סגור
פנאי הסמטה של טד לונדון
הסמטה של טד לונדון (צילום: Bloomberg/ Hollie Adams)

לבלות בלונדון כמו טד לאסו: סיור בעקבות סדרת הלהיט

מהפאב של טד, דרך מועדון הקריוקי שבו רבקה שרה שיר מ"לשבור את הקרח", ועד האנדרטה שבה התנשקו רוי וקילי: סיור בעקבות סדרת הלהיט "טד לאסו" מספק למעריצים שפע רכילויות ופרטים קטנים מאחורי הקלעים, ועל הדרך מגלה להם את קסמי השכונה הציורית ריצ'מונד

בראשית היה ריצ'מונד, כפר ציורי ושלו בדרום־מערב לונדון. בשנת 1501 הנרי השביעי, אביו של הנרי השמיני, הקים בו ארמון מפואר, שכעבור 148 שנה הוחרב בידי אוליבר קרומוול, אחרי ההוצאה להורג של צ'ארלס הראשון. למרבה המזל עד היום נותרו ממנו כמה שרידים מרשימים. הילוך מהיר של כמה מאות שנים קדימה, וריצ'מונד הוא כבר רובע פסטורלי בעיר הבירה, שמחירי הדיור בו הם מהגבוהים בממלכה כולה, והמפורסמים והעשירים תוקעים בו יתד (בשלב מסוים כל חברי הרולינג סטונס גרו שם במקביל). אבל בשנים האחרונות השכונה הפכה למוקד עלייה לרגל לתיירים בגלל סדרת הלהיט "טד לאסו" (אפל TV), שזה עתה הושקה עונתה השלישית, ועלילתה מתחוללת ממש כאן.
"טד לאסו" היא קומדיה מז'אנר "דג מחוץ למים" על מאמן פוטבול אמריקאי תמים מקנזס עם שפם דומיננטי וחשיבה חיובית (ג'ייסון סודייקיס), שמגויס ומוטס לקצה השני של העולם כדי לאמן ולנהל את קבוצת הכדורגל הכושלת (והפיקטיבית) של ריצ'מונד (ההבדלים בין פוטבול אמריקאי וכדורגל אנגלי הם המקפצה הקומית הראשונית של הסדרה), מתוך שאיפה של רבקה וולטון (האנה וודינגהאם), המונעת מנקמה בבעלה לשעבר, שלאסו יעשה בקבוצה שבבעלותה את מה שעשה אוליבר קרומוול בארמון ריצ'מונד. התוכניות שלה, כמובן, משתבשות לטובה.
הסדרה הפכה ללהיט הכי גדול של אפל TV כבר בעונתה הראשונה, שעלתה באוגוסט 2020, ועונתה השנייה, שעלתה באוקטובר 2021, זכתה לפי שישה יותר צפיות מאלה של עונת הבכורה. גם המבקרים מריעים לה, והסדרה גרפה עד כה 156 מועמדויות לכל פרס אפשרי, וזכתה ב־11 פרסי אמי, ובהם הפרס לקומדיה הטובה ביותר ולשחקן הראשי.

3 צפייה בגלריה
פנאי ג'ייסון סודקיס ב טד לאסו
פנאי ג'ייסון סודקיס ב טד לאסו
ג'ייסון סודקיס בטד לאסו
(צילום: APPLE TV)

