סגור
עובדי חברת החשמל של הוואי הוואיין אלקטריק Hawaiian Electric מתקנים עמודי חשמל שניזוקו בעקבות השריפות 16.8.23
עובדי חברת החשמל של הוואי מתקנים עמודי חשמל שניזוקו בעקבות השריפות (צילום: Yuki IWAMURA / AFP)

בעקבות שריפות הענק: חברת החשמל של הוואי איבדה שני שליש משוויה

על אף שטרם נקבע הגורם לשריפות, חוקרים בודקים האם קווי מתח שקרסו ופעולות שביצעה החברה שיחקו תפקיד באסון. מחיר מניית החברה הגיע ל-8 דולר אחרי שעמד על 17.68 דולר שבוע קודם לכן, ואנליסטים כתבו ש"ההפסדים הכלכליים צפויים להגיע למיליארדי דולרים"

מניות חברת החשמל של הוואי – הוואיין אלקטריק (Hawaiian Electric) – צללו ביותר משני שליש מאז שריפות הענק באי מאווי בשבוע שעבר, שהביאו למותם של לפחות 114 בני אדם והרסו את העיר ההיסטורית להיינה.
מניות החברה עלו בכ-14% ביום שישי לאחר שהחברה הגישה דוח לרשות האמריקנית לני"ע (SEC) לפיו פנתה לקבלת ייעוץ ממומחים, והיא מתכוונת להמשיך לפעול באי, ע"י "בנייה מחדש ומעבר לכך". עם זאת, אנליסטים לא מאמינים שהעלייה תחזיק מעמד.
"יש רמה גבוהה של אי-ודאות משפטית בשלב זה", אמר אנליסט וולס פארגו, ג'ונתן רידר, בראיון ל-CBS. "הסיכוי שהאוויין אלקטריק תחמוק מהעמדה לדין נראה קלוש, לדעתנו, בשל היקף הנזק, החקיקה המקומית וההשלכות של אירועים דומים בעבר במדינות מערב ארה"ב".
ביום חמישי פרסמו האנליסטים של וולס פארגו דוח לפיו חברת האנרגיה המרכזית של הוואי שווה למעשה אפס דולרים, בעקבות מספר המתים ההולך ומאמיר, הנזק לרכוש והכאב והסבל של הקהילה במאווי. מחיר מניית החברה הגיע ל-8 דולר אחרי שעמד על 17.68 דולר שבוע קודם לכן, ואנליסטים כתבו ש"ההפסדים הכלכליים צפויים להגיע למיליארדי דולרים, הרבה מעל ערכה של החברה".
על אף שטרם נקבע הגורם לשריפות, החוקרים בודקים האם קווי מתח שקרסו ופעולות שביצעה הוואיין אלקטריק שיחקו תפקיד באסון, ובוחנים טענות לפיהן החברה לא יישמה אמצעי מנע כדי להפחית את הסיכון לשריפות יער כה נרחבות. דובר של חברת מאווי אלקטריק אמר ל-CBS שננקטו צעדים מסוימים כדי למזער את האפשרות של התפשטות השריפות לפני שרוחות ההוריקן הגיעו לאי. החקירה עשויה להימשך מספר חודשים ואפילו שנים, והיקף הביטוח של החברה כנראה מזערי ביחס לפיצויים שתצטרך לשלם, כך כתבו האנליסטים בדוח מ-16 באוגוסט.
ב-2019 הגישה חברת החשמל הגז והמים של קליפורניה (PG&E) בקשה להגנה מפני פשיטת רגל, לאחר ששילמה כ-25.5 מיליארד דולר על חלקה בשריפות היער שאירעו ב-2017 ו-2018, אשר נגרמו בשל קווי מתח שקרסו. החברה שילמה כ-13.5 מיליארד דולר לנפגעי השריפות במסגרת תביעות שטענו שציוד של החברה הוא שגרם למה שנחשבות עד היום כשריפות ההרסניות ביותר שאירעו בהיסטוריה של קליפורניה.