סגור

דרך פרויקט הגז הגדול בהיסטוריה, קטאר תגדיל אחיזה במערב

אחרי ענקית האנרגיה הצרפתית טוטאל, Eni האיטלקית הפכה לשותפה בפרויקט להגדלת ייצור הגז בשדה הצפוני של קטאר. היעד הקטארי: החלפתה של רוסיה כספקית הגז הנוזלי המובילה לאירופה בזכות עתודות עצומות ועלות ייצור נמוכה

קטאר ממשיכה לחלק לחברות האנרגיה המובילות בעולם אחזקות בפרויקט הגז הטבעי הגדול בהיסטוריה, כאשר לשיקולים המסחריים נכנסים גם שיקולים מדיניים. אחרי טוטאל הצרפתית עליה הוכרז כשותפה מוקדם יותר החודש, שלשום הגיע תורה של Eni האיטלקית. החברה הפכה לשותפה בפרויקט להגדלת הייצור הגז בשדה הצפוני, בשני שלבים, מכ־77 מיליון טונות בשנה ל־126 מיליון טונות עד 2027.
בעוד הבחירה בטוטאל היתה די צפויה נוכח מעורבותה הקודמת בתעשיית הגז הקטארית והקשרים ההדוקים בין פריז לדוחה, הבחירה בענקית האנרגיה האיטלקית היא די מפתיעה. מדובר במעורבות משמעותית ראשונה של Eni בתעשיית הגז הקטארית כשהיא מקדימה חברות שנחשבו לבעלות סיכויים גדולים יותר, וגם הן צפויות לקחת חלק בפרויקט. אלה מונות את אקסון מוביל ו־ConocoPhillips האמריקאיות, שלהן היסטוריה בקטאר, וכן החברה האירופית Shell.

רומא נערכת לקיצוב הגז

השיקול לתת קדימות ל־Eni קשור כנראה לעובדה שבשנה שעברה איטליה היתה היבואנית המובילה באירופה של גז טבעי נוזלי מקטאר, עם כ־6 מיליארד מ"ק. עבור החברה האיטלקית מדובר בהרחבה ניכרת של פעילותה במזרח התיכון, שכוללת בעיקר את השוק המצרי והאמירותי. אלה הן חדשות טובות ל־Eni בדיוק בימים של התפתחויות פחות חיוביות, שכן בשבוע שעבר היא התבשרה על ידי ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום כי הגז הטבעי שיסופק לאיטליה יפחת במחצית, מתוך כמות מובטחת של 63 מיליון מ"ק ביום. הנימוק להפחתה היה עבודות תחזוקה, אך ברומא דוחים את הטיעון וכבר נערכים לקיצוב לנוכח המחסור.
בשבועות האחרונים חתמה איטליה על שורה של הסכמים עם ספקיות גז טבעי, ובראשן אלג'יריה, במטרה לגוון את מקורות האספקה, אך אלה לא יספקו פתרון בימים הקרובים.
ההשקעה בפרויקט הקטארי, שיכלול הקמת ארבעה קווי ייצור חדשים, נאמדת בכ־30 מיליארד דולר והוא צפוי לבסס את מעמדה של קטאר כיצרנית הגז הטבעי הנוזלי (LNG) הגדולה בעולם. הבחירה בשתי השותפות הראשונות מאירופה מאותתת כי קטאר נערכת להפוך לספקית הגז הטבעי הנוזלי המובילה לאירופה, כתחליף לגז הרוסי.
ההסכם עם Eni עליו הכריז בדוחה סעד אל־כעבי, שר האנרגיה הקטארי, המשמש גם כיו"ר קטאר אנרג'י, חברת האנרגיה של המדינה המפרצית, כולל הקמת מיזם משותף בו יחזיקו הקטארים ב־75% והחברה האיטלקית ב־25%. בחישוב כולל, המיזם הקטארי־איטלקי החדש יחזיק ב־12.5% מהפרויקט - כלומר, ל־Eni תהיה בעלות של קצת יותר מ־3% בפרויקט, או במונחי ייצור, כמיליון טונות בשנה.
עם זאת, הצדדים לא מסרו פרטים פיננסיים על העסקה ומה יהיו תנאי המכירה של הגז על ידי השותפים.

