סגור
מונית רחפן EHang eh216-s סין 2
מוניות אוויר אוטונומיות. הנוסעים בוחרים את היעד על מסך מגע. (צילום: EHang)

לראשונה: מונית אוויר אוטונומית קיבלה רישוי להובלת נוסעים

איהאנג הסינית היא החברה הראשונה בעולם שקיבלה רישוי רשמי למטוסים ללא טייס נושאי נוסעים. עם השקת הפעילות המסחרית עליה להתמודד עם אתגרי רגולציה, טכנולוגיה, ביקוש וקבלת אמון הציבור

תארו לעצמכם שאתם טסים מעל העיר במטוס חשמלי ללא טייס, שיכול לקחת אתכם מנקודה A לנקודה B תוך דקות. נשמע כמו מדע בדיוני, נכון? ובכן, כבר לא. חברת איהאנג (Ehang) מסין המייצרת רכבי אוויר אוטונומיים, היא החברה הראשונה בעולם שקיבלה רישוי למוניות אוויר אוטונומיות נושאות נוסעים.
מוניות האוויר EH216-S של איהאנג הן מטוסי המראה ונחיתה חשמליים (eVTOL) היכולים לשאת עד שני נוסעים או עד 600 פאונד (כ-270 ק"ג) של מטען. הם מונעים על ידי 16 רוטורים חשמליים ויכולים לטוס במהירויות של עד 80 קמ"ש ומרחקים של עד כ-30 ק"מ. מוניות האוויר נשלטות על ידי מרכז פיקוד ובקרה מרכזי העוקב אחר מצב הטיסה, המסלולים ותנאי מזג האוויר.
מוניות האוויר אינן דורשות תשתית מסורתית כמו שדות תעופה או מסלולי המראה. הן יכולות להמריא ולנחות מכל משטח שטוח, כמו גג או מגרש חניה. המוניות משתמשות בחשמל וכך מפחיתות את הנזק הסביבתי הנגרם מפליטות. רמת הרעש שלהן נמוכה, ואפשר להטעין אותן במלואן תוך שעתיים. בנוסף יש לרכבי EH216-S מערכות נחיתת חירום ומצנחים למקרה של תקלה כלשהי, סוללות גיבוי ורוטורים.
מאז 2014 נערכו למעלה מ-40,000 טיסות ניסוי במקומות שונים ברחבי העולם. בינואר 2021 הגישה Ehang בקשה לאישור ממינהל התעופה האזרחית של סין (CAAC), שהיא נותנת את ההכרה הרשמית בכשירות של כלי טיס. ה-CAAC העריך את מוניות האוויר של איהאנג בלמעלה מ-500 פרמטרים, כגון חוזק מבני, הדמיית תוכנה, ביצועי טיסה ותאימות אלקטרומגנטית. התהליך ארך יותר מ-1,000 ימים וכלל בדיקות מעבדה, קרקע וטיסה מקיפות.
ב-15 באוקטובר 2023 הודיעה איהאנג כי היא קיבלה רישוי רשמי מה-CAAC, מה שהפך אותה לחברה הראשונה בעולם שקיבלה רישוי כזה עבור מטוסי eVTOL נושאי נוסעים. המשמעות היא שהחברה יכולה כעת להתחיל בפעילות מסחרית של מוניות האוויר שלה בסין. כפי שאמר יו"ר המייסד והמנכ"ל של איהאנג, הואזי הו: "אנו נשיק פעולות מסחריות של מוניות האוויר EH216-S, תוך מתן עדיפות לבטיחות מעל לכל".
למוניות האוויר של איהאנג יש מגוון רחב של יישומים פוטנציאליים עבור ניידות אווירית עירונית (UAM) , המשתמשת בכלי טיס כדי לספק שירותי תחבורה באזורים עירוניים. מוניות אלו יכולות לסייע בהימנעות מפקקי תנועה ולחסוך זמן בנסיעה לעבודה. הן גם יכולות לקחת אותך למקומות שקשה להגיע אליהם ברכב או בתחבורה ציבורית, וגם לספק חוויה של נקודת מבט חדשה על העיר עם נוף של קו הרקיע, נקודות ציון וטבע, הכל מלמעלה. אפשר להשתמש בכלי תחבורה אווירי זה גם למשלוח סחורות, כגון חבילות, ציוד רפואי או מזון. גם למצבי חירום, כמו אסונות טבע או תאונות, שבהם הזמן הוא חיוני, יכול כלי זה להעביר צוות רפואי או ציוד נחוץ למקום במהירות ובבטחה.
מוניות האוויר של איהאנגהן חידוש פורץ דרך שיכול לחולל מהפכה בעתיד התחבורה. עם זאת, הן מתמודדות עם אתגרים של רגולציה, טכנולוגיה, ביקוש בשוק וקבלה חברתית. המוניות צריכות לציית לחוקים ולתקנות של מדינות ואזורים שונים שבהם הן עשויות לפעול. נדרש תיאום גם עם מטוסים אחרים שמשתמשים באותו מרחב אווירי. איהאנג עבדה בשיתוף פעולה הדוק עם הרגולטורים כדי לקבוע תקנים ומדיניות עבור UAM. אחד האתגרים הגדולים הוא השגת קבלה חברתית ואמון מהציבור. היצרן צריך לחנך וליידע אותנו לגבי היתרונות והסיכונים של UAM , לטפל בבעיות ובחששות הפוטנציאליים של רעש, הגנה על פרטיות והשפעה סביבתית. Ehang מצדה עורכת קמפיינים פומביים להעלאת המודעות והאמון ב-UAM.
מוניות האוויר של איהאנג הן הישג חלוצי שיכול לשנות את האופן בו אנו נוסעים בערים ברחבי העולם. עם קבלת הרישוי הראשון בתעשייה למוניות אוויר אוטונומיות נושאות נוסעים, פתחה איהאנג אפשרויות והזדמנויות חדשות עבור UAM, וכעת החברה צריכה להתמודד עם האתגרים כדי להתקדם הלאה.