$
כלכלה ומדיניות

תביעה בארה"ב: מרגלים סינים ניסו לגנוב טכנולוגיית מטוסים

בהודעת משרד המשפטים האמריקאי נמסר כי החשודים היו חלק ממנגנון האקינג שפעל במשך חמש שנים במטרה לגנוב סודות מסחריים של חברה אמריקאית ושותפתה הצרפתית. סין מנסה כבר כמה עשורים לשבור את הדואופול של בואינג ואיירבוס

שירות כלכליסט 23:1631.10.18

משרד המשפטים האמריקאי האשים שני מרגלים סינים בקשירת קשר לגנוב טכנולוגיית מטוסים מתקדמת מחברות פרטיות - כך על פי דיווח סוכנות הידיעות בלומברג.

 

 

 

על פי הודעת המשרד, במשך חמש שנים, עד מאי 2015, פעלו המרגלים הסינים בשיתוף עם האקרים ושידלו גורמים בחברות למסור לידיהם מידע על טכנולוגיות מטוסים. מטרתם היתה להעביר לידיהם קניין רוחני ונתונים עסקיים חסויים, כולל מידע הנוגע למנוע סילון שמשמש למטוסים מסחריים. עוד נמסר, כי ההאקרים השתמשו בטכניקות כמו נוזקה ופישינג ממוקד על מנת לזכות בגישה למידע חסוי.

 

ההאשמות הללו עולות על רקע התעצמות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין ומגיעות סמוך להסגרתו של איש ביון סיני מבלגיה, מוקדם יותר החודש. איש הביון הואשם בקשירת קשר לגנוב סודות מסחריים מחברת תעופה באוהיו. כתב אישום הוגש גם בחודש שעבר נגד איש צבא אמריקאי, נגדו נטען כי פעל כסוכן עבור קצין ביון סיני.

גניבת קניין רוחני היא אחת התלונות המרכזיות שהשמיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נגד סין ואשר בגינן פתח במלחמת הסחר שטלטלה את שוקי העולם.

מפעל של איירבוס בהמבורג. סין הקימה את אירו אנג'ין כדי להתחרות במערב מפעל של איירבוס בהמבורג. סין הקימה את אירו אנג'ין כדי להתחרות במערב צילום: בלומברג

 

 

סין מתמקדת כבר זמן רב בהשגת טכנולוגיית מנועי סילון מתקדמת, זאת במסגרת מאמציה לסגור פערים מול יצרניות מערביות בתחום המטוסים הצבאיים והאזרחיים. "ההתנהלות הזאת היא רק דוגמה נוספת לניסיונות הנפשעים שנעשים על ידי ה־MSS על מנת לגנוב מידע פרטי למען תועלת מסחרית לסין", כך על פי התובע הכללי אדם ברוורמן שהשמיע את הטענות נגד המשרד הסיני לביטחון לאומי. "המאמץ המרוכז לגנוב, במקום פשוט לרכוש, מוצרים מסחריים צריך להעליב כל חברה שמשקיעה כישרון, אנרגיה והון של בעלי מניות בפיתוח מוצריה".

 

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום בבייג'ינג טען דובר מטעם משרד יחסי החוץ הסיני לו קאנג כי ההאשמות הללו הן "מופרכות וחסרות בסיס".

 

מנוע הסילון שמוזכר בפרשה פותח במסגרת שיתוף פעולה בין יצרנית מטוסים צרפתית המחזיקה במשרדים במזרח סין לבין חברה שבסיסה בארה"ב. המקרה הראשון של האקינג ארע לא יאוחר מינואר 2010, אז חדרו חברי הקבוצה למחשבי קפסטון טרביין, חברת טורבינות גז שבסיסה בלוס אנג'לס. כך על פי הודעת משרד המשפטים. על פי התביעה, האקרים ניסו לחדור למחשבי 13 חברות, כולל שתי חברות אווירונאוטיקה בבריטניה. עם זאת, רק שמה של קפסטון הוזכר מפורשות. עם עשרת הנאשמים בפרשה נמנים שניים שהוגדרו על ידי ארה"ב כמרגלים שעובדים עבור הזרוע של המשרד הסיני לענייני ביטחון, בג'יאנגסו שבמזרח סין.

 

מזה עשורים מבקשת סין לפתח מטוס מסחרי משלה כדי לשבור את הדואופול של איירבוס הצרפתית ובואינג האמריקאית. ב־2016, היא הקימה יצרנית מנועים ממשלתית בשם אירו אנג'ין במטרה לפתח מנועים שיותקנו במטוסים מתוצרת סין. תוכנית מייד אין צ'יינה 2025, שבמסגרתה נעשים המאמצים הללו, מחשיבה את תחום האווירונאוטיקה כחיוני לצמצום פערים, או אפילו לעקוף את יכולות הייצור של מדינות כמו גרמניה, יפן וארה"ב בתחומים עתירי ידע וטכנולוגיה.

 

בתוך כך דווח היום בסין כי על רקע מלחמת הסחר, מגזר הייצור כמעט ולא התרחב בחודש אוקטובר, ומדד מנהלי הרכש (PMI) נפל ל־50.2 נקודות, הנתון הנמוך ביותר מאז יולי 2016 וירידה לעומת 50.8 בספטמבר. נתון נמוך מ־50 מצביע על התכווצות של הייצור.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x