סגור
פסל של וולט דיסני ומיקי מאוס בממלכת הקסם פארק וולט דיסני וורלד בלייק בואנה ויסטה, פלורידה
פארק דיסני בפלורידה. מתחם "לשבור את הקרח" בהונג קונג (צילום: AP Photo/John Raoux)

הסטרימינג הפסדי, הסרטים נכשלים: דיסני תתמקד בשדרוג הפארקים

הכנסות פארקי השעשועים טיפסו ב־16% ב־2023 והרווח התפעולי זינק. ענקית הבידור תזרים 60 מיליארד דולר לפיתוח החטיבה

לאחר שנה רוויית מהמורות, בענקית הבידור דיסני הבינו שעדיף להתמקד במה שעובד. במקרה הזה מדובר בפארקי השעשועים, שרושמים את הביצועים הטובים ביותר בחברה, זאת אף על פי שרק לפני ארבע שנים נאלצו להיסגר לתקופות ממושכות בעקבות התפרצות הקורונה.
חטיבת החוויות, הכוללת בתוכה את פארקי השעשועים, דיווחה עבור השנה הפיסקאלית של 2023 על הכנסות שיא של 32.5 מיליארד דולר, עלייה של 16% לעומת שנה קודם לכן. הרווח התפעולי זינק בתקופה ב־23% ל־8.95 מיליארד דולר. "רשמנו הכנסות שיא, שולי רווח גבוהים ושיא ברווח התפעולי", אמר ל־CNBC ג'וש ד'אמרו שעומד בראש החטיבה מאז 2019. "ההתאוששות היתה מהירה וחזקה, אך חשוב מכך, אני מאמין שהעתיד של החטיבה ושל החברה יהיה ורוד אף יותר".
החטיבה היתה אחראית בשנה שעברה על 36% מההכנסות ו־70% מהרווח התפעולי. לשם השוואה, חטיבת הבידור הכוללת גם את עסקי הסטרימינג, ייצגה 45% מההכנסות, אך 11% בלבד מהרווח התפעולי.
בעקבות הביצועים הטובים, בחברה מתמקדים בפארקים ופועלים להרחיבם ולשפצם. דיסני תשקיע 60 מיליארד דולר בחטיבה בעשור הקרוב, זאת כחלק מהמאמצים לשמור על הרלבנטיות שלהם. בהתאם, בשנים האחרונות נבנו מתקנים חדשים ועודכנו אחרים ונוספו מתחמים כמו "הנוקמים" בדיסנילנד, והעולם של שוברים את הקרח שנפתח בנובמבר בהונג קונג. החברה השיקה גם שני מתקנים בפארקים שלה בפלורידה, אחד המוקדש ל"שומרי הגלקסיה", שנפתח באפקוט כבר ב־2022, והשני, רכבת הרים בהשראת "טרון" במג'יק קינגדום שנפתח באפריל שעבר. תוכניות עתידיות כוללות פתיחת רציף שמיני בדיסני פארק בטוקיו, שיכלול שלושה מתחמים בהשראת הסרטים "לשבור את הקרח", "פלונטר" ו"פיטר פן". בנוסף ייפתח באתר מלון.
ההשקעות הללו ואחרות בשילוב עם הטמעת טכנולוגיות חדשות בהזמנות והאפשרות לדלג על תורים באמצעות תוספת תשלום, עזרו למשוך חזרה את המבקרים ולהעלות את ההכנסות, זאת בעוד החברה סופגת הפסדים בחטיבת הסטרימינג וחווה כישלונות בקופות.
ההצלחה של הפארקים עזרה למנכ"ל בוב איגר ולדירקטוריון לשכנע את בעלי המניות ביכולות הניהול והאסטרטגיה שלהם. לראיה, בשבוע שעבר הצליחו להדוף הצעה של המשקיע האקטיביסט נלסון פלץ לשנות את הרכב הדירקטוריון.
לדברי ד'אמרו, כ־70% מההשקעה המתוכננת בחטיבה יוקצו לטובת פיתוח "חוויות חדשות" בארה"ב ובעולם, כמו גם בקרוזים. לחברה צי של חמש ספינות ובכוונתה להוסיף שלוש עד 2026. 30% הנותרים יוקצו לטכנולוגיה ותשתיות, כולל תחזוקה של המתקנים הקיימים. עם זאת, איגר ציין כי הכוונה היא לחלק את ההשקעה לאורך זמן. "מי יודע? אולי בעוד חמש שנים יהיה לנו להיט ענק נוסף כמו 'לשבור את הקרח' ונרצה אולי לבנות מתקנים בהשראתו או אפילו מלון או מסעדה בפארקים, ולכן חשוב לשמור על גמישות", סיכם.