סגור
חנות כל נשק אקדחים ארה"ב
אקדחים בחנות בארה"ב (צילום: AP)

"צעד היסטורי" או "מהלך לא חוקי": הממשל האמריקאי מתכוון להקשות על מכירת כלי נשק

הבית הלבן מתכוון לסגור פרצה בחוק שאפשרה מכירות של אלפי כלי נשק בתערוכות ובאינטרנט מבלי שיבוצעו בדיקות רקע פדרליות; המהלך יקשה על כ-23 אלף ספקים; לצד המברכים על התקנות, גורמים כמו ארגוני הנשק מבטיחים לצאת למאבק

הבית הלבן מתכנן לסגור פרצה בחוק שאפשרה מכירות של אלפי כלי נשק בתערוכות ובאינטרנט מבלי שיבוצעו בדיקות רקע פדרליות, כך לפי דיווח ב-BBC. השינוי יוביל לסיווג של כ-23 אלף ספקים כסוחרי נשק מורשים, כך שהמכירות שלהם יחייבו ביצוע בדיקות רקע.
"מי שמוכר נשק לצורכי רווח בלבד, חייב לקבל רישיון", מסר שר המשפטים האמריקאי מריק גרלנד. עם זאת, ארגוני נשק כמו ה-NRA כבר הודיע כי בכוונתם לפנות לבית המשפט הגבוה נגד התקנות החדשות. גרלנד טען מנגד כי החוק עומד לצד הממשל. "בכל ערכאה משפטית יאשרו את הפעולות. אנחנו בטוחים בחוקיות של המהלך", הוא הדגיש. עוד הוסיף כי מדובר ב"צעד היסטורי" שיציל חיים, שכן לפי הנתונים הרשמיים יש עלייה במספר כלי הנשק הלא חוקיים הנמצאים בזירות ירי. סגירת הפרצה בחוק תיכנס לתוקף בתוך 30 ימים.
סגנית הנשיא קמלה האריס, שעומדת בראש המשרד למניעת אלימות תוך שימוש בכלי נשק, מסרה בהצהרה כי סוחרי נשק לא מורשים הצליחו לבצע מכירות ללא פיקוח במשך זמן רב מדי. בדומה, הנשיא ג'ו ביידן פרסם הצהרה מצולמת ביום חמישי ובה קרא לקונגרס "לסיים את העבודה ולהעבר חקיקה שתחייב בדיקות רקע כלליות".
מנגד חבר הקונגרס הרפובליקני ג'ון קורנין טען כי מדובר בצעד המנוגד לחוקה, ובדומה רנדי קוזוץ', היועץ המשפטי הראשי של NRA, אמר כי מדובר ב"התקפה על מחזיקי כלי נשק המצייתים לחוק", ולכן בכוונתו "להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי למנוע את הרגולציה הלא חוקית הזו".
בשנה שעברה נרשמו בארה"ב מעל 40 אלף מקרי מוות כתוצאה מאלימות תוך שימוש בכלי נשק, כך לפי נתוני Gun Violence Archive.