סגור

עם 150 מיליון דולר בכיס: זוהי המלכה הגדולה של המסך הקטן

כמה מילים לא במקום שהופנו כלפיה גרמו ליוצרת הטלוויזיה שונדה ריימס לעזוב בטריקת דלת את רשת ABC ולעבור לנטפליקס, שם קטפה חוזה של 150 מיליון דולר, יצרה סדרות שוברות שיאים ונהפכה לאישה המתוגמלת והחזקה ביותר בתעשיית הטלוויזיה. עליית העונה השנייה של "ברידג'רטון" מזכירה שהיא גם יוצרת מהפכנית שפתחה סוף סוף את הדלת לשחקנים ובמאים מכל מוצא, גזע והעדפה מינית

הסיפור על האירוע ששבר את התסריטאית והמפיקה שונדה ריימס, וגרם לה לעזוב את רשת ABC השייכת לחברת דיסני - שבה יצרה בין השאר את הצלחות הענק "האנטומיה של גריי" ו"סקנדל" - ולעבור לנטפליקס, נשמע כלקוח מתוך דרמה שהיא עצמה כתבה.


יש בו אישה אפרו־אמריקאית מצליחה שנוצלה על ידי גוף גדול וחמדני, שהעז ללעוג לה ברגע קטן של חוסר מחשבה, ובתגובה היא בחרה לעזוב בטריקת דלת וללכת היישר לזרועות המתחרים, ושם להצליח באופן מסחרר. תחשבו על ג'וליה רוברטס ב"אישה יפה" עם האמירה שנהפכה לביטוי שגור "Big mistake, huge", אבל הפעם האישה בסיפור לא עובדת בזנות, כבודה לא ניצל על ידי גבר, והמזלזלים בה הם לא מוכרות בחנות בגדים אלא תאגיד ענק.
4 צפייה בגלריה
מתוך הסדרה האנטומיה של גריי פנאי
מתוך הסדרה האנטומיה של גריי פנאי
"האנטומיה של גריי". דרמת בית החולים שפרסמה את ריימס
ב־2017 ריימס, שבאותו זמן ייצרה 70 שעות טלוויזיה בשנה בעבור החברה, וייצרה הכנסות של 2 מיליארד דולר לדיסני, בזמן שהרווחים שלה היו נמוכים משהגיעו לה, ביקשה מנציג החברה כרטיס חופשי לדיסנילנד - וסורבה. התשובה, על פי מקורות זרים, היתה "לא קיבלת כבר מספיק?". ריימס, כך אני מדמיינת, נעצה באיש מבט מלא תהייה, טרקה את הדלת, הלכה לנטפליקס ושם חתמה על חוזה של 100 מיליון דולר - שבינתיים התחדש וזינק ל־150 מיליון דולר, עם בונוס צפוי של 200 מיליון דולר - ומאז היא נהפכה לשואו־ראנר הרווחית ביותר בתעשייה, ולאישה החזקה ביותר בטלוויזיה.
ריימס (52) היא יוצרת טלוויזיה פורה ויצירתית באופן חריג. "האנטומיה של גריי", דרמת בית החולים שפרסמה אותה, עלתה לשידור ב־2005 ב־ABC, משודרת ביותר מ־200 מדינות ותורגמה ליותר מ־60 שפות מאז, ועונתה ה־18 עלתה הסתיו לרשת. מלבדה יצרה ריימס להיטים כמו "סקנדל", "מרפאה פרטית", "המדריך לרצח" ו"תחנה 19".
4 צפייה בגלריה
יוצרת הטלוויזיה שונדה ריימס פנאי
יוצרת הטלוויזיה שונדה ריימס פנאי
שונדה ריימס. הכריחה את עצמה לומר כן לכל הזדמנות שהפחידה אותה, והתמחתה בטוויית עלילות שחייבים לצפות בהן
(צילום: AP)
התרומה הראשונה המצליחה שלה לביתה החדש היא סדרת הפנטזיה התקופתית־רומנטית "ברידג'רטון", שעולה ביום שישי הקרוב בעונה שנייה. הסדרה ההיסטורית, שיצר כריס וואן דוזן והיא הפיקה, מבוססת על ספריה של ג'וליה קווין, היתה עם עלייתה לסדרה הכי נצפית של נטפליקס עם 82 מיליון צופים ב־28 הימים הראשונים לעלייתה, וגם היתה במקום הראשון ב־76 מדינות — הישג שרק "משחק התמנון" הצליחה להתעלות עליו.
העונה החדשה צפויה להביא לתוצאות דומות. הפעם היא עוקבת אחר סיפור האהבה של אנתוני ברידג'רטון וקייט שארמה. ג'ולי אנדרוז האיקונית עדיין מקריינת את קולה של הרכלנית המסתורית בנוסח "גוסיפ גירל" של תקופת הריג'נסי של המאה ה־19, גודל ההפקה עדיין שומט לסתות בהשקעה הכספית העצומה בה: מ־7,500 השמלות שנתפרו בעבורה, דרך האחוזות, הגנים, המאכלים ועד זרי הפרחים. העונה הזאת, כמו הקודמת, משלבת גיבורים מכל מגוון אתני ומחברת בין כולם מבלי להתייחס לשוני הזה.
הגיבור ממשפחת ברידג'רטון הוא אנתוני (ג'ונתן ביילי), צעיר לבן, ומושא אהבתו היא, לפי הסדרה, הודית (סיימון אשלי מ"חינוך מיני"), שכמו כל הנשים בסדרה מתהדרת בעצמות בריח בולטות, עור מושלם שמשתלב היטב עם שמלות בצבע סגול, ורוד וכחול, ואישיות חזקה ורושפת.
4 צפייה בגלריה
