סגור
שרת האנרגיה של בלגיה טין ואן דר סטראטן
שרת האנרגיה של בלגיה טין ואן דר סטראטן (EPA)

"אם מדינות אירופה לא יבלמו את מחירי הגז - צפויים להן 5-10 חורפים נוראיים"

שרת האנרגיה של בלגיה: "אירופה צריכה לפעול להקפאת מחירי הגז - הגיע הזמן לקבל החלטות"; אתמול אמר קנצלר אוסטריה קארל ניהאמר: "אנחנו צריכים לעצור את השיגעון הזה בשוק האנרגיה"

שרת האנרגיה של בלגיה טין ואן דר סטראטן (Tinne Van der Straeten) הזהירה היום כי אם אירופה לא תיזום בלימה של מחירי הגז, מחכים לה חורפים "נוראיים".
מחירי האנרגיה באירופה קפצו בחודשים האחרונים, לאחר שרוסיה הקטינה את אספקת הגז בעקבות הסנקציות שהוטלו עליה לאחר פלישתה לאוקראינה.
"5 או 10 השנים הבאות יהיו נוראיות אם לא נעשה דבר. אנחנו צריכים לטפל במקור של העניין, ברמה האירופית הכוללת, ולפעול להקפאת מחירי הגז", כתבה ואן דר סטראטן בציוץ בטוויטר. לדבריה, החלטה על הקפאה תוזיל את חשבונות האנרגיה (גז וחשמל) ב-770 יורו לשנה.
האמירה של השרה מגיעה כשברקע גוברים הקולות ב-27 מדינות האיחוד האירופי לנקוט יוזמה משותפת מול הקפיצה בחשבונות האנרגיה של משקי הבית ביבשת (גז וחשמל).
עמדה דומה הציג אתמול קנצלר אוסטריה קארל ניהאמר (Karl Nehammer). "אנחנו צריכים לעצור את השיגעון הזה בשוק האנרגיה. ואת זה אנחנו יכולים לעשות רק באמצעות פיתרון אירופי. צריך לעשות משהו. השוק הזה לא ייזום רגולציה על עצמו. אני קורא ל-27 המדינות החברות לפעול יחד לעצירה מיידית של התפוצצות המחירים", אמר.
בשיטת התמחור הקיימת באירופה, יש קשר הדוק בין מחירי הגז למחירי החשמל – השרה הבלגית טוענת כי אין שום הצדקה לקישור הזה וכי נדרשת רפורמה כוללת בתמחור, שתוריד את מחירי החשמל.
"שוק האנרגיה האירופי נכשל והוא נדרש בדחיפות לרפורמות. עבור משפחות רבות וחברות רבות, לא ניתן להגן על השוק הזה – הפקת החשמל מתבצעת במחיר הנמוך של 2021 אבל החשמל עצמו נמכר במחירי שיא. הזמן לדיבורים נגמר – הגיעה עת להחלטות", אמרה טין ואן דר סטראטן.