סגור
פנאי עטרה אוריה
עטרה אוריה. מתוך אלבום חדש בדרך (צילום: יובל חן)

"העובדה שאני חיה היא הישג. היתה אופציה שלא אשרוד"

הזמרת עטרה אוריה, תגלית השנה של גלגל"צ, מוציאה שיר חדש על התקופה שהיתה דרת רחוב. לפעמים היא חייבת להיות לבד, מי שמשקר לה מחוק מבחינתה, היא חושקת בטירה מפחידה בלונדון, רוצה לרדת למקלט אם היא רק שומעת אופנוע, מחשיבה את המוח לנכס היקר ביותר שלה ואולי יום אחד תהיה מתמטיקאית

איפה אנחנו תופסים אותך?
"בדירה שלי שותה את הקפה של הבוקר".
איך ואיפה את שותה את הקפה שלך?
"בסלון שלי על הכורסה הירוקה. לוחצת על הכפתור במכונת האספרסו ויוצא קפה מושלם".
עם מי היית רוצה לשבת על בירה?
“אני לא שותה אלכוהול אבל החלום שלי זה לשבת לכוס קפה עם חיים שפירא: גם מתמטיקאי, גם פילוסוף וגם סופר ופשוט האדם הכי מרתק. אני שומעת כל הרצאה שהוא מפרסם ויש לי את כל הספרים שלו. הייתי רוצה רק לשבת ולהקשיב לו מדבר ללא הפסקה. המוח שלו מרתק אותי. היו גם שנים שאני חשבתי שאהיה מתמטיקאית וזה עדיין קצת חלום שלי, ואני אפילו מלמדת מדי פעם שיעורים פרטיים".
על מה את עובדת עכשיו?
"על האלבום הראשון שלי שייצא בקרוב. הוצאתי כבר כמה שירים מתוכו: 'ילד מטריה', 'לתמיד', 'היינו ילדים כאלה' והאחרון 'פיטר פן' שזה השיר הכי חשוף שהוצאתי ומתעסק בחוויה שלי כמי שגרה ברחוב ממרחק הזמן וההשלכות של זה עד היום (בגיל 13 עזבה אוריה את הבית ועברה בין משפחות אומנה ופנימיות. בגיל 18 עברה לגור ברחוב, מנ"ש). עם המילים 'כמו פיטר פן עם כל הילדים האבודים/הם בנו להם שם בית בהריסות של החיים/גם אני רוצה לעוף לאיזו ארץ רחוקה/אבל בפועל כבר שבוע לא יוצאת מהמיטה'.
"בתחילת המלחמה הופעתי במקלטים, הייתי בבתי חולים וגם הוצאתי את השיר 'לתמיד' בשיתוף המשטרה: כמה ימים אחרי 7 באוקטובר התקשר אליי שוטר וסיפר לי מה קרה בתחנה בשדרות שהותקפה. הוא אמר שהם זקוקים לשיר אז התייצבתי מיד למשימה, רק חיכיתי שמישהו יגיד לי מה לעשות. נכנסתי לאולפן עם עברי לידר ואריאל טוכמן והוצאנו את השיר, וגם פגשתי את השוטרים".
מה השריטה שלך?
“יש מושג שנקרא 'בטריה חברתית': גם בסיטואציות חברתיות אנחנו פועלים על סוללה ומתישהו היא נגמרת ואני חייבת להיות לבד. אז יש לי זמן קצוב מרגע שאני יוצאת מהבית עד לרגע שבו אני חייבת לחזור להיות לבד".
מה העצה הכי טובה שקיבלת?
“עצה שמוכיחה עצמה בכל פעם מחדש. אם אני מרגישה משהו, כנראה שאני צודקת בתחושות שלי, אז לנסות כמה שפחות ללכת נגד האינטואיציה שלי. זה לפעמים מציל אותי ומביא דברים מאוד חיוביים לחיים"
באילו נסיבות יוצא לך לשקר?
"אני שונאת שקרים. אם אני תופסת מישהו ששיקר לי, הוא מחוק מבחינתי. כן יוצא לי לייפות את האמת כשאני מאוד מפחדת, זה כדי לשמור על עצמי. היום אני מבינה שאפשר להגיד הכל, צריך רק לבחור את המילים".
מי בעינייך האדם הכי סקסי?
“השחקן בנדיקט קמברבאץ', אבל לא רק בגלל שהוא יפה. הוא פשוט כל כך חכם במשחק שלו ואין דבר יותר סקסי מבן אדם חכם".
למי את מתגעגעת?