כשעלתה העונה הראשונה, צפתה בה אמי מקמורו (41), שחקנית, יוצרת ותושבת השכונה, בסקפטיות מוחלטת. "כדורגל הוא הדבר שהכי פחות מעניין אותי בעולם", היא מספרת לי. ובכל זאת היא התמכרה נואשות. "פיתחתי אובססיה", היא מודה. האובססיה הזאת הביאה אותה להמציא את סיור המעריצים הבלתי רשמי, שמבוסס על האתרים, שבהם מצולמות כל סצנות החוץ של הסדרה.
הסיור, שמתקיים בכל יום ראשון בצהריים, בכל מזג אוויר, עולה 26 ליש"ט (15 ליש"ט לילדים בני 15-4). הוא עובר, בין היתר, דרך חזית הפאב של טד, דלת הדירה שלו, הספסל שלו, מועדון הקריוקי (לכאורה) שבו שרה רבקה את השיר מ"לשבור את הקרח" (ללא אישור מראש של דיסני, מה שכמעט חולל מלחמת זכויות), ואנדרטת הזיכרון לחיילים האלמונים שעל שפת הנהר, שם ציינו רוי קנט וקילי ג'ונס את הנשיקה הראשונה שלהם. במהלכו משתפת מקמורו אינספור פכים קטנים מאחורי הקלעים, רכילויות פנימיות וכל מה שנפש מעריץ תחמוד.
הסיור, היא מדגישה, הוא יוזמה פרטית ועצמאית שלה, והיא לא עובדת של אפל או של האחים וורנר, השותפים בהפקה. הסיור מתבצע אפילו ללא אישורם, אבל מקמורו היא דג רקק מבחינתם, שלא מהווה "איום" או "תחרות" עליהם. היא גם לא עוברת על החוק כל עוד היא מתרכזת באתרי הצילום החיצוניים שבסדרה, שהם נחלת הכלל, ולא מפרה את כללי הקניין הרוחני של בעלי הזכויות ולא מוכרת מרצ'נדייז. אפילו הפונטים של הסטיקרים עם המילה "Believe" (האמינו), המוטו של לאסו, שהיא מדביקה על תרמיל הגב וכובע הצמר שלה, שונים במקצת מאלה המקוריים שמופיעים בסדרה.

3 צפייה בגלריה
פנאי אמי מקמורו מדריכת הסיור בלונדון
פנאי אמי מקמורו מדריכת הסיור בלונדון
אמי מקמורו מדריכת הסיור בלונדון
(צילום: tedlassotour.com)

מקמורו חתמה על הסכם סודיות מול מפיקי הסדרה, כשנבחנה לאחד התפקידים בעונה השלישית. היא אמנם לא התקבלה, ובכל זאת לא אבדה תקוותה שתהיה עונה רביעית, שאליה אולי תצליח להשתחל.
בצהרי יום ראשון אחד קר ואכזר הצטרפתי לסיור של מקמורו. הקבוצה הקטנה כללה גם את קורטני וג'יימס, אם ובנה בן ה־12 ממינסוטה, ואת דאגלס, פסיכולוג כבן 50 מפורטלנד, אורגון, שממליץ על הסדרה למטופליו כתרופה בטוחה לשיפור המצב רוח. בימים נאים יותר הקבוצות גדולות בהרבה, אבל החתך הדמוגרפי שלהן קבוע, מספרת מקמורו. "99% אמריקאים ו־1% ישראלים. אתה יודע במקרה למה הסדרה כל כך פופולרית בישראל?", היא שואלת אותי. אבל אין לי מושג.
לפעמים מסתננים פנימה תייר פורטוגזי או תיירת אוסטרלית, היא אומרת, אבל עד היום לא השתתף בסיור אף לא בריטי אחד. מקמורו המומה מהעובדה הזאת, ומשערת שהסיבה היא טכנית: "אפל TV כנראה לא תפסה בבריטניה. אני מקווה שזה עוד יקרה".
במשך שעתיים וחצי אנחנו פוסעים בנועם על שפת הנהר המעוטרת בערבות בוכיות ובסמטאות הרובע הקסום. בין היתר למדנו כי "הצלב הלבן" הוא הפאב המועדף על סודייקיס; שני הסניפים של הגלידרייה (וחנות השוקולד) האיטלקית המשפחתית דניאלי הם תחנות חובה (שגם מצטלמות להפליא בסדרה); חזית הפאב "ראש הנסיכה" מתחזה בסדרה לזו של פאב "הכתר והעוגן" הפיקטיבי, ולידה נמצאת גם חזית ביתו של לאסו (בסדרה מספר הבית הוא 9 וחצי, אבל מתברר שקל יותר לעקור ולהחליף דלת שלמה מאשר לשנות את המספר שעליה); פנים הדירה מצולם במקום אחר, לא רחוק משם, מעל מסעדת "בית הזכוכית" ברובע קיו; פאב "הצרצרים" משמש תחנת האיפור והמנוחה של הניצבים בסדרה, ולדברי מקמורו, כל מי שמסתחבק בהגזמה עם הכוכבים הוא בוודאות סטטיסט; ולמי שתוהה — אין ריקשות צבעוניות מוארות בריצ'מונד, בניגוד למה שרואים בסדרה, כי הן נמצאות רק במרכז העיר, הרחק מכאן.
כששומעים את מקמורו מתלהבת מפרט זניח בעליל כמו "המסעדה היוונית, שנייט לוקח אליה את הוריו בעונה השנייה, היא בכלל מסעדה איטלקית בקנסינגטון, ולצורך הצילומים בנו בה רמפה במיוחד כדי להגביה את אחד המפלסים שלה!", אפשר להבין מדוע היא מדברת בקריצה על "הכת של לאסו". ההתלהבות מידבקת, אבל בשלב הזה הקור הקשוח בעיקר מעלה בי זיכרונות מניקול קידמן בתפקיד וירג'יניה וולף האובדנית, שמפטירה בסרט "השעות": "אם עליי לבחור בין ריצ'מונד והמוות, אני בוחרת במוות".
בתום הסיור אפשר ומומלץ לשוטט בגלריות ובמוזיאונים הקטנים של ריצ'מונד, להציץ בחנויות התכשיטים המפורסמות שלה, להעפיל לראש גבעת ריצ'מונד כדי להשקיף מגבוה על הנהר ועל העולם, ליהנות משוקי סוף השבוע, ללכת לאיבוד בפארק ריצ'מונד הענק שבו מסתובבים בחופשיות כ־600 צבאים, לשוט בסירה להמפטון קורט (מעונו של הנרי השמיני) או לקפוץ לגנים הבוטניים של קיו. מי שרוצה להתפרע יוכל להתאכסן בפטרשם הוטל, המלון הכי יפה באנגליה, ששוכן במבנה היסטורי־רומנטי משנת 1865 שמציע נופים עוצרי נשימה.

