סגור

סין בוחנת: ביטול כל הגבלות הילודה עד שנת 2025

לפי תחזיות של מדענים, אוכלוסיית המדינה צפויה לרדת מ-1.41 מיליארד כיום ל-730 מיליון עד סוף המאה. בוול סטריט ג'ורנל מדווחים שבמפלגה הקומוניסטית, שלפני חודש הקלה את המגבלות והתירה לזוגות ללדת שלושה ילדים, בוחנים מעבר לאסטרטגיה של עידוד ילודה

בכירים בממשלה הסינית עמלים על תכניות להקל אף יותר את הגבלות הילודה בסין ואפילו לעבור לאסטרטגיה לעידוד מפורש של ילודה, כך מדווח הוול סטריט ג'ורנל המתבסס על אנשים המעורים בנושא. המהפך המתוכנן משקף את הדחיפות הגדלה בקרב מקבלי ההחלטות על רקע ההאטה בצמיחה הכלכלית והזדקנות האוכלוסייה.


לפי אחד המקורבים, קובעי המדיניות דנים באפשרות של ביטול מוחלט של הגבלות הילודה עד 2025. מקורב אחר ציין כי קרוב לוודאי שיחלו בהסרת ההגבלות במחוזות שבהם שיעור הילודה הוא הנמוך ביותר ורק לאחר מכן יעברו לשינויים ברמה הארצית.
בחודש שעבר הודיעה הממשלה כי יאפשרו לזוגות ללדת עד שלושה ילדים, זאת לאחר שמפקד אוכלוסין הנערך פעם בעשור הצביע על כך שהמדינה קרובה להתכווצות היסטורית באוכלוסייה. בכל זאת, סין היא המדינה המאוכלסת בעולם. במקביל, נשיא סין שי ג'ינפינג טען בחודש שעבר בפני בכירים במפלגה הקומוניסטית כי הוא מתייחס לאוכלוסייה המזדקנת של סין כאיום על הביטחון הלאומי, וקרא לבכירים למצוא פתרונות לבעיה.

2 צפייה בגלריה
סין משפחה ילדים הגבלת ילודה
סין משפחה ילדים הגבלת ילודה
משפחה בסין
(AP)

ההערכה היא כי הקלה אפשרית בהגבלות תצא לדרך קודם כל באזור צפון מזרח המדינה. שלוש המחוזות באזור עזרו להתניע את המהפכה התעשייתית בסין בשנות ה-50, אך נפגעו בצורה קשה כשבשנות ה-90 עברו במדינה לכלכלת שוק. כיום נרשמו במחוזות אלה שיעורי הילודה הנמוכים ביותר במדינה. לפי הנתונים האחרונים, האוכלוסייה במחוזות בצפון-מזרח סין התכווצה בעשור האחרון ב-1.2%.
מומחים כלכליים ודמוגרפיים טוענים כי נחוצים צעדים אגרסיביים כדי להאט את הירידה בשיעור הילודה של סין. אוכלוסיית המדינה צפויה ליפול מ-1.41 מיליארד תושבים לקרוב ל-730 מיליון עד סוף המאה הנוכחית, כך לפי תחזיות של צוות בינלאומי של מדענים שפורסמו בשנה שעברה בכתב העת הרפואי The Lancet. לפי המומחים, המבנה של האוכלוסייה שאין בן מספיק אנשים בגיל העבודה שיתמכו בכמויות הגדלות של פנסיונרים עלול להשפיע על הכלכלה הסינית במשך עשורים.
עם זאת, אחד המקורבים ציין כי ההנהגה חוששת מהסרה מוחלטת של ההגבלות מחשש שזה יעודד משפחות עניות באזורים הכפריים ללדת יותר ילדים ולפגוע בתנאים הכלכליים בחלקים מהמדינה שכבר יצאו מעוני קיצוני.
מהממשלה הסינית לא הגיבו על הדיווח.

2 צפייה בגלריה
בית ספר תלמידים סין קורונה
בית ספר תלמידים סין קורונה
תלמידים בבית ספר בסין
(צילום: גטי אימג'ס)

הגבלות הילודה הן חלק מרכזי של המדיניות הסינית מאז 1980. משפחות רבות נאלצו לשלם קנסות על הולדת יותר מילד אחד ואחרות אף נדרשו לעבור הפלות ועיקורים. ב-2013 החלו בהקלה הדרגתית של ההגבלות אך על אף ההקלות שהגיעו כאמור לשיאן בחודש שעבר עם ההודעה על האפשרות ללדת שלושה ילדים, המומחים אינם מאמינים שיצליחו לגרום לשינוי גדול בשיעורי הילודה. במקביל, מתגברים הקולות נגד ההשלכות המוסריות של הגבלות ילודה.
"הממשלה צריכה להכיר בך שזכויות התרבות הן זכויות בסיסיות. עם הגבלות ילודה, לא משנה כמה ילדים מותר ללדת, לסינים אין עדיין זכויות לקבל החלטה על ההתרבות שלהם", סיכמה מו גואנגזונג מאוניברסיטת בייג'ינג.
ב-2016 הביאה הממשלה לסיומה את מדיניות הילד האחד השנויה במחלוקת, והתירה לזוגות להביא שני ילדים - אך הרפורמה לא הצליחה להעלות את שיעור הלידות הנופל במדינה, למרות עלייה מסוימת שנמשכה כשנתיים והגיעה בעקבות השינוי. לפני חודש, כאמור, הודיעה הממשלה על האישור ללדת שלושה ילדים.