סגור

אנרגיה חלופית: המלצות לשעות של פנאי

לצלול לעולם של תאומות מכשפות בתערוכה חדשה, להכיר לילדים את אלתרמן דרך תזמורת, לגלות איך נוצר הקסם של "מלחמת הכוכבים", ללגום יין בגת היסטורית בנגב ולחקור את הצד האפל של "דירה להשכיר"

תערוכה
לצלול לעולם המכושף שבראו התאומות הזהות שמציירות כיחידה אחת
ניל וקארין רומנו הן תאומות זהות שמציירות כיחידה אחת ציורים מדושנים ומלאי צבע, שבהם האימה נוכחת תמיד, מלאים בדמויות מיניות גרוטסקיות וחיות דמוניות, שנראות כאילו יצאו מהאגדות. בתערוכה "כישופים" בגלריה פריסקופ שבתל אביב, שאוצרת שרי פארן, הן מציגות עבודות חדשות בצבעים עזים שנוצרו בארבע ידיים, בעבודה אינטנסיבית, אובססיבית ורוטטת. הן חושפות בה עולם ביזארי וסוריאליסטי שבו מככבות בעיקר דמויות נשיות, לצד זאבים פעורי פה, פודלים קרקסיים ונופים גרפיים.
הצמד הייחודי, שצץ לאחרונה במחוזותינו ומייצג את זרם האאוטסיידר המקומי (כינוי לאמנים/ות שצמחו מחוץ לשדה האמנות), כבר הספיק להציג במוזיאון בית העיר ובמוזיאון ינקו דאדא. נראה שהאחיות מצליחות לסקרן מאוד את הסצנה המקומית, לכשף אותה ולהפיח בה מעט חיים — וזה כשלעצמו הישג גדול מאוד.
דנה גילרמן

5 צפייה בגלריה
פנאי מתוך כישופים
פנאי מתוך כישופים
מתוך "כישופים". האימה נוכחת תמיד
(צילום: ניל וקארין רומנו)

מוזיקה
להכיר לילדים את אלתרמן דרך תזמורת
"בקיצור ממש קונצרט" הוא מפגש בין סימפונט רעננה לבין המופע המקסים "מגש הקצב", שמבוסס על טקסטים של נתן אלתרמן שהולחנו במיוחד. את המוזיקה כתב נדב הולנדר ("מייקל", אלון עדר ולהקה), את העיבודים לתזמורת עשה אבנר קלמר, ומככבים בו, בין היתר, יובל מנדלסון ("המסע לפולין"), ענת מושקובסקי והולנדר שמפיחים חיים חדשים במילים של המשורר הנפלא בכישרון, חן וקורטוב של הומור. כל זה יתרחש ב־24 באוגוסט במסגרת פסטיבל סוף הקיץ של תיאטרון ירושלים. הולנדר מספר כי "האלבום של 'מגש הקצב' הוקלט בתקופת הקורונה ובשביל להגיע לצליל הרחב והמתוזמר שלו הייתי צריך לכתת רגליי בין המון נגנים — כנר, צ'לנית, מתופף ועוד ועוד. אבל החלום תמיד היה להופיע עם זה כמו שצריך, עם תזמורת אמיתית, וזה קורה עכשיו עם סימפונט רעננה האדירה. השירים של אלתרמן הם כיפיים בכל פורמט אבל עכשיו עם יותר מ־30 איש על הבמה זה הכי סוחף שאפשר, ואין ילד שלא ירצה לנגן בכלי כלשהו אחרי הקונצרט הזה, או לפחות לכתוב חרוזים סטייל אלתרמן.
מאיה נחום שחל

5 צפייה בגלריה
פנאי חברי מגש הקצב
פנאי חברי מגש הקצב
חברי "מגש הקצב" שיופיעו עם סימפונט רעננה
(צילום: דני פיינברג)

