציבה, והוסיפו לחששות הקיימים על האטה בפיריון שהיא חיונית לצמיחה בהכנסות ולשכר גבוה יותר. כתוצאה מכך, התחזית היא שפוטנציאל הצמיחה הממוצע של התמ"ג עבור 2030-2022 ייפול ל-2.2%, מ-2.6% בשנים 2021-2011, והוא נמוך בכמעט שליש מצמיחה של 3.5% ב-2000-2010.
השקעות נמוכות גם יאטו את הצמיחה במדינות המתפתחות, וצמיחת התמ"ג הממוצעת שלהם צפויה לרדת ל-4% עד סוף העשור מ-5% ב-2021-2011 ו-6% ב-2010-2000. בבנק העולמי מעריכים עוד כי הפיריון יצמח בשיעור הנמוך ביותר מאז 2000, זאת בעוד שהצמיחה בהשקעות ב-2024-2022 תהיה נמוכה בחצי מכפי שהייתה ב-20 השנים האחרונות, והמסחר העולמי צומח בשיעור נמוך יותר.
לכן, על מנת לשנות את המגמה קובעי המדיניות צריכים לפי הבנק העולמי לתעדף את בלימת האינפלציה, הבטחת היציבות בסקטור הפיננסי והורדת חובות, ובמקביל לקדם השקעות ידידותיות לסביבה, שיכולות להוסיף 0.3% לצמיחה השנתית הפוטנציאלית.
בבנק העולמי הוסיפו כי הרחבת הייצוא של שירותים דיגיטליים יכולה להוביל לעלייה משמעותית ברמות הפיריון, בעוד שהעלאת שיעור השתתפותן של נשים ואחרים בכוח העבודה עשויה להעלות את הצמיחה הפוטנציאלית ב-0.2% עד 2030.