סגור

כשביטחון הצרכנים בארה"ב נחלש, היואן מתחזק והיצוא מסין מתייקר

התחזקות היואן לעומת הדולר וזינוק במחירי חומרי הגלם בשל התעוררות הכלכלה הסינית מתרדמת הקורונה, מפעילים לאחרונה לחצים גוברים על שוק הסחורות העולמי

התחזקות היואן לעומת הדולר וזינוק במחירי חומרי הגלם בשל התעוררות הכלכלה הסינית מתרדמת הקורונה, מפעילים לאחרונה לחצים גוברים על שוק הסחורות העולמי. לכך מתווספים עיכובים בשילוח הימי, הערוץ העיקרי להובלת סחורות גלובליות האחראי על 80% מנפח הסחורות. אלה נובעים מפקקי קורונה שהתלבשו כעת על זינוק מחודש בביקושים העולמיים למוצרי צריכה.
האצבע המאשימה מופנית שוב כלפי סין, והרשויות הסיניות מגיבות במסרים סותרים. בשעות אחר הצהריים אתמול, הבנקים הממשלתיים הגדולים במדינה יצאו במבצע לרכישת דולרים לאחר שהמטבע הסיני זינק לרמתו הגבוהה ביותר מאז יוני 2018 - 6.4 יואן לדולר.
1 צפייה בגלריה
כסף מזומן יואן שטרות סין בנקאית סינית
כסף מזומן יואן שטרות סין בנקאית סינית
בנקאית סינית מחזיקה יואן
(צילום: גטי אימג'ס)
התחזקות היואן יוחסה להיחלשות הדולר בשווקים הבינלאומיים, זאת, בין השאר, בעקבות פרסום נתונים לפיהם ביטחון הצרכנים בארה"ב ירד לראשונה זה ששה חודשים בשל התגברות האינפלציה והחששות ליציבות שוק התעסוקה.
אירועי אתמול נרשמו ימים ספורים לאחר שהבנק המרכזי של סין, השחקן המשמעותי ביותר בשוק המט"ח בסין, יצא בהכרזה דחופה, לפיה אין בכוונתו להכניס שינויים במדיניות המטבע. בהתאם למדיניות זו, הנהוגה מאז 2005, הבנק המרכזי מקפיד על שער יומי מסוים, יציב למדי, ומגביל את התנודתיות לטווח של 2%.
הדברים נאמרו בעקבות התבטאות של גורם בכיר בבנק, שטען כי יש לאפשר כעת תנודתיות גמישה יותר כנגד המטבעות האחרים, וכי על סין לאפשר ליואן להתחזק על מנת למתן את השפעת העלייה במחירי חומרי הגלם על האינפלציה בסין. בינתיים, ממשלת סין פועלת למיתון העליות במחירי הסחורות, שזינקו בעקבות פתיחת כלכלתה לאחר הסגרים בתקופת הקורונה.
לפי גורם מטעם נציבות הרפורמה הסינית הממשלתית, שצוטט אתמול בסוכנות רויטרס, סין תהדק את הפיקוח על מחירי המתכות, תירס וסחורות נוספות במסגרת תוכנית החומש שלה על מנת לתת מענה לתנודתיות החריגה במחירים. "המדינה גם תהדק את הפיקוח על מחירי נפט, גז וסויה", נמסר בהודעה.
הודעה זו היא סממן נוסף ללחץ המורגש בסין לנוכח הלחצים האינפלציוניים. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", בכוונת הממשלה לנקוט מהלכים נגד מונופלים שקמו בשוקי הסחורות ולפעול למניעת אגירת סחורות.
אך הלחצים הללו הם רק האחרונים בשורה של גורמים חריגים שיצרה המגפה העולמית. נכון לחודש מרץ, כ־40% בלבד מספינות המשא העולמיות הגיעו בזמן ליעדיהן, לאחר שרשמו עיכוב ממוצע של ששה ימים ומעלה. אף שמדובר בשיפור לעומת פברואר, המספרים רחוקים מ־70% שהגיעו ליעד בזמן, לפני שנתיים.
העיכובים בנמלים ברחבי העולם, שהם תוצר של חידוש המלאים בעקבות התחדשות הביקושים הצרכניים, מוסיפים למחסור הקיים ממילא במכולות. התייקרות חומרי הגלם ומחסור בכוח אדם בתקופת המגפה גרמו במקביל להתייקרות הייצור של המכולות עצמן. עתה, כשהן אינן מתרוקנות בקצב הרצוי בעקבות הצטברות פקקים, ההשפעה על כיסו של הצרכן תהיה משמעותית מתמיד.