מתוך הסדרה להמציא את אנה פנאי
מתוך הסדרה להמציא את אנה פנאי
"להמציא את אנה". גם ריימס התחברה להיקסמות מנוכלים
(צילום: NETFLIX)
ריימס מתכננת שהסדרה ההיסטורית תהיה של שמונה עונות לפחות, כמו הספרים, וכל אחת מהן תתמקד בסיפור של מישהו אחר מהמשפחה (לכן רגה ז'אן פייג', הדוכס מהעונה הראשונה, לא מופיע כאן בכלל, ורעייתו דפני מקבלת תפקיד קטנטן). בנוסף, כבר נמצאת בעבודה סדרת פריקוול שכרונולוגית קודמת ל"ברידג'רטון" ושמה "המלכה שרלוט", על אישה אמיתית שהיתה נשואה למלך ג'ורג' השלישי, שאינה מופיעה בספרים של קווין, ומגלמת אותה גולדה רושבל.
בינתיים מיני־סדרה אחרת של ריימס, "להמציא את אנה" עם ג'וליה גארנר, ששודרה לפני חודש בנטפליקס, נהפכה לתופעה תרבותית — כחלק מההיקסמות מנוכלים. היא שברה שיאי צפייה משל עצמה, והיתה לסדרה דוברת האנגלית הכי נצפית מאז שהשירות שינה את האופן שהוא מודד צפייה.
כנערה ריימס לא נמשכה לטלוויזיה, ורק אחרי שחזתה בהצלחה של אדי מרפי, וופי גולדברג ואופרה וינפרי, הבינה שזו יכולה להיות הקריירה שלה
ההישגים האלה אינם אמורים להפתיע לנוכח תפיסה, שאותה פיתחה ב־2013, כאשר החליטה להשיב בחיוב להכל, החלטה שנהפכה לספר ב־2015. "שנת הכן: איך לפרוץ בריקוד, לעמוד בשמש ולהיות האדם שאת רוצה להיות", ספר עצות שכמובן נהיה לרב־מכר, תיאר כיצד ריימס הכריחה את עצמה להשיב בחיוב לכל הזדמנות שהפחידה אותה. "ההחלטה הזאת שינתה אותי בכל כך הרבה מובנים", סיפרה ל"וראייטי", שבחר בה כאשת השנה שלו. אחד השינויים הוא שבתקופה הזאת השילה מעצמה יותר מ־50 ק”ג.
כעת, בזמנה הפנוי - אף על פי שהיא תמיד עובדת במקביל על כמה סדרות, מנהלת חברת הפקה ויש לה שלוש בנות, הארפר, אמרסון ובקט, שאותן היא אימצה, ושאותן היא מגדלת לבדה - היא טוענת שיש לה זמן פנוי ולומדת לנגן על צ'לו.
ריימס, הצעירה מבין שישה אחים ואחיות, שחיה היום בבית שנראה כאילו לקוח מברידג'רטון, אבל עיצב אותו מייקל ס' סמית, מעצב הפנים של הבית הלבן - גדלה בפרבר באילינוי. כנערה היא לא נמשכה לעשייה טלוויזיונית או קולנוע. כמו גיבורת "האנטומיה" מרדית גריי, גם ריימס למדה באוניברסיטת דרטמות, ושם טיפחה את החלום להיות סופרת כמו טוני מוריסון.
לכתבה ב"ווראייטי" סיפרה שכאשר גדלה בשנות ה־80 היא ראתה את אדי מרפי נהיה למלך הקומדיה, וופי גולדברג משתלטת על ברודוויי ואופרה וינפרי נהפכת לאייקון. "פתאום הסתכלתי סביב והבנתי שזאת יכולה להיות הקריירה שלי", אבל רק אחרי לימודי התואר הראשון בספרות אנגלית פנתה לעשות תואר שני ב־USC בלימודי קולנוע וטלוויזיה, שאותם סיימה בהצטיינות יתרה.
4 צפייה בגלריה
מתוך הסדרה ברידג'סטון פנאי
מתוך הסדרה ברידג'סטון פנאי
"ברידג'רטון". שילוב גיבורים מכל מגוון אתני
(צילום באדיבות: YES)
העבודה הראשונה שלה כתסריטאית בטלוויזיה היתה לסרט של HBO "קבלו את דורותי דנדרידג'" עם האלי ברי, סרט שזכה במועמדויות לפרסי אמי וזיכה את הכוכבת שלו בפרס. אבל רק כמה שנים אחר כך באה הפריצה הגדולה שלה.
ריימס היא לא רק חרוצה ויצרנית, היא גם דמות מהפכנית בטלוויזיה, לפי "הגרדיאן", היא "מי ששולטת במסך הקטן ב־20 השנים האחרונות", וגאונה היודעת לרקוח "סדרות שחייבים לראות בבינג'". עוד לפני שליהקה לדרמות בריטיות תקופתיות אנשים בכל מגוון הצבעים, כדי להרחיב את הספקטרום של שחקנים מכל מוצא, היא שילבה נשים וגברים מגזעים שונים ומקהילת הלהט"ב לתפקידים ראשיים בסדרת בית החולים.
ריימס, אישה אפרו־אמריקאית, שחברת ההפקה שלה שונדה־לנד סיפקה הזדמנויות גם לבמאיות ולאנשים מכל הצבעים, מאחורי המצלמה, גם ליהקה שחקניות שחורות לתפקידים הראשיים בסדרותיה "סקנדל" ו"המדריך לרצח", דבר שנראה אולי כברור מאליו היום, אבל אך לפני כמה שנים לא היה, וזה השתנה בזכותה. "זה אולי נשמע מתנשא", אמרה ל"וראייטי", "ומעציב אותי לציין את זה אבל שינינו את הפנים שרואים היום בטלוויזיה".