עסקת ענק בתעשיית התעופה: בואינג מוכרת חלק מהחטיבה הדיגיטלית ב-10.6 מיליארד דולר
קרן ההון הפרטית תומא בראבו זכתה במכרז לרכישת חלקים מחטיבת הפתרונות הדיגיטליים של ענקית התעופה, כולל יחידת הניווט ג'פסן. המהלך נועד להקטין את חובות החברה במסגרת אסטרטגיית ההתייעלות של המנכ"ל החדש קלי אורטברג, תוך שמירה על יכולות הליבה הדיגיטליות
בואינג הודיעה היום (ג') כי תמכור חלקים מחטיבת פתרונות התעופה הדיגיטליים שלה, ובכללם את יחידת הניווט ג'פסן, לקרן ההון הפרטית תומא בראבו תמורת 10.55 מיליארד דולר. יצרנית המטוסים האמריקאית תשמור בידיה את יכולות הליבה הדיגיטליות של העסק, המנצלות נתונים ייחודיים של מטוסים וציי תעופה לאספקת שירותי תחזוקה, אבחון ותיקונים ללקוחותיה המסחריים והביטחוניים.
המכירה מהווה חלק מתוכניתו של המנכ"ל קלי אורטברג להפחית את נטל החובות של בואינג באמצעות מימוש נכסים שאינם בליבת פעילותה. בעקבות ההודעה, מניות החברה עלו בכ-1.5%.
ג'פסן עוררה עניין רב בקרב קרנות השקעה פרטיות ולפחות ספק אחד בתחום התעופה והחלל, וההצעות הסופיות העריכו את שוויה ביותר מ-8 מיליארד דולר. תומא בראבו זכתה במכרז לרכישת ג'פסן, לאחר שהקדימה קרנות מתחרות דוגמת TPG, אדוונט וורטאס, כך לפי מקורות של רויטרס שביקשו להישאר בעילום שם בשל רגישות המידע.
עסקה זו נחשבת לאחת מעסקאות הפיצול המשמעותיות ביותר בתקופה האחרונה. לשם השוואה, בשנת 2023 מכרה חברת בול את נכסי החלל והתעופה שלה לתאגיד הבריטי BAE Systems תמורת כ-5.6 מיליארד דולר. בפברואר הודיעה בריטיש איירווייז על רכישת פעילות התחזוקה של בואינג בשדה התעופה גטוויק הסמוך ללונדון. במקביל, בואינג פועלת למכירת חברת הרחפנים שלה, אינסיטו.
בואינג שרכשה את ג'פסן בשנת 2000 תמורת 1.5 מיליארד דולר, ציפתה למחיר העולה על 6 מיליארד דולר בעת השקת המכרז אשתקד, אולם התעניינות רבה מצד רוכשים פוטנציאליים הובילה להערכת שווי גבוהה משמעותית. ג'פסן, שמרכזה באנגלווד שבקולורדו, נחשבת לנכס מבוקש שעשוי לחזק קבלנים בתעשיית התעופה והחלל וקרנות הון פרטיות, המעדיפות בדרך כלל לרכוש עסקים המייצרים תזרים מזומנים יציב ועקבי. בחטיבת פתרונות התעופה הדיגיטליים של בואינג מועסקים כ-3,900 עובדים. השלמת העסקה צפויה עד סוף שנת 2025. מחר עתידה בואינג לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון.