סגור
הצפה ב חרסון בעקבות פיצוץ הסכר אוקראינה 6.6.23
הצפה בחרסון בעקבות פיצוץ הסכר (צילום: Sergiy Dollar / AFP)

"אסון אקולוגי עולמי": פיצוץ הסכר באוקראינה יגרום נזק סביבתי אדיר

פיצוץ סכר נובה קחובקה כבר הוביל להצפה מוחלטת בעיירה הסמוכה לו, ו-80 יישובים נוספים נמצאים בסיכון. הממשל באוקראינה הזהיר כי מאות טונות של שמן מכונות כבר דלפו וימשיכו לדלוף לנהר דניפרו, ולפריצת הסכר עלולות להיות "השלכות שליליות" על המפעל הגרעיני הגדול באירופה. עשרות אלפי תושבים פונו מהאזור

אוקראינה האשימה היום (ג') את רוסיה בפיצוץ סכר גדול ותחנת כוח הידרואלקטרית בחלק בו רוסיה שולטת בדרום המדינה, תוך סיכון להצפות מסיביות, נזק סביבתי ואיום על חייהם של מאות אלפי אנשים, כמו גם על תחנת כוח גרעינית סמוכה.
שלטונות אוקראינה הורו לעשרות אלפי תושבים במורד הנהר להתפנות והזהירו מפני אסון אקולוגי, בעוד רוסיה טענה כי דווקא הצבא של אוקראינה הוא שפגע בסכר נובה קחובקה. נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, דחה את הטענות בכעס ואמר כי בלתי אפשרי להרוס את הסכר מבחוץ, כשהאזור נמצא בשליטה רוסית כבר חודשים.
הרשויות האוקראיניות הזהירו בעבר כי כישלון הסכר עלול לשחרר 18 מיליון מטרים מעוקבים (4.8 מיליארד גלונים) של מים ולהציף את חרסון ועשרות אזורים אחרים שבהם חיים מאות אלפי אנשים. גורמים רשמיים באוקראינה הזהירו שלפרצה עלולות להיות השלכות רחבות בשדה הקרב ומחוצה לו. עיירה אחת הסמוכה לסכר כבר הוצפה לחלוטין, כאשר רחובות ועסקים ב-80 יישובים במורד הזרם מצויים בסיכון. סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה את סוכנות הביון הצבאית של אוקראינה שאמרה כי הכוחות הרוסיים "פוצצו את הסכר בבהלה. זהו מעשה טרור ברור ופשע מלחמה, שיהווה ראיה בבית דין בינלאומי".
לאורך המלחמה שני הצדדים האשימו זה את זה בהתקפות על הסכר, בעוד קייב הביעה חשש שמוסקבה תהרוס אותו כדי לגרום להצפה. "רוסיה פוצצה פצצה של הרס סביבתי המוני", צייץ זלנסקי בחשבון הטוויטר שלו. "זה האסון הסביבתי הגדול ביותר באירופה מעשה ידי אדם זה עשרות שנים. זה הטרור המסוכן ביותר בעולם, וזו הסיבה שהתבוסה של רוסיה - תבוסה שנבטיח בכל מקרה - תהיה התרומה המשמעותית ביותר לביטחון האזור שלנו, אירופה שלנו והעולם כולו".
לפי הערכות הממשל באוקראינה, לפחות 150 טונות של שמן מכונות נכנסו לנהר דניפרו, וקיים סיכון לדליפה נוספת של יותר מ-300 טון בעקבות הפיצוץ. היועץ הנשיאותי מיכאילו פודוליאק אמר שהרס הסכר הוא "פעולת טרור שתוכננה בקפידה" ו"אסון אקולוגי גלובלי".
הקרמלין כינה את פיצוץ הסכר מעשה "חבלה" של אוקראינה, כאשר הדובר דמיטרי פסקוב הכחיש בתוקף את ההאשמות על מעורבות רוסית. ולדימיר סלדו, ראש אזור חרסון שמונה על ידי רוסיה, ניסה להמעיט בגודל האירוע ואמר בסרטון שפורסם בטלגרם כי "התקפת טילים" של אוקראינה על הסכר הובילה ל"כמות גדולה, אך לא קריטית, של מים שזורמת במורד נהר הדניפרו".
להרס הסכר בעל הנפח הגדול ביותר באוקראינה, שנבנה בשנת 1956 על הנהר כחלק מתחנת הכוח ההידרואלקטרית קחובקה, עשויה להיות השפעה כבדת משקל על הסביבה והקהילות המתגוררות באזור, עד כדי אסון סביבתי ממשי. מים מהמאגר עוזרים לקרר את תחנת הכוח הגרעינית הסמוכה זפוריז'יה, ומספקים מי שתייה לחצי האי קרים – אזור שנכבש על ידי רוסיה. חברת האנרגיה הממלכתית של אוקראינה Energoatom אמרה כי לפריצת הסכר עלולות להיות "השלכות שליליות" על המפעל הגרעיני הגדול באירופה, אך המצב עדיין בשליטה.
העיירות במורד הזרם נקראו להתפנות, לאחר שהשלטונות באוקראינה דיווחו על ירידה של כ-15 ס"מ לשעה במאגר המים. משרד האנרגיה של אוקראינה אמר בהצהרה שכמעט 12 אלף בני אדם באזור חרסון איבדו את החשמל בגלל ההצפה וכי "ייתכנו בעיות באספקת המים". המים מציפים גם את אזורי הכבישים, ומקשים את פינוי האזרחים מהאזור. מיכאילו פודוליאק, יועצו הבכיר של הנשיא וולודימיר זלנסקי, אמר כי "אסון אקולוגי עולמי מתרחש כעת, ואלפי בעלי חיים ומערכות אקולוגיות יושמדו בשעות הקרובות".