צרפת תוביל באחזקה זרה

ההסכם עם טוטאל מבסס אותה כשותפה הזרה הבכירה בפרויקט. זוהי עדות נוספת להיותה של צרפת בת הברית הקרובה ביותר של הקטארים באיחוד האירופי. המיזם בין קטאר אנרג'י לחברה הצרפתית מחזיק ב־25% מהפרויקט, כשהנתח של טוטאל מגיע ל־12.5%. הקטארים הודיעו כי לא תהיה חברה זרה עם שיעור בעלות גבוה יותר בפרויקט מאשר החברה הצרפתית (6.25%).
על ביצוע הפרויקט הקטארי האדיר הוחלט לאור הביקוש הגובר לגז טבעי, אך גם לאחר שקטאר לא הגבירה משמעותית את תפוקתה מאז 2010. הגז הטבעי הוא הבסיס הכלכלי של קטאר והוא זה שהפך אותה לבעלת השפעה עולמית הרבה מעבר למשקלה הסגולי. קטאר מעוניינת למקסם את מעמדה בעולם, בייחוד בתקופה זו של משבר אנרגיה, שלא צפוי להיפתר גם כשהמלחמה באוקראינה תסתיים.
קטאר התברכה בעתודות הגז הטבעי השלישיות בגודלן בעולם אחרי רוסיה ואיראן, עם הערכות המדברות על קרוב ל־25 טריליון מ"ק. ארה"ב, שהפכה אף היא לשחקנית משמעותית בניסיונות ליצור תחליף לגז הרוסי, מדורגת חמישית עם עתודות המוערכות ב־12.9 טריליון מ"ק. היתרון הגדול של הגז הקטארי הוא עלות הייצור הנמוכה שלו, מה שהופך אותו לאטרקטיבי בשווקים.
השדה הצפוני של קטאר בו מבוצע פרויקט ההרחבה הוא אחד משדות הגז הטבעי הלא מקושר הגדולים בעולם, והעתודות בו מוערכות בכ־10% מהעתודות העולמיות. יצוין כי חלק מהשדה הצפוני נמצא במים הכלכליים של איראן ושם הוא נקרא דרום פארס. עקב הסנקציות הבינלאומיות על משטר האייתולות והימנעות חברות האנרגיה העולמיות מלפעול באיראן בשל החשש מהממשל האמריקאי, טהרן לא מצליחה לממש את הפוטנציאל של השדה הזה, בניגוד לשכנתה.

2 צפייה בגלריה
גז טבעי נוזלי רוסיה LNG
גז טבעי נוזלי רוסיה LNG
גז טבעי נוזלי ברוסיה. קטאר תיכנס לנעליה?
(צילום: בלומברג)

כשפרויקט ההרחבה יושלם בעוד כחמש שנים, יעדי היצוא של הגז הטבעי הקטארי צפויים להשתנות, עם נתח גדול יותר ליבשת האירופית. בשנה שעברה ייצאה קטאר את הגז הטבעי הנוזלי שלה ל־25 יעדים בעולם, עם 54 מיליון טונות לשוק האסייתי (67.6% מכלל היצוא) בעוד שליבשת אירופה היא שלחה 16.4 מיליון טונות (20.5%). במסגרת זו, בשנה שעברה עמדה קוריאה הדרומית בראש יעדי הגז הקטארי עם כמות כוללת של 10.8 מיליון טונות ואחריה הודו עם 10.1 מיליון טונות. היצוא לסין עמד על 8.5 מיליון טונות אך הוא אמור לזנק כבר השנה ל־13.5 מיליון טונות בהתאם לשלושה הסכמים שחתמה קטאר אנרג'י עם חברות סיניות בשנה שעברה.
משבר האנרגיה העולמי שהואץ על ידי המלחמה באוקראינה עושה רק טוב למשק הקטארי. באפריל 2022 רשם יצוא הגז הטבעי שיא, כאשר זינק ב־107% על בסיס שנתי והסתכם בכ־12 מיליארד דולר. באותו החודש עמדה הודו בראש רשימת יבואני הגז הקטארי עם כ־886 אלף טונות ואחריה פקיסטן (599 אלף), דרום קוריאה (526 אלף), בריטניה (408.6 אלף) וסין (390 אלף).

גם סין רוצה נתח בשדה

לפי דיווחים בתקשורת העולמית, מי שעוד מעוניינת בנתח מפרויקט ההרחבה הקטארי היא סין, שחברות האנרגיה הגדולות שלה נמצאות במו"מ עם קטאר אנרג'י. הסינים מעוניינים להשקיע בפרויקט וכן לרכוש את הגז במסגרת הסכמים ארוכי טווח. אם ההסכם יבשיל, הוא יהיה הראשון מסוגו בין ספקית ה־LNG המובילה בעולם לצרכנית המובילה.
האינטרס הסיני ברור. יצירת הסכמים ארוכי טווח עם קטאר יחסכו ממנה זעזועים במחירי הספוט. בנוסף, יחסיה של סין עם שתי ספקיות גז טבעי עולמיות מובילות - אוסטרליה וארה"ב - קרירים למדי בעוד שלגבי ספקית מובילה נוספת - רוסיה - ישנה אי־ודאות לגבי העתיד לנוכח הסנקציות הבינלאומיות החריפות. מתחילת השנה, ובזכות ההסכמים שנחתמו בשנה שעברה, קטאר ביססה את מעמדה כספקית גז טבעי נוזלי לסין. במהלך חמשת החודשים הראשונים של 2022 הנתח של קטאר ביבוא הגז של סין זינק לכ־25% לעומת כ־12% בתקופה המקבילה אשתקד. לפי הידיעות המתפרסמות, חברות האנרגיה הממשלתיות, CNPC ו־Sinopec מעוניינות להשקיע, כך שהנתח של כל אחת מהן בפרויקט השדה הצפוני יעמוד על 5%.
הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת www.concordmena.com