טלוויזיה
לגלות איך נוצר הקסם של "מלחמת הכוכבים"
הסדרה התיעודית "אור וקסם" ("Light and Magic") של דיסני+ היא גן עדן לגיקים. היא מספרת את סיפור הקמתה של ILM, חברת האפקטים שייסד ג'ורג' לוקאס כדי ליצור את פעלולי המצלמה והאופטיקה של "מלחמת הכוכבים". שני הפרקים הראשונים בסדרה עוסקים ב"מלחמת הכוכבים" הראשון, מגיוס העובדים — חבורת היפים ואאוטסיידרים שהפכו מאז לזוכי אוסקר סדרתיים — ועד בניית המכשירים מהדמיון, ואילו הפרק האחרון עוסק במעבר לאפקטים דיגיטליים ויצירת "פארק היורה". על הסדרה חתום לורנס קסדן ("החברים של אלכס"), שזהו הפרויקט התיעודי הראשון שלו. קסדן היה שותף לתסריטים של "האימפריה מכה שנית" ו"שודדי התיבה האבודה", והיה מקורב ללוקאס וחבורתו, והוא מצליח להפוך את סיפורם של אנשי ILM לסרט הרפתקאות על חבורה משונה של אנשים שמקבלת משימה בלתי אפשרית, ונגד כל הסיכויים מצליחה לבצע אותה — ולעשות היסטוריה קולנועית.
יאיר רוה

5 צפייה בגלריה
פנאי אור וקסם
פנאי אור וקסם
"אור וקסם". חבורת היפים שהפכו לזוכי אוסקר סדרתיים
(צילום: Lucasfilm Ltd.)

יין
ללגום יין בגת היסטורית בנגב
פסטיבל "לילות קיץ קרירים בהר הנגב" מפגיש את הקהל עם כמה מהיקבים היותר מעניינים של הדרום, ובסוף השבוע הקרוב הוא מסתיים עם כמה אטרקציות מסקרנות: הערב יתקיימו מסיבת רחוב ברחוב הראשי של ירוחם והופעה של משפחת אלייב, אשפי המוזיקה הבוכרית, ויופעלו דוכני אוכל ויין. מחר, המהלך היום, יפתחו את שעריהם יקב פינטו החדש והמצוין בירוחם עם יעקב אוריה, אחד מיוצרי היין המקוריים בישראל; קדש ברנע הוותיק והמעולה ברמת הנגב, יקב רוטה הזרוק והמקסים בחוות רוטה ליד רביבים, יקב נבטו במצפה רמון ויקב תושיה בבאר מילכה.
האטרקציה המסקרנת ביותר תתרחש בשעות הערב המוקדמות בגן הלאומי עבדת: בחגיגה של יין וארכיאולוגיה יוצגו גתות עתיקות שנחשפו במקום, יתקיים מפגש עם היינן אליעזר בר שדה המייצר יין טבעי ללא גופרית כמו בימי קדם, וימזגו כמובן גם יינות האזור הנוכחיים.
חיליק גורפינקל

5 צפייה בגלריה
פנאי יקב תושיה
פנאי יקב תושיה
יקב תושיה. הופעות ודוכני אוכל ויין
(צילום: גל תושיה)

תיאטרון
לחקור את הצד המבוגר והאפל של "דירה להשכיר"
"דירה להשכיר", ספר הילדים הקלאסי של לאה גולדברג, תמיד הזמין גם קריאה ביקורתית, אלגורית, לא תמימה. הרי כמעט כל דייר־חיה מייצג הוויה אנושית כלשהי: אולי היחס לחתולה הכושית מייצג את המתח הבין־גזעי? אולי הקוקייה מסמלת חיים של חירות מינית וחירות בכלל? וכך הלאה עם הנמלה החרוצה, החזיר גס הרוח והיונה יפת הנפש, כולם מגלמים קונפליקטים בין־תרבותיים. אבל התעלומה הגדולה של הסיפור היא מר עכבר המסתורי, שארז חפציו ונסע, "איש אינו יודע לאן ומדוע". אז תיאטרון מיקרו החליט לצאת ולחקור, וכחלק מפסטיבל הקומדיה ע"ש אפריים קישון בהפקת משפחת קישון ותיאטרון האינקובטור, שיתקיים בשבוע הבא בירושלים, תעלה ההצגה "המאהבת של מר עכבר" מאת רועי רשף מליח, בבימויו של יפים ריננברג. זוהי קומדיה אפלולית בהשראת "דירה להשכיר", שמדברת על החיות השוכנות בתוכנו. ההצגה מתעכבת על השאלות מדוע החיות בסיפורה של גולדברג גרות לבד, ארבע נקבות וזכר אחד, האם באמת מר עכבר עזב בתחילת הסיפור או שמא נרצח, האם שילם שכר דירה אחרון או לא. אתגר למבוגרים.
שירי לב־ארי

5 צפייה בגלריה
פנאי המאהבת של מר עכבר
פנאי המאהבת של מר עכבר
"המאהבת של מר עכבר". קומדיה למבוגרים
(צילום: תיאטרון מיקרו)