סגור
רקטה LauncherOne של וירג'ן אורביט
רקטת LauncherOne של וירג'ן אורביט (צילום: REUTERS/Henry Nicholls)

בריטניה נכשלה בניסיון לשגר לוויין לחלל, מניית וירג׳ין אורביט התרסקה

זאת לאחר שרקטה שהותקנה מתחת לכנף של מטוס בואינג 747 לא הצליחה להיכנס למסלול ההקפה. החברה נמצאת בבעלות חלקית של ריצ'רד ברנסון

הניסיון של בריטניה להפוך למדינה הראשונה באירופה שמשגרת לוויינים לחלל הסתיים במפח נפש, לאחר שחברת וירג'ין אורביט הודיעה כי הרקטה לא הצליחה להיכנס למסלול ההקפה.
המשימה יצאה לדרך מעיר החוף ניוקוואי בדרום מזרח אנגליה עם רקטת LauncherOne של וירג'ין שהותקנה מתחת לכנף של מטוס בואינג 747 שעבר התאמות ונקרא "קוסמיק גירל". בהמשך, הרקטה שוחררה מעל לאוקיינוס האטלנטי. "נראה שיש לנו בעיה שמונעת מאיתנו להגיע למסלול ההקפה", מסרה החברה. "אנחנו עוברים על המידע".
הכישלון מהווה מכה נוספת לשאיפות החלל האירופיות, זאת לאחר ששיגור של רקטה איטלקית כשל גם כן בסוף החודש שעבר. הרקטה קורקעה מאז. המאמצים של אירופה נפגעו גם מהמלחמה באוקראינה שמונעת מהם גישה לרקטות Soyuz רוסיות.
בוירג'ין אורביט צייצו בתחילה בטוויטר כי הרקטה נכנסה להקפה, אך בהמשך מחקו את הציוץ. "בימים הקרובים תיערך חקירה על ידי הממשלה וגופים שונים, כולל וירג'ין אורביט", מסר מאט ארצ'ר, מנהל החלל המסחרי בסוכנות החלל הבריטית.
בווירג'ין אורביט, שבבעלות חלקית של המיליארדר הבריטי ריצ'רד ברנסון, תיכננו לפרוס 9 לוויינים קטנים במסלול לווייני נמוך (LEO) במשימה, שהייתה הראשונה של החברה מחוץ לבסיס בארה"ב.
לפי ארצ'ר, השלב הראשון הצליח לשגר את הרקטה לחלל אך בשלב השני ארעה "תקלה טכנית והרקטה לא הגיעה למסלול הקפה המתוכנן". בשלב זה עוד לא ידוע כיצד הכישלון הנוכחי ישפיע על המועד והמיקום של המשימות העתידיות. ביום ראשון הודיע מנכ"ל וירג'ן אורביט דן הארט לעיתונאים כי החברה מקווה לשוב לניוקוואי לפני סוף השנה הנוכחית.
בסוכנות החלל הבריטית הציגו את המשימה כאירוע של גאווה לאומית, ואכן אלפים התאספו לצפות בשיגור בסמוך למקום. הם התפזרו במהירות לאחר ההכרזה על כישלון המשימה. "דברים רבים ומרובים הושגו, אך פספוס אבן הדרך הזו היא בהחלט אכזבה", אמר ארצ'ר. "אך נמשיך לעבוד ונגיע לשם בסופו של דבר".
אתמול התרסקה מניית וירג'ין אורביט במסחר המאוחר בניו יורק ב-28%.