סגור
כלכליסט עולם עליית מחירי הקקאו בעולם
(צילום: רויטרס, מתוך ערוץ היוטיוב: The Hershey Company.)

הזהב החום: מחיר הקקאו לשיא חדש בעקבות מזג האוויר המתחמם

המחירים הגיעו השבוע לשיא של כמעט 5,900 דולר לטונה, ויצרני השוקולד כבר בלחץ גדול; הסיבה העיקרית לעלייה היא היובש שפוגע בייבולים במערב אפריקה, המקור המרכזי של סחורה זו

מחירי הקקאו בעולם הגיעו לשיא חדש בעקבות מזג אוויר יבש שפוגע בייבולים במערב אפריקה.
מחירי הקקאו במסחר בניו יורק הגיעו שלשום (ה') לשיא של 5,874 דולר לטונה. מחירו של המרכיב המרכזי בשוקולד כמעט הכפיל עצמו מאז תחילת השנה שעברה. מחירי הקקאו הנוסקים כבר משפיעים על הצרכנים ויוצרים לחץ בקרב יצרני שוקולד מרכזיים. כך למשל הזהירה חברת הרשי, אחת מיצרניות השוקולד הגדולות בעולם, ש"מחירי קקאו היסטוריים צפויים להגביל את צמיחת ההכנסות השנה". מנכ"לית החברה מישל באק גם לא פסלה את העלאת המחירים לצרכן. "אנחנו לא יכולים לדבר על מחירים עתידיים", היא אמרה בשיחה עם אנליסטים, אך הוסיפה ש"בהינתן מחירי הקקאו הנוכחיים, נשתמש בכל כלי ברשותנו, כולל תמחור, כדרך לנהל את המצב".
היא אמרה את הדברים בעת פרסום התוצאות הפיננסיות של הרשי לרבעון שעבר, שהראו ירידה של 6.6% במכירות בשל צמצום הוצאת הצרכנים על ממתקים, על רקע עליית האינפלציה.
בחודש שעבר אמרה מונדלז, המחזיקה במותג קדבורי, שעלויות גבוהות של מרכיבי מוצריה הן אחד האתגרים שמחכים לה בשנה הקרובה. מנכ"ל החברה, לוקה זרמלה, אמר שמונדלז ספגה "עליות גדולות במחירי הקקאו והסוכר".
בדצמבר מסרה קבוצת הצרכנות הבריטית Which? שמחירי כמה מקופסאות השוקולד החגיגיות עלו בלפחות 50% תוך שנה. מחירי השוקולד בבריטניה רשמו עלייה של 15.3% בנובמבר, למרות ירידה בשיעור האינפלציה במדינה לרמה של 8.3%.
העלייה במחירי הקקאו נגרמת בשל תפוקה מאכזבת במערב אפריקה - שאחראית על רוב האספקה העולמית - והוא נגרם בין היתר על ידי תופעת מזג האוויר אל ניניו, שמביאה למזג אוויר יבש יותר בגאנה ובחוף השנהב, שתיים מהיצואניות הגדולות בעולם של פולי קקאו. טמפרטורות גבוהות מהרגיל ושינויים בדפוסי הממטרים שנגרמים בשל שינוי האקלים עשויים להיות גורם נוסף שמשפיע על התפוקה.