סגור

"שימוש חד־פעמי בספר זה אבסורד"

אם אפשר להזמין הביתה ארוחת יוקרה או משלוח מהסופר, למה לא לקבל כך ספר בהשאלה? כמה אפליקציות חדשות יאפשרו לכם לשאול ספר ממאגר ענקי או אפילו מהשכנים ממול, ולאתר ספרים לפי מיקום והעדפות סגנון. המטרה: להיות הוולט של עולם הספרות

מי שאוהבים לקרוא יכולים לפעמים למצוא את עצמם עם חשק או צורך בספר מסוים אך לא בטוח שהספר נמצא בחנויות וללכת לספרייה זה כבר מאמץ. הכי טוב היה שהספר יגיע עד הבית, או ממש קרוב אליך. כמו וולט. בשנת הקורונה לא מעט אנשים הרגישו כך ומכירות הספרים אונליין גדלו. אבל עכשיו הגיע תורו של עולם השאלות הספרים להשתנות.
כמה מיזמים חדשים של השאלות ספרים מושקים כעת. אחד מהם הוא AnyBook, המכונה גם הספרייה החברתית, שהפיילוט שלו מתחיל כעת באזור תל אביב. זו אפליקציה שדרכה אנשים יכולים לשאול ספרים זה מזה, מהספרייה הביתית שלהם אל הספרייה הביתית של אחרים: כל משתמש פותח פרופיל וסורק בברקוד מיוחד את הספרים שברשותו, והאפליקציה מאתרת את מיקום המשתמשים כדי למצוא את הספרים הקרובים למקום מגוריהם.
3 צפייה בגלריה
מייסד AnyBook אלירן נבון פנאי
מייסד AnyBook אלירן נבון פנאי
מייסד AnyBook אלירן נבון. "תהליך ההרשמה אצלנו הוא כמו בספוטיפיי, כך שנדע לזהות מה כל משתמש מעדיף לקרוא, ואיזה עותק נמצא בסביבתו הקרובה"
(צילום: אוראל כהן)
את AnyBook הקימו גל דרום ואלירן נבון (34), דור שני למו"לות, בנו של דני פחימה מהוצאת דני ספרים, ומאחורי הפרויקט עומדים משקיעים מעולם ההייטק, והוא גייס "כמה מיליוני שקלים" (נבון סירב לחשוף את שמות המשקיעים וכמה גייסו). "אחד הדברים שגיליתי בלימודים לתואר שני היה שבבתים, על המדפים, יש פי עשרה ספרים יותר מאשר בחנויות. לקורא ספרים ממוצע יש בבית כ־150 ספרים. רק בתל אביב יש כ־30 מיליון ספרים, בעוד ברשת גדולה כמו סטימצקי יש במחסנים משהו כמו 10-8 מיליון. ויש שרשרת ארוכה שספר עובר מהסופר ועד הקוראים, ובאמצע הרשתות לוקחות 80% מהנתח. האפליקציה שלנו משלבת טכנולוגיה וכלכלה שיתופית. בקליק אחד אפשר לראות את כל הספרים שבסביבה הקרובה שלך, ולשאול. האפליקציה גם שולחת תזכורות להחזרת ספרים, כדי שאנשים ירגישו בנוח להשאיל. תהליך ההרשמה הוא כמו בנטפליקס או ספוטיפיי, כך שנדע לזהות מה כל משתמש מעדיף לקרוא, ומה נמצא בסביבתו הקרובה".
מה המודל העסקי שלכם?
"לצד המודל של השאלה, נאפשר לאנשים למכור ספרים חדשים שקנו וכבר קראו, ועל כל מכירה כזו אנחנו נגבה עמלה קטנה. סיימת לקרוא ספר? במקום להניח אותו על המדף שיצבור אבק, אתה יכול למכור אותו הלאה. אנחנו יודעים לעשות חיבור אוטומטי בין מי שמחפש, למי שיש לו ורוצה למכור, ואנחנו צופים שעותק אחד בודד יימכר 5-4 פעמים בשנה הראשונה שלו. מה שיפה במודל הזה הוא שאנחנו נותנים על כל מכירה כזו גם תמלוגים לסופרים. פעם ראשונה בתעשיית הספרים שסופרים יקבלו תמלוגים על מכירות של ספרי יד שנייה. התחלנו עכשיו פיילוט בישראל, והיעד הוא לצאת בחצי שנה הקרובה לפיילוט גם בארה"ב או בבריטניה".
עוד פרויקט השאלת ספרים הוא realbook, אפליקציה של השאלת ספרים עד הבית עם משלוח במחיר אחיד ותמלוגים לסופרים של שקל לכל השאלה.
3 צפייה בגלריה