"לעצמי בגן הילדים. אני זוכרת שהזמן היה כל כך ארוך אז וגם הכל היה חדש ומופלא ומסקרן".
איפה הכי היית רוצה לגור?
"הפנטזיה היא לגור בטירה של פעם בלונדון שבלילה היא אפילו קצת מפחידה. לא בפנטזיה אני רוצה לגור במקום שיש בו המון טבע".
על מה את אוהבת להוציא את הכסף שלך?
"על ספרים. אבל אני גם קוראת אותם אז זה בסדר. יש ספרים שאני ממש צריכה לחרוק שיניים כדי להבין ואני אוהבת את האתגר".
מה היית רוצה לשנות בעצמך?
"הייתי רוצה שיהיה לי יותר ביטחון עצמי וקצת יותר ערך עצמי, כי אני נוטה כל הזמן להרגיש פחות ולפעמים אני תופסת שזה מעכב אותי. זה לא טוב לי, זה מקשה עליי. אבל זה משהו שאפשרי לגמרי לשנות אז זה מעודד. חיצונית הייתי רוצה להיות יותר גבוהה".
על מה יש לך רגשות אשם?
"אני אחת שחושבת לפני שמדברת ולפעמים כשזה לא מצליח ואני חסרת סבלנות, יש לי רגשות אשם, בטח אם זה מישהו שאני אוהבת".
מה את מחשיבה כהישג הכי גדול שלך?
"העובדה שאני בחיים, כי היו שנים שזה לא היה מובן מאליו שאני אשרוד. כשגרתי ברחוב, האופציה שאני לא שורדת היתה קיימת. זה לא רק שאני בחיים, זה שאני במקום ממש טוב".
מה מפחיד אותך והאם זה השתנה אחרי 7 באוקטובר?
"התגובה שלי לאזעקות היא על גבול החרדה. אני מדמיינת אזעקותכשאופנועים עוברים, ואם אני רואה בטלוויזיה שיש אזעקות בראשון לציון אני כבר בדרך למקלט וכל זה רק מ־7 באוקטובר".
מה מקום המפלט שלך בימים אלו?
"החדר שלי שזה המקום שאני הכי אוהבת ובו אני כותבת וקוראת והמקום השני זה האולפן, שם אני נכנסת לוואקום והעולם נעלם. המקום השלישי זה הטבע ליד הבית.
מה עושה אותך מאושרת?
"בכל פעם שאני גומרת לכתוב שיר, אני האדם הכי מאושר על כדור הארץ. זה ממכר. עד למחרת אני מרחפת בעולם, לא משנה אם הוא טוב או לא. ואז אני חוזרת למצב רגיל וצריכה לכתוב עוד אחד כדי להרגיש כך. זו ממש התמכרות. ‘ילד מטריה’ זה השיר היחיד שבכיתי ממש כשכתבתי אותו, זה היה חריג, זה היה הריחוף הכי גדול, אמרתי: 'איזה שיר מטורף'".
מה הכי חסר לך בחיים?
"הייתי רוצה יותר זמן. אני אדם איטי אז אני מרגישה שאני צריכה הארכת זמן בחיים. מגיע לי".
מה את מחשיבה כנכס היקר ביותר שלך?
"המוח שלי".
איזו תכונה את הכי מעריכה אצל החברים שלך?
"יש לי חברים שהם אנשים יותר טובים ממני. אני מעריכה את טוב לבם. עצם זה שהם קיימים בעולם זה משמח אותי".
מי האמנים שהשפיעו על יצירתך?
"שילוב של שלושה אנשים שעיצבו אותי מוזיקלית : שלמה ארצי, הרב שלמה קרליבך ולאונרד כהן".
אם לא היית זמרת ומוזיקאית מה היית עושה?
"חד־משמעית מתמטיקאית. מתמטיקה עושה לי סדר, זה בדיוק הפוך מלכתוב שירים. כי לשירים יש אינסוף אפשרויות ורגשות ואת יכולה לטבוע. כשאני צריכה לסדר את הראש אני הולכת למתמטיקה כי יש נכון ולא נכון, מה שאין באמנות. העולם הוא מתמטיקה והכל יכול להיות מוסבר דרכה".
עטרה אוריה
גיל: 27
• מקום מגורים: הוד השרון
• מצב משפחתי: רווקה
• זמרת ויוצרת. הוציאה לפני שנה את השיר "ילד מטריה" שזיכה אותה בתואר "פריצת השנה" של גלגל"צ ו־ynet. בימים אלה יצא שירה החדש "פיטר פן"