סגור
משבר אקלים
מרכז אמזון ב לונדון
מרכז אמזון בלונדון (צילום: גטי אימג'ס)

פליטות הפחמן של אמזון זינקו ב-18% ב-2021 - אבל היא מתהדרת בהישג מפוקפק

ענקית הסחר המקוון, שהבטיחה להגיע לאיזון פליטות מלא עד 2040 - ייצרה בשנה שחלפה 71.54 מיליון טון גזי חממה; החברה הודיעה על ירידה של 1.9% ב"עצימות הפחמן" - נתון חסר משמעות

הפוך, בזוס, הפוך: פליטות הפחמן של אמזון זינקו ב-18% ב-2021 לעומת השנה שקדמה לה, חרף הבטחות החברה להגיע לאיזון פליטות מלא עד 2040 – כך לפי דוח הקיימות השנתי של ענקית הסחר המקוון, שפורסם אתמול. זוהי השנה השנייה ברציפות שפליטות החברה גדלות בשיעור דו-ספרתי, עובדה שמדגישה את הפער הרב שקיים בין הבטחות תאגידי ענק לצמצום פליטות לבין המציאות בשטח.
אמזון פרסמה את תוכנית האקלים שלה לפני כשלוש שנים, במסגרתה התחייבה להגיע לאיזון פליטות מלא עד 2040 ולעבור להעביר 100% מפעילותה לאנרגיות מתחדשות עד 2025. ואולם, לפי הדוח העדכני, בפועל נעה החברה בכיוון ההפוך כאשר ב-2021 היא ייצרה 71.54 מיליון טון גזי חממה – שווה ערך לפעילותן של 180 תחנות כוח מבוססות גז מחצבים.
במאמץ להצניע את כישלונה זה, מצביעה אמזון על הישגים נקודתיים. "המיקוד לא צריך להיות רק על חתימת הפחמן של החברה במונחים אבסולוטיים של פליטות, אלא גם האם היא מפחיתה את עצימות הפחמן שלה", נכתב בדוח. "עצימות פחמן" היא כמות הפחמן שנפלט ביחס לכל דולר של מכירות בפלטפורמה שלה - מדובר במונח תאגידי שנועד לאפשר לגופי ענק להתהדר בהישגים נטולי משמעות מבחינת עמידה ביעדי אקלים.
מעבר לכך שמבחינת משבר האקלים אין שום משמעות לשאלה האם חברה הקטינה או הגדילה את "עצימות הפחמן" שלה – הנתונים החשובים באמת הם היקף הפליטות בפועל וריכוז הפחמן באטמוספירה; גם הנתון שבו מתהדרת אמזון כאן – ירידה של 1.9% ב"עצימות הפחמן" – הוא מזערי ועלוב, והיה נחשב לכישלון אפילו היה מדובר בירידה אבסולוטית בהיקף הפליטות.
"בעוד אנו עובדים להוצאת הפחמן מהחברה שלנו, אמזון גדלה במהירות", הסבירה החברה בדוח. "הרחבנו את היקף הפעילות שלנו בקצב חסר תקדים כדי לסייע לעמוד בצרכים של לקוחותינו בזמן המגיפה". או, במלים אחרות: אנחנו דופקים עכשיו קופה של החיים, אז מה אם כל העולם נדפק כתוצאה מכך?
בפועל, מציינים באתר The Verge, המצב של אמזון אף גרוע יותר מכפי שמציגה החברה. זאת, מכיוון שבניגוד לקמעונאיות אחרות היא לא מחשבת את הפליטות שנפלטות בהליך הייצור של כל המוצרים שהיא מוכרת.