סגור
זיהום אוויר אגזוז פליטה
פליטת עשן מאגזוז (צילום: שאטרסטוק)

שיקרה לארה"ב בנוגע לפליטות מזהמים - ותשלם 1.6 מיליארד דולר

הינו מוטורס היפנית הואשמה בהונאה בבית משפט בדטרויט על שמכרה 105 אלף מנועים לא חוקיים בארה"ב בין השנים 2022-2010 והטעתה את הרגולטור האמריקאי לגבי כמות הפליטות ממנועי הדיזל שלה. בנוסף לקנס, נאסר עליה לייצא את מנועי הדיזל שלה לארה"ב במשך 5 שנים 

שלוחתה של חברת טויוטה, הינו מוטורס, הסכימה לשלם קנס של 1.6 מיליארד דולר ולהודות באשמה על שהטעתה את הרגולטור האמריקאי לגבי כמות הפליטות המופקות על ידי מנועי הדיזל שלה. על חברת המשאיות ייאסר גם לייצא את מנועי הדיזל מתוצרתה לארה"ב במשך חמש שנים. הדברים מגיעים לאחר שהינו הואשמה בהונאה בבית משפט בדטרויט על שמכרה 105 אלף מנועים לא חוקיים בארה"ב בין השנים 2010-2022. ההסדר עדיין מצריך אישור של בית משפט אמריקאי.
על פי משרד המשפטים האמריקאי, הינו הגישה מידע פליטות וצריכת דלק "מטעים ושקריים" במסגרת "קונספירציה פלילית" שאפשרה לה לייבא ולמכור את מנועיה בארה"ב. "הינו מוטורס יישמה תוכנית רבת שנים לשנות ולזייף את מידע הפליטות על מנת לזכות ביתרון על מתחרותיה ולשפר את הכנסותיה", כך אמר ראש ה-FBI כריסטופר ריי. "על מנת לקדם את תוכנית ההונאה, הינו הפרה חוקים ותקנות שמיועדים להגן על בריאותם של אזרחי ארה"ב ועל הסביבה".
בנוסף לאיסור הייבוא בן חמש השנים על מנועי דיזל, הינו התחייבה גם למלא אחר תוכנית אתיקה והתאמה במהלך אותה תקופה. "אנחנו לוקחים את ההחלטה הזאת ברצינות ונבטיח שהתיקונים הנדרשים, תוכנית השמירה על הסביבה, וחיזוק נוסף של עמידתנו בחוק... ייושמו", כך אמר סטושי אוגיסו, מנכ"ל ונשיא הינו. "אנו מתנצלים עמוקות על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו ולבעלי העניין האחרים".
תחליף מנועים
סוכנות הגנת הסביבה האמריקאית אמרה שהינו הסכימה גם לבצע ריקול לחלק מהמשאיות הכבדות שלה ולהחליף מנועים ימיים ומנועי רכבות ברחבי המדינה, כדי להפחית את פליטות המזהמים שלהם. על מנת לכסות את העלויות הנובעות מבעיותיה המשפטיות, הינו אמרה שבמסגרת דוח ההכנסות הרבעוני שלה שפורסם באוקטובר, היא כללה הפסד יוצא דופן של 1.48 מיליארד דולר.
בעשור האחרון הודו מספר יצרניות רכב ששיקרו ביחס לפליטות המופקות ממנועי הדיזל שלהן. במה שנודע בהמשך כשערוריית דיזלגייט, התברר שמותגים שונים של תאגיד פולקסווגן שיקרו בנוגע לכך, כולל אאודי, פורשה, סיאט, ופולקסווגן עצמה. בעקבות זאת פולקסווגן הוציאה יותר מ-30 מיליארד יורו בתשלום קנסות, ריקולים ופיצוי ללקוחות.