סגור

אנרגיה חלופית: המלצות לשעות של פנאי

רב מכר לשאול אמסטרדמסקי,לטעום קובה כורדי או מטעמים אתיופיים במטה יהודה, להתמכר לקסם הטכנולוגי של שנות ה־60, להתפעל ממגדל בבל וירטואלי, לחגוג במנהרת הזמן עם הקספרים ולהמר איזה סקנדל יקרה הפעם באוסקר

רב מכר לשאול אמסטרדמסקי
שאול אמסטרדמסקי, עיתונאי כאן 11 ובעל טור ב"כלכליסט", קיבל השבוע את אות “ספר הזהב" (מכירות של מעל 20 אלף עותקים) הראשון לשנת 2023 מטעם התאחדות המו”לים, על ספר הביכורים שלו “כסף טוב” (הוצאת כתר). זו הפעם הראשונה שספר שלא שווק בחנויות סטימצקי (שהסירה את ספרי ההוצאה מהמדפים), מגיע להיקף מכירות של “ספר הזהב”. הספר מסייע לקוראים להתנהל טוב יותר מול המוסדות והגופים הפיננסיים בהם הם נתקלים ביומיום, כמו המערכת הבנקאית ומוסדות הביטוח והפנסיה. אמסטרדמסקי שזכה ב־2013 בפרס סוקולוב, מסר בתגובה:. “זה מאוד מחמם את הלב ומרגש, ובעיקר מראה לי שיש בציבור איזשהו צורך אמיתי להבין מה לעזאזל הולך עם הכסף שלו". בצילום עם רוני מודן, מנכ”לית הוצאת מודן
מאיה נחום שחל
6 צפייה בגלריה
 רוני מודן ו שאול אמסטרדמסקי פנאי
 רוני מודן ו שאול אמסטרדמסקי פנאי
רוני מודן ו שאול אמסטרדמסקי פנאי
(צילום: מודן)
אוכל
לטעום קובה כורדי או מטעמים אתיופיים
פסטיבל האוכל של מטה יהודה הוא אחד מאירועי האוכל הוותיקים והמוצלחים ביותר בישראל. כבר 23 שנים, במשך ארבעה סופי שבוע, מציג האזור את מיטב הבשלנים הביתיים שלו ולצדם יקבים, יצרני בירה, לקטים, מתסיסים, אופים ובעצם מה לא. ביקרתי בפסטיבל בשנים קודמות והוא לטעמי מקור לא אכזב לחוויות קולינריות מהמעלה הראשונה. השנה יעלו ויבואו 20 משתתפים חדשים שיעלו על נס אוכל עדתי מרתק. אפרת אליאסף־גורפינקל, מפיקת האירוע הוותיקה, ממליצה על סירי הקובה של זהבה משה, גננת מטל שחר שתבשל אוכל כורדי, וגם על החומוס של "אורה בורה" במושב אורה, מאפיית "ברדלי", והטאבון של ברנה בנווה שלום. נסו גם את האוכל של בישאו טספאי, איש חינוך ממוצא אתיופי, או את האוכל הסיני של אלינור ליפשיץ, אנתרופולוגית וחוקרת סין מבית זית. בסוף השבוע הקרוב תוכלו, בין השאר, לחגוג בביר גרדן של מבשלת שריגים לי און שיצא לי כבר לא פעם לבלות בו שעות נעימות במיוחד, כמו גם באגרו קפה, בית קליית הקפה הצמוד.
חיליק גורפינקל
6 צפייה בגלריה
אוכל מרוקאי של אסתר אמסלם פנאי
אוכל מרוקאי של אסתר אמסלם פנאי
אוכל מרוקאי של אסתר אמסלם שיימכר בפסטיבל. אוכל עדתי מרתק
(צילום: אלדד מאסטרו)
עיצוב
להתמכר לקסם הטכנולוגי של שנות ה־60
בגלריה ויטרינה במכון הטכנולוגי חולון מתמחים בתערוכות אמנות ועיצוב מקומיים ועכשוויים, אבל התערוכה "אוליבטי — לא רק מכונת כתיבה" היא דווקא מחוות רטרו מושקעת למותג של משפחת אוליבטי האיטלקית — מחלוצות העיצוב הבינלאומי במאה ה־20. את מכונות הכתיבה הידניות השחורות, שנחשבו לחפץ משרדי, משעמם ובלתי מושך, הצליחו האוליבטים להפוך לפריט הסקסי של התקופה — כזה שלוקחים לחופשה, או מתאימים אליו את צבע החצאית או הז׳קט שעמם באים למשרד. הרבה לפני אפל, אוליבטי חוללה מהפכה בעיצוב המוצר והפרסום עם חוויית מותג טוטלית, שכללה גם אדריכלות ועיצוב פנים לחנויות הדגל שלה בעולם. לצד התיעוד ההיסטורי מוצגות בתערוכה גם מכונות הכתיבה המקוריות והתיקים שלהן, כולל דגם "ולנטיין" האיקוני האדום בוהק, משאת נפשם של הכותבים והכותבות הצעירים והמעודכנים של שנות ה־60 וה־70. בלב התערוכה ניצבת מכונת כתיבה מקורית שאפשר לתקתק עליה ולהתמכר לרחשים ולקסם הטכנולוגי של פעם. אוצרים: עברי באומגרטן וד"ר דליה מנור (אוצרת הגלריה).
עד 2.5 (לא כולל פסח).
יקיר שגב
6 צפייה בגלריה
מכונת כתיבה ולנטיין Valentine Olivetti פנאי
מכונת כתיבה ולנטיין Valentine Olivetti פנאי
מכונת כתיבה "ולנטיין" של אוליבטי. היו פעם כמו אפל
