סגור
סרט הקול בראש 2 Inside out פיקסאר דיסני
מתוך הסרט הקול בראש 2 של פיקסאר (צילום: Pixar)

טוב לי או ריילי: פיקסאר נוגעת ברגשות המתבגרים

הגיבורה ב"הקול בראש 2" של פיקסאר מגיעה לגיל ההתבגרות עם פרץ של רגשות חדשים שיוצאים משליטה. בסרט יש ערכים טיפוליים שיקלו לדבר עם בני הנוער על רגשותיהם, אך הוא נעדר את המקוריות שהיתה בסרט הראשון  

כדי להתאכזב מ"הקול בראש 2" צריך לראות קודם את "הקול בראש" הראשון מלפני תשע שנים. הסרט ההוא, זוכה האוסקר לאנימציה באותה שנה, היה אחד הסרטים היפים והמקוריים - לא רק בתולדות אולפני פיקסאר אלא אולי אף בתולדות סרטי האנימציה. סרט ההמשך אינו גרוע בשום אופן, הוא אף מבריק לרגעים, ויכול היה לתפקד כפרק המשך חביב מאוד, לו "הקול בראש" היה הופך לפיילוט של סדרת טלוויזיה. אבל אין בו ההפתעה, המקוריות וההתפעמות שהיו בסרט המקורי, שהצליח לקחת רעיון ערטילאי לחלוטין ולהפוך אותו לסרט הרפתקאות נבון שמציף את צופיו בדיוק בשלל הרגשות שמייצגים גיבורי הסרט. "הקול בראש 2", על 96 דקותיו המרעננות בתמציותן, מאכזב בכך שהוא חוזר להלך באותם נתיבי עלילה שבהם צעד הסרט הקודם, ומגיע לאותן מסקנות בדיוק — שהרגשות שלנו משתנים ככל שאנו מתבגרים, ואין מה לעשות בקשר לזה מלבד לקבל את זה. אכזבה הינה רגש שאפשר לנסות לפתח לקראת "הקול בראש 3".
הסרט החדש אומנם יוצא תשע שנים אחרי הקודם, אבל בחייה של ריילי עברו רק שנתיים. היא היתה בת 11 בסרט הקודם ובת 13 בסרט הנוכחי, והיא מגיעה — לחרדת כולם — לגיל ההתבגרות, ובבת אחת שצף חדש של רגשות משתלט על הראש שלה. כזכור, כל הרעיון בסרט הוא שהרגשות הם דמויות והם אלה שמפעילים את ריילי מבפנים. הסרט קודם היה ייצוג יפה לאופן שבו הרגש שולט במעשים. הסרט החדש הופך את עולם הרגשות לזירת קרב, בייחוד כשלתמונה נכנסת חרדה (בגילומה של מאיה הוק, בתם של איתן הוק ואומה תורמן) שמעיפה מחדר הפיקוד את הרגשות הישנים, ובראשם את ג'וי/שמחה (איימי פולר) ומפילה על ריילי חיים של סטרס ומבוכה. כל זה קורה בזמן שריילי מנסה להצטיין במחנה הוקי, שבו היא מנסה להתקבל לנבחרת התיכון. אבל עלילתה של ריילי משנית בסרט, ועיקר העלילה הוא הצגת הקונפליקט שבין הרגשות שבראשה.
אחרי שג'וי וצוותה הילדותי גורשו מחדר הפיקוד, הסרט עוקב אחר המסע שלהם לא רק לחזור לנהל את ריילי, אלא למצוא את מהות האישיות שלה, שהחרדה מנסה להרוס ולבנות במקומה אישיות חדשה, קצת פחות אופטימית. בדרך גיבורי הסרט יעברו לא מעט מכשולים הבנויים על משחקי מילים באנגלית, להנאת אלה שיצפו בסרט בגרסתו הלא מדובבת (והוא אכן סרט התבגרות שמתאים מאוד לקהל לא ילדותי). הרגשות, למשל, נכלאים בצנצנת. כי באנגלית רגשות כלואים ומודחקים נקראים Bottled up feelings. וכשחרדה מבקשת רעיונות, גיבורינו נקלעים לסופה שהיא Brain Storm. וכשהם מגיעים לעולם הפנטזיה של ריילי, הם נתקלים ב־Mount Crushmore, שבו חצובים הכוכבים החתיכים שריילי דלוקה עליהם. חביב ויצירתי. זה גם בא לידי ביטוי ברגעים חביבים של אנימציה מגוונת מכל מיני סגנונות, המייצגים תקופות בחייה של ריילי: אנימציית נייר ילדותית המייצגת סדרה בסגנון "בלואי" או "דורה" שאהבה בילדותה, משחק מחשב מיושן שאהבה בגיל מבוגר יותר, וסיקוונס אנימציה במגזרות נייר. רעיונות יצירתיים יש כאן בשפע, במה שנראה כמו מפעל רעיונות פורה.
יותר מהסרט הראשון, "הקול בראש 2" הוא סרט שיש בו ערכים טיפוליים, ואף דידקטיים, על האופן שבו רגשות, ולא היגיון, מפעילים אותנו, וגם כלים לדבר על היכולת לזהות ולשלוט בהם. העובדה שהחרדה היא הדמות העיקרית הפעם, ובעיקר המאבק בין שמחה לחרדה, מתאימה לדור הזה, דור החרדה והציפרלקס. לריילי בת ה־13 עדיין לא מציעים טיפול תרופתי, אלא עליה רק להיזכר מי היא באמת, מה האופי והאישיות שלה, ושיש לה מקום להתפתח לכל מיני כיוונים, חלקם חיוביים וחלקם שליליים, ושלכולם יש מקום. זה סרט שיקל על הורים ומחנכים לדבר עם בני נוער על רגשותיהם, אם אלה בכלל יואילו לדבר (הרגש החדש שמצטרף לסיפור — אדישות, או Ennui בצרפתית — הוא בסופו של דבר זה שמייצג את בני הנוער יותר מכולם).
פיט דוקטר, שביים והגה את הסרט הראשון ושכיום כבר אפשר להכריז עליו כאחד מבמאי האנימציה הטובים בכל הזמנים, הוא כעת המנהל הקרייאטיבי של אולפני פיקסאר, והפעם הוא בחר להאציל סמכויות. חבל. את "הקול בראש 2" יצר צוות זוטר באולפן, בלי המלחין המקורי ובלי חלק ניכר מהשחקנים המקוריים, שלא טרחו לחזור. כבמאי, דוקטר עשה פלאים בפיקסאר בכך שלקח רעיונות מופשטים והפך אותם לפנטזיות: חלומות ב"מפלצות בע"מ", רגשות ב"הקול בראש", געגוע ב"למעלה" ונשמה ב"נשמה". כשהוא מביט מהצד ומפקח בתור הבוס, "הקול בראש 2", עם כל חינניותו, הוא יותר מדי מאותו דבר. הרבה רעיונות מקסימים במסגרת שכבר נותרה מקובעת. וכדי שפיקסאר תחזור לגדולתה, דוקטר צריך לצאת לשנת שבתון מניהול החברה ולחזור לביים עבורה סרטים מקוריים. את הקונספט של "הקול בראש", בכל אופן, כבר אפשר להפוך לסיטקום בדיסני פלוס, פרק בשבוע — ריילי בתיכון, ריילי בקולג', ריילי מתאהבת — במקום סרט כל תשע שנים.