סגור
מכוניות מרצדס בנמל בגרמניה מכס על יבוא לארה"ב
מכוניות מרצדס בנמל בגרמניה (צילום: Peter Stollarz | AFP )

עשור לאחר פרשת דיזלגייט: תביעת ענק בבריטניה נגד יצרניות הרכב

יותר מ־1.6 מיליון בעלי רכבים תובעים את מרצדס, פורד, ניסאן, רנו ומותגי סטלנטיס בטענה שהשתמשו במכשירי הטעיה לא חוקיים בבדיקות פליטות. המשפט עשוי להפוך לאחד מהגדולים בתולדות בריטניה ולסמן תקדים עולמי חדש בתחום האחריות התאגידית

עשור לאחר פרשת "דיזלגייט" שטלטלה את תעשיית הרכב העולמית, נפתח השבוע בבית המשפט הגבוה בלונדון משפט מרכזי שבו עומדות כמה מיצרניות הרכב הגדולות בעולם בפני האשמות חמורות בזיוף בדיקות פליטות דיזל. מדובר באחת מתביעות ההמונים הגדולות בתולדות המשפט האנגלי, שבה משתתפים 1.6 מיליון בעלי רכבים מתוצרת מרצדס־בנץ, פורד, ניסאן, רנו, פיג’ו וסיטרואן – האחרונים בבעלות קבוצת סטלנטיס.
התובעים טוענים כי היצרניות השתמשו ב"מכשירי הטעיה" בלתי חוקיים שזיהו מתי הרכב עובר בדיקת פליטות, ובזמן זה הפעילו מערכות שמגבילות את כמות המזהמים כך שיעמדו בדרישות החוק. אלא שבמהלך נהיגה רגילה, כך נטען, אותן מערכות לא פעלו, והרכבים פלטו כמויות גדולות בהרבה של מזהמים.
החברות הנתבעות דוחות את ההאשמות וטוענות כי מדובר בתביעות חסרות בסיס וכי אין להן כל קשר לפרשת פולקסווגן שהתפוצצה ב־2015, אז נאלצה יצרנית הרכב הגרמנית לשלם יותר מ־32 מיליארד יורו (37 מיליארד דולר) בקנסות, פיצויים ותיקוני רכבים. מרצדס־בנץ אף מסרה כי מערכות בקרת הפליטה שלה מוצדקות מבחינה חוקית וטכנית.
בשלב הראשון יתמקד המשפט במדגם קטן של רכבי דיזל שיוצרו על ידי חמש היצרניות, כדי לקבוע האם נעשה שימוש במכשירי ההטעיה האסורים. הכרעה בשאלת גובה הפיצויים תתקבל רק בשלב מאוחר יותר, במשפט נוסף הצפוי להיערך בשנה הבאה. ההחלטה שתינתן תהיה תקפה גם לגבי מאות אלפי תביעות נוספות נגד יצרניות אחרות, בהן ווקסהול/אופל וב.מ.וו.
עו"ד מרטין דיי ממשרד Leigh Day, המייצג חלק מהתובעים, אמר כי אם הטענות יוכחו, הן "יהוו אחת ההפרות הבוטות ביותר של אמון תאגידי בעידן המודרני".
זו אינה הפעם הראשונה שבית המשפט בלונדון עוסק בנושא זה: בשנת 2020 פסק נגד פולקסווגן, שהגיעה בשנת 2022 להסדר עם התובעים מבלי להודות באחריות. אך הפעם היקף התביעות רחב בהרבה - נגד 14 יצרניות שונות, ועורכי הדין העריכו את היקף ההליך בכ־6 מיליארד ליש"ט (כ־8 מיליארד דולר).
במקביל, יצרניות הרכב מתמודדות עם תביעות דומות ברחבי העולם. בהולנד, למשל, קבע בית משפט ביולי האחרון כי רכבי דיזל של מותגי סטלנטיס, אופל, פיג'ו־סיטרואן ו־DS, כללו מכשירי הטעיה, החלטה שסטלנטיס טענה כי היא שגויה. גם בארצות הברית ובמדינות נוספות נאלצו יצרניות וספקיות לשלם קנסות ולהגיע להסדרים בתיקים דומים הנוגעים לפליטות ממנועי דיזל.