סגור

ספא וארוחות שף בטרקלין במקום טיסה: כך נלחמים בעולם על נוסעי הפרימיום

הגבלות התנועה באזור אסיה־פסיפיק פגעו פגיעה קשה בחברות התעופה האזוריות, שהן המובילות בעולם. כדי לשמר את חברי מועדון הפרימיום החברות הגו מגוון פתרונות, מהארכת תוקף נקודות, דרך ארוחות שף ועד סדנאות פיסול

הגבלות התנועה המחמירות ביבשת אסיה פוגעות פגיעה קשה בחברות התעופה האזוריות המובילות, שרושמות את ההתאוששות האיטית ביותר בהיקף הטיסות מבין החברות העולמיות.


לאחר 18 חודשים של הגבלות תעופה, החברות באסיה־פסיפיק מתאמצות מאוד כדי לשמר את הלקוחות הרווחיים ביותר שלהן באמצעות מגוון פתרונות יצירתיים.
אלה כוללים, בין השאר, סדנאות יין ואורח חיים בריא, ארוחות עם שפים מפורסמים וטיסות בשמי המדינה - על כך מדווחת סוכנות רויטרס.

2 צפייה בגלריה
אינפו
אינפו
באסיה פוחדים לאבד את נוסעי הפרימיום

בארה"ב ובאירופה אמנם החלה התאוששות מסוימת בשוק התעופה, אך באסיה היקף הטיסות נמוך עדיין ב־96% לעומת התקופה שלפני המגפה. בשל כך, חברות התעופה מתקשות לשמר את מערכות היחסים שטיפחו עם הלקוחות המובחרים, שנותרו מקורקעים.
קבוצת העילית של הנוסעים המתמידים, שכוללת לא מעט נוסעים עסקיים, מועדפת על חברות התעופה האזוריות כמו קוונטאס האוסטרלית, סינגפור איירליינס וקתאי פסיפיק מהונג קונג, והן מעוניינות לשמר אותם עד שהטיסות ישובו לסדרן. לפי נתוני ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA), לפני פרוץ המגפה כ־5% מהנוסעים בטיסות בינלאומיות טסו במחלקות היוקרתיות, אך ייצגו נתח משמעותי של 30% מכלל ההכנסות הבינלאומיות.
בעקבות זאת, חברות התעופה באסיה מאריכות בשנתיים לפחות את הסטטוס של הנוסע המתמיד המאפשר שימוש בלאונג'ים בנמלי תעופה וניצול הטבות מיוחדות, כמו בחירה מוקדמת של מושבים ושדרוג למחלקות מפנקות יותר.
לפי אוליביה ווירת', מנכ"לית מועדון הלקוחות של קוונטאס (Qantas Loyalty), חברי המועדון הבהירו לחברה כי הארכות תוקף מסוג זה הן חשובות. "במקרים רבים הם התאמצו במשך שנים כדי להגיע למעמד הזה ולמעגלים העליונים, כך שחשוב לנו מאוד להמשיך ולשמור על נאמנות כלפיהם, כפי שהיו נאמנים לנו בשנים קודמות", הסבירה. עבור חברות התעופה הארכת ההטבות כרוכה בעלות נמוכה יחסית בהינתן הגמול העתידי שיפיקו מכך.
כרטיסי אשראי ממותגים
בעת הזו הנוסעים המועדפים לא משתמשים בלאונג'ים, המציעים יינות משובחים, ארוחות וטיפולי ספא. לפיכך, קוונטאס אירחה ביוני ארוחה חגיגית בסידני לכבוד חברי מועדון היוקרה, בהשתתפות השף המעוטר ניל פרי והמנכ"ל אלן ג'ויס.
בדומה, סינגפור איירליינס, שלא נהנית משוק מקומי, קיימה מפגשים וירטואליים לטעימת יינות, סדנאות רווחה אישיות וקורסים מקוונים כמו פיסול מיניאטורות בחימר וקליית קפה.
הנוסע מייקל דין, המחזיק בדרגת פלטינום וואן פלייר בקוונטאס, אמר כי בזכות הסטטוס המיוחד הוא שריין את המושבים המועדפים עליו במחלקת עסקים בטיסת בילוי בשמי אוסטרליה שהתקיימה במטוס בואינג 747 בעלות של 550 דולר לנוסע, לקראת הוצאת הדגם לגמלאות. "זה לא היה זול, אבל מהנה ביותר", אמר.
בעקבות הקרקועים הממושכים של טיסות, חברות התעופה פועלות גם לחיזוק הקשר עם קבוצת נוסעים רווחית נוספת - אלה שטסים בתדירות נמוכה יותר, אך מוציאים סכומים גדולים בכרטיסי אשראי ממותגים, שצוברים עבורם מיילים הניתנים להמרה בכרטיסי טיסה. חברות התעופה מרוויחות מכרטיסי האשראי הללו, מכיוון שהן מוכרות את המיילים של הנוסע המתמיד לחברות האשראי, לשימוש כהטבות עבור מחזיקי הכרטיסים.

