סגור
נרות שהודלקו ב מינכן גרמניה לזכרו של אלכסיי נבלני מנהיג האופוזיציה ב רוסיה שמת בכלא 16.2.24
נרות שהודלקו לזכרו של נבלני מול הקונסוליה הרוסית במינכן (צילום: Johannes Simon/Getty Images)

"עצורים בהפגנות ברוסיה אחרי מותו של נבלני"; ביידן: "הוכחה נוספת לברוטאליות של פוטין"

מנהיג האופוזיציה ברוסיה מת אתמול בכלא במדינה; אלמנתו, יוליה נבלניה: "אני רוצה שפוטין והצוות שלו ידעו שהם ייענשו על מה שעשו למדינה שלנו, למשפחה שלי ולבעלי"; קנצלר גרמניה אולף שולץ: "דוגמה נוראית לכך שרוסיה השתנתה כמדינה בשנים האחרונות"

לפחות 100 בני אדם נעצרו ברחבי כמה ערים ברוסיה, לאחר שיצאו למחות בעקבות מותו בכלא אתמול של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני. כך לפי ארגון זכויות האדם הרוסי "OVD-info", שציין כי מוחים נעצרו בלפחות שמונה ערים, בהן הבירה מוסקבה וסנט פטרסבורג. בתיעודים שהופצו ברשתות החברתיות, נראים שוטרים קורעים שלטי מחאה וגוררים מפגינים, שחלקם התאספו בבירה ליד אנדרטה לזכר קורבנות הדיכוי הסובייטי. הרשויות ברוסיה לא מסרו מידע על המעצרים, אך אתמול הזהירו אזרחים מפני יציאה להפגין.
בתוך כך, מנהיגי העולם הגיבו למותו של אלכסיי נבלני בכלא הרוסי. "אל תטעו: פוטין אחראי למותו של נבלני", אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהאשים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהרג מתנגדו. "מה שקרה לנבלניי הוא הוכחה נוספת לברוטאליות של פוטין". סגניתו של ביידן, קמלה האריס המשתתפת בכנס ביטחון במינכן הפנתה את האשמה לרוסיה. "לא משנה איזה סיפור הם יספרו, אוסיה היא אחראית", אמרה.
3 צפייה בגלריה
תמונתו של אלכסיי נבלני מנהיג האופוזיציה ב רוסיה שמת בכלא ב16.2.24 מוקרנת על שגרירות רוסיה ב לונדון
תמונתו של אלכסיי נבלני מנהיג האופוזיציה ב רוסיה שמת בכלא ב16.2.24 מוקרנת על שגרירות רוסיה ב לונדון
תמונתו של נבלני מוקרנת על שגרירות רוסיה בלונדון
(צילום: Alex McBride/Getty Images)

3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני מנהיג האופוזיציה ב רוסיה מת בכלא ב16.2.24 ואשתו יוליה נבלניה
אלכסיי נבלני מנהיג האופוזיציה ב רוסיה מת בכלא ב16.2.24 ואשתו יוליה נבלניה
בני הזוג, ב-2021
(צילום: REUTERS/Maria Vasilyeva/File Photo)

3 צפייה בגלריה
יוליה נבלניה אלמנתו של מנהיג האופוזיציה ב רוסיה אלכסיי נבלני שמת בכלא בנאום בוועידה במינכן 16.2.24
יוליה נבלניה אלמנתו של מנהיג האופוזיציה ב רוסיה אלכסיי נבלני שמת בכלא בנאום בוועידה במינכן 16.2.24
יוליה נבלניה בוועידה במינכן, אתמול
(צילום: REUTERS/Kai Pfaffenbach/Pool TPX IMAGES OF THE DAY)
אלמנתו של נבלני, יוליה נבלניה, השתתפה גם היא בכנס במינכן והתקבלה במחיאות כפיים סוערות. היא אמרה לקהל שטענות רוסיה שבעלה התמוטט ומת עוד לא אושרו על ידי גורמים חיצוניים, וקראה להעניש את פוטין ומקורביו על הפשעים שביצעו נגד המשפחה שלה בפרט והמדינה בכלל. "אני רוצה שפוטין והצוות שלו ידעו שהם ייענשו על מה שעשו למדינה שלנו, למשפחה שלי ולבעלי", הכריזה. "המשטר הזה ופוטין אשמים באופן ישיר בכל הזוועות שהם עשו במדינה בשנים האחרונות", הוסיפה.
נבלני ריצה עונש מאסר של 19 שנים במחנה עבודה. מוקדם יותר השבוע הוא הופיע בבית המשפט ונראה במצב גופני טוב. אך בסוכנות החדשות הרוסית אינטרפקס דיווחו כי הרגיש לא בטוב ואיבד את ההכרה.
בין המגיבים היה גם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, שאמר כי היא "עצוב ביותר ומודאג" מהדיווח. "יש לבסס את כל העובדות ורוסיה תצטרך לענות על שאלות קשות", הוסיף. "אלכסיי נבלניי היה קול חזק בעד חירות ודמוקרטיה במשך שנים רבות, ונאט"ו ובנות בריתה קראו רבות לשחרורו המיידי".
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה בתגובה כי היא "מאד מוטרדת ועצובה". לדבריה, "פוטין חושש רק מהכעס של העם שלו, וזו תזכורת עגומה למה שפוטין והמשטר שלו מייצגים. עלינו להתאחד כדי להגן על החירות והבטיחות של מי שמעז להתנגד לרודנות".
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק כתב בפוסט בפלטפורמה החברתית X כי נבלני היא "המגן הנועז ביותר של הדמוקרטיה הרוסית...הוא ייצג אומץ מדהים לאורך חייו". גם קנצלר גרמניה אולף שולץ הביע צער ממותו של נבלני, ואמר כי זו דוגמה "נוראית" לכך שרוסיה השתנתה כמדינה בשנים האחרונות: "הוא תמך בדמוקרטיה ובחירות ברוסיה, ושילם בחייו על האומץ הזה".
דוברת משרד החוץ הרוסי מסרה כי "נתוני הבדיקה הרפואית לא זמינים, אך במערב כבר הגיעו למסקנות".