סגור
הפגנה של פעילים חברתיים נגד ההשבתה בוושינגטון
הפגנה של פעילים חברתיים נגד ההשבתה בוושינגטון (צילום: Chip Somodevilla/Getty Images)

שביתת הממשל בארה"ב: פגיעה בעניים, עליות מחירים ואלפי טיסות מעוכבות

אי־ההצלחה של הממשל להעביר תקציב בקונגרס הותירה מיליוני נזקקים ללא סיוע, עשרות אלפי חנויות איבדו מקור הכנסה חשוב, עלות ביטוח הבריאות צפויה לזנק ופקחי טיסה מחפשים הכנסה נוספת. אנליסטים: "ההתפשטות לאזורים אחרים של הכלכלה תהיה משמעותית" 

השבתת הממשל האמריקאי נמשכת כבר חודש והסיום אינו נראה באופק, זאת על אף ההשלכות השליליות המצטברות, בהן הפגיעה בתוכנית הסיוע במזון, עיכובים בשדות התעופה ועלייה במחירי ביטוחי הבריאות. בנוסף, מאות אלפי עובדים פדרליים הוצאו לחל"ת.
בעוד יומיים ההשבתה תהפוך לארוכה בהיסטוריה האמריקאית, לאחר ההשבתה שנמשכה 35 יום בסוף 2018 ותחילת 2019. גם אז הנשיא היה דונלד טראמפ.

מיליוני נזקקים לא מקבלים סיוע במזון

ביום שבת הסתיים המימון של הממשל לתוכנית הסיוע במזון (SNAP). מדובר בתוכנית המסייעת ל־42 מיליון אנשים בעלי הכנסה נמוכה בארצות הברית, כשארבעה מכל עשרה מתוכם הם ילדים. לפי נתוני משרד החקלאות, בשנה הפיסקאלית האחרונה שילם הממשל קרוב ל־100 מיליארד דולר למימון ההטבות, המסתכמות בסכום ממוצע של 187 דולר לחודש לכל נזקק לצורך קניית מזון. לפי הבית הלבן, השבתת הממשל אינה מאפשרת להעביר את הכסף הנחוץ להמשך הפעלת התוכנית בנובמבר, יותר מ־8 מיליארד דולר.
בתי המשפט ברוד איילנד ובמסצ'וסטס פסקו ביום שישי כי הממשל חייב להמשיך ולממן את התוכנית, גם אם חלקית בלבד, אך עדיין לא כל הזכאים יקבלו את הסיוע החודש. לאחר הפסיקה ביום שישי טראמפ פרסם פוסט שבו טען כי ביקש מעורכי הדין לברר עם בית המשפט כיצד הממשל יוכל לממן את התוכנית בנסיבות הנוכחיות.
מנהלת התוכנית במכון למחקר מזון ג'ינה פלאטה־נינו אמרה ל"פייננשל טיימס" כי גם אם המימון יוחזר בקרוב, עדיין יהיו עיכובים בחלוקת תלושי המזון.
לעיכובים הללו בחלוקה יהיו השלכות מעבר לפגיעה המיידית בנזקקים. התוכנית אחראית ל־12% מההוצאות על מוצרי צריכה בארצות הברית ומהווה מקור הכנסה משמעותי ליותר מ־250 אלף קמעונאיות מזון, בראשן וולמארט. "ההטבות הללו חשובות מאוד לכל חנות מכולת במדינה", אמר מאט הרמורי מחברת הייעוץ אליקספרטנרס. כלכלנים הזהירו כי הפסקה בפעילות של SNAP עלולה לפגוע בכלל הצריכה הפרטית, שכן אנשים יפחיתו את רכישות המזון, ובחלק מהמקרים אף ידלגו על תשלום חשבונות אחרים כמו דלק או שכירת חנויות כדי לממן קניית אוכל. "בהתחשב בהיקף של SNAP, ההתפשטות לאזורים אחרים של הכלכלה תהיה משמעותית", הוסיף דיידננד מנולי, מרצה לכלכלה באוניברסיטת ג'ורג'טאון.

ביטוח הבריאות צפוי להתייקר

במוקד המחלוקת בין הדמוקרטים והרפובליקנים עומדות הטבות המס לרוכשי ביטוחי בריאות. תוקף הטבות המס הללו מסתיים בסוף השנה והדמוקרטים דורשים את חידושן כתנאי לסיום ההשבתה. ביום שבת נפתח חלון הרכישות של ביטוחי בריאות במסגרת חוק בריאות בר־השגה (ACA), שהועבר בממשל אובמה.
כ־24 מיליון אמריקאים רוכשים את ביטוח הבריאות בצורה הזו, מרביתם השתמשו עד כה בהטבות המס כדי להוריד עלויות. המשמעות היא כי בלי הארכת הסובסידיות, העלות החודשית של ביטוח הבריאות תעלה בשיעור ממוצע של 114%, כך לפי ארגון מחקרי הבריאות KFF.
העלייה הזו תתבטא בתוספת של אלף דולר בשנה למבוטח. כך, למשל, סטייסי קוקס, בעלת עסק קטן מיוטה, סיפרה ל־BBC כי עד כה היא ובעלה שילמו 495 דולר בחודש על ביטוח הבריאות, אך בלי הטבות המס הפרמיה החודשית צפויה לזנק ב־338% ל־2,168 דולר. עוד הוסיפה כי אם הטבות המס לא יוארכו, הם ייאלצו לבטל את ביטוח הבריאות הנוכחי לטובת ביטוח חירום שלא מכסה טיפולים שבשגרה וטיפולים מונעים.
לפי ההערכות, בסביבות 7 מיליון אנשים יבטלו את ביטוחי הבריאות שלהם במקרה כזה, ומתוכם 5-4 מיליון אנשים יאבדו את הביטוחים לגמרי מכיוון שלא יוכלו להרשות לעצמם את החלופות. "נוצר מצב בעל סיכון גבוה להרבה אנשים", אמרה ל־NBC ניוז סטייסי דוסטזינה מאוניברסיטת ונדרבילט בטנסי. "זה או לשלם לאוכל, לחשמל ולחימום או לשלם ביטוח בריאות שבכלל לא יודעים אם יצטרכו, ולכן קשה להמשיך ולשלם עליו בהתחשב בנתח שהוא ייקח מהתקציב".

