$
כלכלה ומדיניות

אחרי ארה"ב: גם הרגולטור באירופה מתיר לבואינג 737 מקס לחזור לטוס

ראש סוכנות הבטיחות בטיסה האירופית אמר כי לאחר שארגונו "הפך כל אבן" בסקירה וניתוח של השינויים שעשתה בואינג במטוס, הוא משוכנע שה-737 כשיר לחזור לשירות פעיל; המטוס כבר קיבל אישור לחזור לטוס בארה"ב ובברזיל, לאחר שקורקע במרץ 2019 בשל שתי התרסקויות קטלניות שגרמו למותם של 346 בני אדם

שירות כלכליסט 14:5521.12.20

ראש סוכנות הבטיחות בטיסה האירופית (EASA) טוען שהוא "משוכנע" שהבואינג 737 מקס בטוח כעת לטיסה. המנהל בפועל של הסוכנות, פטריק קיי, אמר שארגונו "הפך כל אבן" בסקירה וניתוח של השינויים שעשתה בואינג במטוס, שקורקע במרץ 2019 לאחר ששתי התרסקויות קטלניות של מטוסים מסוגו גרמו למותם של 346 בני אדם.

 

המטוס כבר קיבל אישור לחזור לטוס בארה"ב ובברזיל, וה-EASA צפויה לתת לו את אישורה לחזור לטוס באירופה באמצע ינואר.

 

בואינג 737 MAX בואינג 737 MAX צילום: Boeing

 

התאונה הראשונה בה היה מעורב הדגם התרחשה באוקטובר 2018 באינדונזיה, כאשר מטוס של חברת ליון אייר התרסק בים לאחר ההמראה; התאונה השנייה התרחשה במטוס של חברת אתיופיאן איירליינז, במרץ 2019, לאחר שהמטוס המריא מאדיס אבבה. שתי התאונות יוחסו לתוכנת בקרת טיסה פגומה, שנכנסה לפעולה בזמן הלא נכון וגרמה לשני המטוסים להיכנס לצלילה.

 

מאז ההתרסקות של אתיופיאן, EASA עורכת בדיקה מדוקדקת של עיצוב המקס, בנפרד מתהליכים דומים שמבצע רגולטור הטיסה האמריקני, ה-FAA. הסקירה של EASA התקדמה מעבר לסיבות הישירות לשתי ההתרסקויות ולתיקונים שהוצעו על ידי בואינג. "הגדלנו לעשות ובדקנו את כל בקרי הטיסה והחלקים המכניים של המטוס", אמר קיי. מטרת הבדיקה הייתה לבדוק כל גורם שיכול היה לתרום להתרסקויות.

 

על מנת לחזור לשירות, במטוסי ה-737 מקס הקיימים תותקן תוכנה חדשה, החיווטים שלהם ישונו וכן מכשירי תא הטייס. טייסי המטוס יצטרכו לעבור הכשרה מיוחדת, וכל מטוס יעבור מבחן טיסה כדי לוודא שהשינויים בוצעו כראוי. קיי אמר שבעקבות זאת "אנו מאוד בטוחים שהמקס הוא כעת מטוס מאוד בטוח לטיסה". רוב פעילות תקינת הבטיחות ב-737 מקס התבצעה על ידי ה-FAA והתקבלה על ידי EASA, בהתאם להסכם בין לאומי בנושא, אך ה-FAA ספג ביקורת על כך שאיפשר למטוס פגום להיכנס לשירות מלכתחילה. "מה שבטוח הוא שלמדנו לקחים שישנו את אופן הפעולה שלנו בעתיד", אמר קיי.

x