3 צפייה בגלריה
פנאי נהר התמזה לונדון
פנאי נהר התמזה לונדון
נהר התמזה לונדון
(צילום: Shutterstock / Alexander Jung)

לפני הפיזור אני שואל ג'יימס בן ה־12, הבוגר לגילו, על פשר המשיכה שלו לסדרה, והוא מסביר פשוט ש"היא עושה טוב על הלב. אני מת על כדורגל, אבל גם אנשים ששונאים כדורגל, כמו אמא שלי, יכולים ליהנות מהסדרה, כי היא על אנשים מצחיקים ועל הדברים הקטנים והגדולים בחיים".
ניבולי הפה התכופים של רוי קנט, סצנות הסקס (המרומזות אמנם) ותכנים מורכבים כמו התאבדות של אב לנער מתבגר אינם מטרידים את אמו של ג'יימס. "הוא יכול להתמודד עם הכל, ובכל מקרה זה שיעור טוב בשבילו", היא עונה, ודאגלס הפסיכולוג (שאגב, שנא את "בטיפול") מחזק את דבריה: "הסדרה מלאה בחמלה אנושית נדירה, בחיפוש אחר החיובי והיפה בכל דבר ובכל אדם, ובדקויות של יחסים שההומור הנפלא רק מחדד ולא מרדד".
מקמורו מתרגשת לראות את האורחים שלה מאוהבים בסדרה כמותה. "זאת סדרה שגרמה לי להיות אדם טוב יותר, בחיי, ואמא טובה יותר", היא אומרת ודמעה בעינה. "בכל פעם שאני ניצבת בפני דילמה מוסרית או מתעצבנת על משהו ורוצה להתפוצץ, אני חושבת מה טד היה עושה ומיד נרגעת".
בשלב מסוים התפתח בין חברי הקבוצה ויכוח ידידותי על עתידו הרומנטי של טד; מקמורו מהמרת שהוא יחזור לגרושתו, דאגלס חוזה רומן עם הפסיכולוגית של הקבוצה, דוקטור שרון, ואילו ג'יימס מכריז: "הכי טוב שיישאר לבד, חופשי ומאושר!". כשאני (שדווקא מפנטז על רומן בין טד ורבקה) מעיר להם בהיסוס: "אתם יודעים שטד הוא לא בן אדם אמיתי, נכון?", כולם מסתכלים עליי בהרמת גבה, ומקמורו המקסימה מגיבה כמעט בכעס: "ברור שהוא אמיתי! הוא הכי אמיתי שיש".
פרטים באתר www.tedlassotour.com