2 צפייה בגלריה
מנכ"ל קוונטאס אלן ג'ויס
מנכ"ל קוונטאס אלן ג'ויס
מנכ"ל קוונטאס אלן ג'ויס
(צילום: בלומברג)

באופן לא צפוי, במהלך המגפה המשיכו הלקוחות להשתמש בכרטיסי האשראי הללו בשיעור זהה לכלל שוק האשראי - כך לפי נתונים שאספו קוונטאס ואמריקן אקספרס. אוורט דה בואר, שותף בחברת הייעוץ On Point Loyalty, אמר כי בשלב הראשון היה חשש בתעשייה שצרכנים יעברו להשתמש בכרטיסי Buy Back, למשל, במקום בכרטיסי חברות התעופה, וזאת בגלל הקפאת הטיסות. "אבל זה לא קרה", ציין. "אפשר לראות שאנשים פשוט רוצים לטוס".
מאז פרוץ המגפה הרחיבו סינגפור איירליינס וקתאי פסיפיק את מועדוני הלקוחות שלהן והפכו אותם למותגי לייפסטייל. כך, למשל, הן הוסיפו ערוצים חדשים לצבירת מיילים באמצעות מבצעים של קניות מקוונות, ביקורים במסעדות והזמנת בתי מלון. בקוונטאס פעלו כך עוד קודם לכן.
המהלכים הללו לשימור הנוסעים המתמידים צפויים להתגלות כחיוניים מכפי שסברו החברות בתחילה, וזאת לנוכח תחזיות שלפיהן נסיעות עסקיות יספגו מכה לטווח הארוך בשל המעבר לפגישות זום והשאיפה לצמצם את הפגיעה הסביבתית.
"לא רוצה להתחיל מאפס"
פיונה דאונס, המחזיקה בדרגת פלטינום וואן פלייר של קוונטאס, מעריכה שיחלפו שנתיים או אפילו שלוש לפני שהגבולות ייפתחו מחדש והיא תוכל לחזור להיקף הנסיעות העסקיות כמו לפני הקורונה. עם זאת, במהלך תקופת ההקפאה, מאזן נקודות הנוסע המתמיד שלה התרחב בזכות הוצאות בכרטיסי אשראי. היא מקווה שחברת התעופה תאפשר לה לשמר את הסטטוס הבכיר שלה. "אני בהחלט מעוניינת לדעת אם כשאחזור לטוס, גם אם בהיקף קטן, המעמד שלי לא ייפגע ולא אצטרך להתחיל מאפס", ציינה.
בתוך כך, חברת התעופה הווייאן איירליינס הודיעה השבוע לעובדיה בארה"ב כי הם יהיו מחויבים להתחסן נגד קורונה עד 1 בנובמבר - כך דיווח אתר CNBC. בכך היא הפכה לחברת התעופה הגדולה השלישית בעולם היוצאת בדרישה זו, אחרי יונייטד איירליינס ופרונטליין האמריקאיות. בשבוע שעבר הפכה יונייטד לחברת התעופה הגדולה הראשונה שחייבה את עובדיה בחיסון, עד ל־25 באוקטובר. פרונטליין איירליינס הלכה בעקבותיה והודיעה לעובדים שעליהם להתחסן או להיבדק באופן שגרתי.
מרבית חברות התעופה אמנם מעודדות התחסנות, אך הן אינן מחייבות זאת. עם זאת, לפני כמה חודשים הודיעה דלתא איירליינס כי עובדים חדשים יידרשו להציג תעודת מתחסן.