סגור
תצוגת אופנה של לואי ויטון בחודש שעבר בפריז

אחרי זינוק פוסט־קורונה, לואי ויטון וגוצ'י בהאטה

ענקיות היוקרה הגלובליות נהנו מצמיחה חזקה בעיקר בזכות סין וארה"ב, אבל המגמה משתנה. בכיר בלואי ויטון: "המצב בארה"ב לא טוב כמו שהיה"

חברות היוקרה המובילות בעולם נערכות לסוף עידן השגשוג שאפיין את היציאה מסגרי הקורונה, זאת לאחר שהלקוחות בסין ובארצות הברית מפגינים עתה זהירות רבה יותר בהוצאותיהם — על כך מדווח ה"פייננשל טיימס".
המגזר נהנה ממספר שנים של צמיחה חזקה באמצעות שני מנועים מרכזיים: סין וארצות הברית. כעת גוברים הסימנים לכך כי קצב הצמיחה הגיע כנראה לשיאו, במיוחד בארצות הברית. "ישנה האטה בארצות הברית, אבל בהשוואה לבסיס לגמרי מוטרף. אנשים יצאו מהמגפה ואיבדו את זה", ציין מייקל קליגר, מנכ"ל פלטפורמת היוקרה המקוונת Mytheresa בשיחה עם הפייננשל טיימס.
קבוצות היוקרה המובילות הרמס ו־LVMH רשמו צמיחה חזקה במחצית הראשונה של השנה, כאשר קרינג שבבעלותה גוצ'י רשמה תוצאות טובות פחות לאחר שהתקשתה לאושש את מותג הדגל שלה. בה בעת, מגוון חברות, מלואי ויטון ועד פראדה וריצ'מונט, שבבעלותה קרטיה, דיווחו על צמיחה אטית יותר במכירות בארצות הברית, כאשר גם ההתאוששות בסין בעקבות סגרי הקורונה חלשה יותר מהמצופה.
"הלך הרוח הגלובלי הוא כבר לא כזה של קניות נקמה כפי שראינו ב־2021 וב־2022, כך שאנחנו מדברים יותר על נורמליזציה", ציין ז'אן־ז'ק גויוני, סמנכ"ל הכספים של לואי ויטון, חברת היוקרה הגדולה בעולם וברומטר של התעשייה. "בארצות הברית, אנחנו רואים שהמצב לא טוב כפי שהיה", הוא הדגיש.
התעשייה שברה שיאים בשנה שעברה עם צמיחה של כ־20% להיקף של 345 מיליארד יורו — כך לפי חברת הייעוץ ביין וקבוצת אלטאגאמה האיטלקית. אף שמגזר היוקרה צפוי עדיין לגדול ביותר מפי שניים עד 2030, עבור 2023 הצמיחה צפויה להיות בשיעור נמוך יותר של 5%-12%.
להפתעתם הרבה של קובעי המדיניות וכלכלנים, הוצאות הצרכנים בארצות הברית היו גבוהות יחסית למרות העלאות הריבית שביצע הפדרל ריזרב. בה בעת, לאחר ששוק התעסוקה התקרר, העלאות השכר האטו והסכנה של מיתון החלה לרחף, צרכנים מיתנו את הקצב. הוצאות על מותרות, ובכלל זה יאכטות, מטוסים ותכשיטים — חזרו לרמות שקדמו למגפה.
הדיווחים על ירידה של 1% בהכנסות לואי ויטון בארצות הברית ברבעון השני גררו ירידה של כ־4% במניה עם פרסום הדו"חות בשבוע שעבר, זאת למרות צמיחה של 17% בהכנסות במחצית הראשונה, ל־42.2 מיליארד יורו. קרינג, שבבעלותה המותגים סאן לורן, גוצ'י ובוטגה ונטה, רשמה צמיחה של 2% בלבד במחצית הראשונה, ל־10.1 מיליארד יורו. תאגיד היוקרה מקווה כי רכישה מתוכננת של 30% מבית האופנה ולנטינו, כמו גם חילופי הנהגה בגוצ'י שם נרשמה ירידה בהכנסות, יאוששו את המאזנים.
יוצאת מן הכלל היא הרמס, זאת בזכות רשימות המתנה ארוכות למוצריה המקטינות את התלות בתיירים לטובת לקוחות מקומיים, גם בארצות הברית ובסין.