הפקחים לא קיבלו שכר, הטיסות בוטלו

ההשבתה החריפה את המחסור הקיים בפקחי טיסה בשדות התעופה ברחבי ארצות הברית. כך, ביום שישי קרוב לחצי מ־30 נמלי התעופה העמוסים ביותר במדינה פעלו בכוח אדם חסר, שהוביל לעיכובים בהמראות.
הסיבה לכך היא ש־13 אלף פקחי טיסה ו־50 אלף עובדי מנהל ביטחון התחבורה (TSA) לא מקבלים שכר כל עוד הממשל סגור. "אחרי 31 ימים בלי שכר, הפקחים נמצאים תחת לחץ רב ותשישות", נמסר בהודעה שפרסם מנהל התעופה הפדרלי (FAA). שר התחבורה שון דאפי הוסיף כי בגלל אי־קבלת משכורות, פקחים רבים נאלצו לקחת עבודה שנייה ולכן לא יכולים להגיע למשמרות בשדות התעופה.
מנתוני אתר ניטור הטיסות FlightAware עולה כי ביום שישי היו עיכובים ביותר מ־5,600 טיסות, ו־500 טיסות בוטלו. בנמל התעופה לה גווארדיה בניו יורק, 50% מהטיסות התעכבו ו־12 טיסות בוטלו, כשהעיכוב הממוצע היה 140 דקות.
בעקבות זאת, חברות התעופה דלתא איירליינס, יונייטד איירליינס, סאות'ווסט ואמריקן קראו לקונגרס להעביר תקציב זמני שיאפשר את הפתיחה מחדש של הממשל, בטענה שהמצב הנוכחי יוצר בעיות בטיחותיות.
"הקונגרס חייב להגיע להסכמה שתאפשר את הפתיחה המיידית של הממשל ותבטיח שכל העובדים שלא קיבלו שכר בהשבתה הממושכת הזו יקבלו את מה שמגיע להם, ורק אחר כך שיעברו לדון בנושאים הבוערים שעומדים בפני המדינה שלנו", אמר נשיא איגוד פקחי התעופה ניק דניאל.
עוד לפני ההשבתה היו חסרים למינהל התעופה כ־3,000 פקחים, כך שבנמלי תעופה רבים כל היעדרות עלולה להוביל לשיבושים בפעילות התקינה של הטיסות.

נתונים כלכליים לא מתפרסמים

בשל השבתת הממשל לא פורסמו נתוני התעסוקה עבור ספטמבר וקרוב לוודאי שביום שישי לא יתפרסמו גם הנתונים לחודש אוקטובר. הנתונים מתפרסמים לרוב ביום שישי הראשון בכל חודש. בהיעדר נתונים רשמיים קשה למשקיעים ולקובעי המדיניות בבנק הפדרלי המרכזי לאמוד את מצב הכלכלה ולקבל החלטות בהתאם. לפיכך, האנליסטים מצאו מדדים אחרים שביחד עשויים להאיר על בריאות הכלכלה הגדולה בעולם, בהם הוצאות כרטיסי אשראי, התוצאות הרבעוניות של החברות ותביעות דמי אבטלה במדינות השונות.
הנתונים האלה מציגים תמונה אופטימית יחסית. עבור השבוע שהסתיים ב־25 באוקטובר, ההוצאות בכרטיסי אשראי עלו ב־1%, כך לפי נתונים שאספו בבנק אוף אמריקה. גם ההוצאות העסקיות בעלייה, זאת בעיקר בשל גל ההשקעות המתמשך ב־AI.
"הסיבוב האחרון של דו"חות רבעוניים לא מצביע על כלכלה במצוקה", אמר למרקט ווץ' הכלכלן ריצ'רד מודי מבנק ריג'נס פייננשל.
יו"ר הפד ג'רום פאוול התבסס על נתונים שאוספות מדינות על תביעות לקבלת דמי אבטלה. במסיבת עיתונאים שערך בשבוע שעבר שבו הכריז על הורדת ריבית נוספת, הסביר כי הוא מסתכל גם על סקרים על משרות פנויות בסקטור הפרטי. "אנחנו לא רואים עלייה בתביעות לדמי אבטלה, או ירידה במשרות הפתוחות", אמר.