סגור

אירופה שולטת, ארה"ב רק במקום ה-41 - ואיפה ישראל? הדרכונים הלוהטים בעולם

דירוג חדש מנסה לענות על השאלה איזה דרכון נחשב לטוב עולם, בהתחשב בפרמטרים כגון האפשרות לטוס לחו"ל בלי להוציא ויזה ותשלום מסים על הכנסות מחוץ למדינה; מי מדורגת ראשונה?

מחזיקי דרכון של לוקסמבורג יכולים להתגאות בכך שזה הדרכון הטוב בעולם, כך לפי דירוג חדש של חברת הייעוץ והמס למהגרים נומד קפיטליסט (Nomad Capitalist). ישראל דורגה במקום ה-59 ביחד עם מקסיקו בדירוג בו לקחו חלק 199 מדינות.

בקביעת הדירוג ניתנה חשיבות עיקרית למספר המדינות אליהן מחזיקי כל דרכון יכולים לטוס בלי להוציא ויזה (50% מהניקוד), אך בניגוד לדירוגים דומים אחרים הפעם גם לקחו בחשבון גורמים נוספים, בהם מסים (20%) – כלומר האם חלה חובת תשלום מסים לא משנה היכן מתגוררים או שיש הגבלות חלקיות כמו תשלום על הכנסות בחו"ל לתושבים, התפיסה העולמית של כל מדינה (10%), היכולות להשיג אזרחות כפולה (10%) והחירות האישית (10%). כך למשל, הדרכונים האמריקאי והקנדי מעניקים כניסה חופשית למספר זהה של מדינות, אך אמריקאים נדרשים לשלם מסים בכל מקום בו הם גרים, ולכן דרכון קנדי דורג במיקום גבוה יותר – מקום 26 לעומת מקום 41 לארה"ב. בדומה, יפן מדורגת במקום ה-18 בלבד על אף שהדרכון שלה מעניק כניסה למספר הרב ביותר של מדינות - 192.

1 צפייה בגלריה
דרכון דרכונים
דרכון דרכונים
ארה"ב - רק מקום 41
(צילום: שאטרסטוק)

ישראל זכתה לניקוד נמוך יחסית בקטגוריית המסים, ופירוש הדבר שחלות הגבלות מסוימות מבחינת מסים על מחזיקי הדרכון, אך אין חובת מס גלובלית. גם בקטגוריית התפיסה העולמית זכתה ישראל לניקוד נמוך יחסית (30 מתוך 50). הניקוד בקטגוריה הזו התבסס על נתונים שנאספו מדו"ח האושר העולמי, מדד הפיתוח האנושי וגורמים נוספים בנוגע לאופן שבו אזרחי כל מדינה נתפסים. במדדים של יכולת להוציא אזרחות כפולה קיבלה ישראל את הניקוד המקסימאלי של 50, ובמדד החירות ניקוד של 40. כמו כן, לפי הדירוג, דרכון ישראלי מאפשר כניסה ללא ויזה ל-159 מדינות.
אירופה שולטת בדירוג עם 9 מבין 10 המקומות הראשונים. למעשה, קרוב ל-85% מבין 30 המקומות הראשונים שייכים למדינות באירופה. במקום השני וצמודה מאד ללוקסמבורג מדורגת שבדיה, ואחריה אירלנד. בלגיה ושוויץ מדורגת יחד במקום הרביעי, בעוד שפינלנד, פורטוגל וצ'כיה תופסות את המקום השישי, והולנד וסינגפור את המקום התשיעי.
את הדירוג סוגרת אפגניסטן במקום ה-199 ולפניה מדורגות עיראק, תימן, פקיסטן ואריתראה החולקת את המקום ה-194 עם צפון קוריאה.

10 הדרכונים הטובים ביותר:

9. סינגפור
9. הולנד
6. צ'כיה
6. פורטוגל
6. פינלנד
4. שוויץ
4. בלגיה
3. אירלנד
2. שבדיה
1. לוקסמבורג