(צילום: Olivetti)
אופנה
להתפעל ממגדל בבל וירטואלי
במציאות המורכבת של הימים האלה יתקיים זו השנה ה־12 שבוע האופנה קורנית שיוזם המפיק מוטי רייף. בצד 28 תצוגות של מעצבים מקומיים הוחלט השנה גם לקדם מודעות ל"תכנים חברתיים אקטואליים" כהגדרת המארגנים, באמצעות פאנלים שיתקיימו לפני חלק מהתצוגות בנושאים כמו בריאות האישה, גיל המעבר, יזמות נשית, פריון. יהיה מעניין לצפות בתצוגה הדיגיטלית של המעצב המרתק רועי דרהי המתמחה באופנה וירטואלית. דרהי יציג את קולקציית "בבילון", בהשראת מגדל בבל כמטאפורה לאינטרנט במאה ה־21, וישלב בין תצוגת מסלול לבגדים וירטואליים. אהרון גניש שזכה באחרונה בפרס אדמונד דה רוטשילד יציג את עיצוביו המושפעים מהעולם החרדי שגדל בו; ו־House of Jaffa של צמד המעצבים גולן פרידמן ואדי גברילידס יציג קולקציות ריזורט בהשראת מוטיבים מקומיים ומסורתיים. בערב הפתיחה יוענק פרס מפעל חיים למעצבת הגר אלמביק מהמותג "אלמביקה", על 35 שנות יצירה והצלחתה בארץ ובעולם, ותתקיים תצוגה של אלון לבנה.
22.3-19.3 בהאנגר 11 בנמל תל אביב. 400-100 שקל לכרטיס.
עילית מינמר
6 צפייה בגלריה
עיצוב של רועי דרהי פנאי
עיצוב של רועי דרהי פנאי
עיצוב של רועי דרהי. אופנה דיגיטלית
(צילום: סטודיו רפליקה)
מופע
לחגוג במנהרת הזמן עם הקספרים
הקספרים, הלא הם "מופע הארנבות של ד"ר קספר", חוברים למופע איחוד לרגל חגיגות 30 שנה להיווסדם, ב־15 במרץ בהאנגר 11 תל אביב. הלהקה, ששילבה בין עולמות הרוק והפופ, יצרה לא מעט להיטים שמושמעים ברדיו עד היום, בהם "תראו אותי", "אחלום לנצח", והעיבודים ל"בשמלה אדומה" ו"בואי דינה". במופע יבצעו אורן ברזילי, שי להב, אריאל פוליאקוב, אורן זיו ויובי חיים שירים מכל ששת האלבומים. חברי הלהקה אמרו ל”כלכליסט”: "אי אפשר להתעלם מהאווירה הקשה שיש היום בארץ, וגם עלינו זה מאוד משפיע, אבל גם היום אנחנו מציעים את מה שתמיד היינו גאים לעמוד מאחוריו: כמה שעות של אסקפיזם, נסיעה במנהרת הזמן משנות ה־90 ועד לימינו. בחרנו סט ארוך ומפואר של שירים מכל השנים כדי לחגוג את היצירה של הלהקה, ואנחנו מאמינים שנמשיך לעוד כמה הופעות חגיגיות לאורך 2023".
כרטיסים:to-mix.co.il
מאיה נחום שחל
6 צפייה בגלריה
מופע הארנבות של ד"ר קספר פנאי
מופע הארנבות של ד"ר קספר פנאי
"מופע הארנבות של ד"ר קספר". אסקפיזם מהנה
(צילום: רן גולני)
טלוויזיה
להמר איזה סקנדל יקרה הפעם באוסקר
טקס האוסקר ה־95 יתקיים השבוע ויועבר בשידור חי ב־yes ב־3:30 הלילה שבין יום ראשון לשני (הגרסה המתורגמת תשודר בשלישי ב־21:00). ג'ימי קימל ינחה בפעם השלישית, אחרי שבפעם האחרונה שהוא הנחה הוא היה צריך להכריז ש"אור ירח" הוא הזוכה ולא "לה לה לנד", כפי שהוכרז על הבמה. בשנה שעברה וויל סמית’ סטר על פניו של כריס רוק. איזה סקנדל יתרחש השנה בשידור חי? מי שרוצה לעקוב אחרי המרוצים הצמודים, שימו לב לקטגוריות המשחק: האם קייט בלאנשט תזכה על "טאר" או מישל יהו על "הכל בכל מקום בבת אחת"? האם ברנדן פרייזר יזכה על "הלווייתן" או אוסטין באטלר על "אלביס"? והאם "הכל בכל מקום בבת אחת", הפייבוריט לזכייה, אכן יגרוף את הכל או שהוא יופתע מכיוונם של "במערב אין כל חדש", "הפייבלמנים" או "רוחות אינשרין". את השעות לפני הטקס תוכלו להעביר בצפייה במועמדים "במערב אין כל חדש" ו"פינוקיו של גיירמו דל טורו" בנטפליקס, וב"הפייבלמנים", "הכל בכל מקום בבת אחת" ו"אהבה בשחקים: מאווריק" ב־VOD של yes ו־HOT וב"פנתר שחור: ווקנדה לנצח" בדיסני+. "רוחות אינשרין" יעלה בדיסני+ ב־22.3, וכרגע לא ברור האם הוא יגיע לשם כשהוא הזוכה הגדול או המפסיד הגדול של הערב.
יאיר רוה
6 צפייה בגלריה
ג'ימי קימל מנחה פרסי האוסקר פנאי
ג'ימי קימל מנחה פרסי האוסקר פנאי
ג'ימי קימל. חוזר להנחות בפעם השלישית
(צילום: ABC)