מנהל הספריות העירוניות בתל אביב אורי אליס פנאי
מנהל הספריות העירוניות בתל אביב אורי אליס פנאי
מנהל הספריות העירוניות בתל אביב אורי אליס. "הכיוון הוא חוויית משתמש חדשה לקוראים"
האפליקציה תושק באוקטובר. השאלת ספר בודד תעלה 20 שקל ומשלוח 40 שקל. כך שזה מתחיל להשתלם כשמזמינים חבילת ספרים: משפחה של זוג הורים ושני ילדים, למשל, שמזמינה ספר אחד לכל אחד, תשלם על ההשאלה 120 שקל. "ככל שיתקדם הפרויקט נוכל להוריד מחירים", אומרים בני הזוג אפרת ונדב ברונשטיין, שהקימו את הפרויקט בהשקעה ראשונית של 250 אלף שקל. ל־realbook יש גם מסלולי מנויים. למשל, של חמישה ספרים בחודש ב־120 שקל. או עבור מוסדות, 300 ספרים בשנה, באמצעות שישה משלוחים במשך השנה ב־3,600 שקל.
בני הזוג ברונשטיין גרים במושב מי עמי, אפרת היא מעצבת גרפית ומעצבת ממשקים, נדב הוא מתכנת אפליקציות. "השיטה היום בעייתית", אומר נדב. "מודל המכירה של ספרים מבוסס על שימוש חד־פעמי בעותק: כולם בונים על זה שאני אקרא את הספר פעם אחת, ומי שעוד רוצה לקרוא, שיקנה בעצמו. זה אבסורד ושם השורש של הדברים הרעים שקורים בעולם הספרות — מהיחס לסופרים דרך המחיר של הספר, השפעה על המסחריות והירידה המהירה מהמדפים".
אבל קיימות ספריות ציבוריות.
"גילינו שהספריות לא נותנות שירות לכל התושבים. הן נותנות שירות מעולה למי שגר קרוב אליהן. כל אזרח זכאי לשירותי ספרייה בחינם, ועדיין אנשים משלמים הרבה כסף על ספרים. אנחנו רוצים להשלים את השירות למי שספריות לא משרתות אותו".
כרגע המאגר כולל כמה אלפי ספרים בודדים מתרומה, ובמקביל רוכשים ב־realbook ספרים מיד שנייה במצב טוב. "בינתיים אנחנו מתחילים בספרים שהגיעו אלינו. ואת הספרים שיגיעו בהמשך נרכז במחסן גדול: מרכז אחד שייתן שירות לכל הארץ".
3 צפייה בגלריה
מייסדי realbook נדב ו אפרת ברונשטיין פנאי
מייסדי realbook נדב ו אפרת ברונשטיין פנאי
מייסדי realbook נדב ואפרת ברונשטיין. "אנחנו רוצים להשלים את השירות למי שספריות לא משרתות אותו"
(צילום: שרון צור)
עיקר ההוצאה שלכם יהיה על שינוע?
"כן, מכיוון שנוכל לחסוך בדברים אחרים אז עיקר הכסף ילך למשלוח".
אם הזכרנו את הספריות הציבוריות, הרי שבזמן הקורונה והסגרים גם הספריות העירונית של תל אביב מצאו פתרונות חדשים, והשיקו שירות טייק אוויי ספרים, באיסוף עצמי: המנויים שלחו לספרייה אימייל עם רשימת ספרים להשאלה, בספרייה מכינים את החבילה ושולחים הודעת סמס למנוי לבוא לאסוף אותה. באותם חודשיים התקבלו 3,000 הזמנות של ספרים בטייק אוויי.
"בבית אריאלה יש כבר חמש שנים שירות של ספר עד הבית, שמיועד לאנשים מבוגרים עם מוגבלות בניידות", אומר אורי אליס, מנהל ספריית בית אריאלה וספריות תל אביב. "בקורונה זה פותח מאוד, ובכל הספריות בתל אביב עשינו שירות כזה".
למה לא להמשיך איתו?
"לספרנים לוקח בממוצע 40 דקות להכין חבילה. לצערי, אין לנו כוח אדם שיטפל בזה באופן שוטף". אבל הספריות, מוסיף אליס, "צריכות להתאים את עצמן לעולם המודרני. אנשים צעירים כבר רגילים לחוויית משתמש אחרת דמוית נטפליקס. אבל בשביל זה צריך כוח אדם ומערכת שמתממשקת עם המערכת הממוחשבת של הספרייה. זה מסובך אבל זה הכיוון שאליו ילכו הספריות בעתיד".