סגור
שטר חדש 50 ליש"ט 50 פאונד
שטר חדש 50 ליש"ט 50 פאונד (צילום: בלומברג)

אולטימטום לבריטים: "יש לכם 100 ימים לבזבז 14.5 מיליארד פאונד"

הבנק המרכזי הודיע לתושבים כי מ-1 באוקטובר לא ניתן יהיה עוד להשתמש בחנויות בשטרות הנייר הישנים של 20 ו-50 פאונד, המוחלפים בגרסת פולימר במטרה להילחם בזיופים; לאחר מכן ניתן יהיה להחליף את השטרות הישנים בחדשים רק על ידי משלוח בדואר של השטרות שיצאו מהמחזור לבנק המרכזי. חלק מהבנקים המסחריים ימשיכו תקופה מסוימת להפקיד בחשבונות גם את השטרות הישנים

תושבי בריטניה ממהרים להשתמש בשטרות ה-20 וה-50 פאונד שבידיהם בעקבות הודעת הבנק המרכזי לפיה העסקים יפסיקו לקבלם בעוד 100 ימים.
שטרות הנייר הוחלפו בגרסאות פולימר בשנתיים האחרונות כדי להילחם בזיופים, ולפיכך הבנק של אנגליה יבטל את ערכם של השטרות ב-30 בספטמבר. עם זאת, ברחבי הממלכה ישנם עדיין 477 מיליון שטרות מסוגים אלה בערך כולל של 14.5 מיליארד פאונד – האחרונים בבריטניה שהודפסו על נייר. מתוכם נמצאים במחזור שטרות נייר של 20 פאונד – עליהם מופיע דיוקנו של הכלכלן אדם סמית' - בשווי כולל של כ-6 מיליארד פאונד, ושל 50 פאונד – עליהם מופיעות פניהם של המהנדסים מת'יו בולטון וג'יימס וואט – בשווי של כ-8 מיליארד פאונד. על השטר החדש של 20 פאונד יופיע האמן בן המאה ה-19 ג'וזף ויליאם טרנר, ועל 50 פאונד - המתמטיקאי ומי שנחשב לאחד מאבות מדעי המחשב, אלן טיורינג. הוא נחשב גם לשותף מרכזי בפענוח מכונת ההצפנה "אניגמה" של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.
בסך הכל ישנם יותר מ-300 מיליון שטרות של 20 פאונד; ו-160 מיליון שטרות של 50 פאונד.
הממונה על התחום בבנק של אנגליה שרה ג'ון אמרה: "שינוי השטרות שלנו מנייר לפולימר בשנים הבאות הוא התפתחות חשובה, כי הדבר מקשה על זיוף ומחזק את עמידות השטרות. רוב שטרות הנייר הוצאו מהמחזור, אך מספר גדול שלהם עדיין מסתובב, ואנו מבקשים לבדוק אם עדיין יש לכם כאלה בבית. ב-100 הימים הבאים עדיין ניתן להשתמש ולהפקיד אותם בבנק בצורה רגילה". מי שיוותר עם השטרות הישנים לאחר 1 באוקטובר יוכל להחליפם לשטרות החדשים רק במשלוח השטרות בדואר לבנק המרכזי אשר יפקיד את שוויים בחשבון הבנק של השולח.
כאשר הוכנסו לראשונה השטרות החדשים של 5 פאונד למחזור, עלו תלונות של משתמשים בקוקאין שהם גורמים לחתכים באפם כאשר הם מסניפים את הסם.
שטרות הפולימר ה"בלתי ניתנים להשמדה" לא נקרעים בקלות ויכולים לשרוד מגע עם נוזלים וכביסות. הם עמידים ללכלוך וללחות, ואמורים לשרוד עד פי שלושה מגרסאות הנייר. הבנק של אנגליה עסק לאחרונה בשינוי השטרות, כולל עיצוב מחדש של הלוגו בן 328 השנה שלו - דמות נשית של "בריטניה" שמייצגת את האיים הבריטיים.