סגור

ספורט עולמי
תעשיית ההימורים גדולה מדי על הכדורגל

אמש, אחרי משחק העונה בבונדסליגה בין באיירן מינכן לבורוסיה דורטמונד, ג'וד בלינגהאם, קשר דורטמונד, התלונן שהשופט מכר משחקים. הוא לא טעה בקשר לעובדות, אבל הסיפור הרבה יותר מורכב מזה

הרוחות סערו אמש אחרי "הקלאסיקר" בגרמניה. באיירן מינכן ניצחה את בורוסיה דורטמונד 2-3 אחרי שתי החלטות גבוליות של השופט, פליקס זוויאר. בדקה ה-77, במצב של 2-2, זוויאר העניק לבאיירן מינכן פנדל על יד של מאטס הומלס. מוקדם יותר, מנע מדורטמונד פנדל שאפשר היה לשרוק אחרי עבירה של לוקאס הרננדז על מרקו רויס ברחבה.


אחרי המשחק שחקני דורטמונד מתחו ביקורת חריפה על זוויאר וג'וד בלינגהאם, הקשר האנגלי של דורטמונד, אף ציין את עברו המעט בעייתי של השופט בן ה-40. "תראו את ההחלטות במשחק" אמר בלינגהאם מיד אחרי המשחק. "אתם נותנים לשופט שמכר משחקים בעבר לשפוט את המשחק הגדול ביותר בגרמניה, למה ציפיתם?!".
1 צפייה בגלריה
אוהדי דורטמונד ו אוהדי שאלקה
אוהדי דורטמונד ו אוהדי שאלקה
אוהדי דורטמונד
(צילום:AFP)
בלינגהאם לא טועה. ב-2005 זוויאר קיבל 300 יורו כדי לסייע להטיית משחקים בליגה השנייה. הוא הורשע והושעה לתקופה בעקבות כך. אבל זוויאר גם היה אחד מארבעה שופטים שחשפו את פרשת ההימורים הגדולה ביותר בגרמניה במאה הנוכחית.
ב-2005, השופט רוברט הויזר הורשע בהטיית משחק והורחק לכל החיים. הוא היה במרכז של סקנדל הטיית משחקים ב-2 מיליון יורו - שמתוכם העביר, ככל הידוע, 300 יורו לזווייאר כדי שיסייע לו כקוון. הויזר, ששפט בעיקר במשחקי הליגה השנייה, הליגה השלישית והגביע הגרמני, היה אחראי על מה שמתואר כ"סקנדל הטיית המשחקים הגדול ביותר בכדורגל הגרמני מאז שנות השבעים". בין השאר, הויזר העניק פנדלים מפוקפקים והרחיק שחקנים על עבירות קטנות. הוא עשה זאת עבור ארגון פשע, שעסק - בין השאר - בהימורים לא חוקיים דרך בית הימורים חוקי בברלין (Café King sports). הויזר עבד עם מנהלי בית הקפה - שלושה אחים קרואטים (האחים ספינה), שגם גייסו שלושה שחקני הרטה ברלין להטיית משחק גביע מול איינטרכט בראונשווייג ב-2004.
הסיפור הזה אולי נגמר בהרשעה של מעורבים רבים - כולל של זוויאר - אבל עניין הטיית המשחקים לא נגמר מאז. לפי הערכות וגם הנתונים שיש בידי רשויות החוק והספורט, מאז פיצוץ הפרשה הזו יותר מ-3,000 משחקים ברחבי אירופה הוטו על ידי שופטים, שחקנים, מאמנים ומנהלי קבוצות. לפי החישובים, בין 350 ל-450 משחקים בשנה אינם כשרים.
הצעות למכור את המשחק
בגרמניה, בספטמבר האחרון, שחקני אנרגי קוטובוס סיפרו שקיבלו הצעות למכור את המשחק נגד לודוויגפלדר בגביע של מדינת ברנדנבורג. השחקנים דיווחו למועדון על ההצעה שכללה סכומי עתק עבור השחקנים, שרובם לא מרוויחים מכדורגל את מירב מחייתם. החקירה בנושא עדיין מתמשכת. כאמור, רוב המשחקים המכורים מתרחשים בליגות הנמוכות אבל הטיית המשחקים הזו זולגת גם לטורנירים הגדולים - כולל ליגת האלופות ואפילו מונדיאל.
הסיבה העיקרית לכך היא מחסור בשקיפות בכדורגל, בעיות כלכליות שהופכות אנשי כדורגל למטרה ותעשיית הימורים שמגלגלת יותר מטריליון וחצי דולר ברחבי העולם. ארגוני פשע באסיה ואירופה יכולים להרוויח הרבה מאוד כסף ממכירת משחק בליגה השנייה בקרואטיה וזה מאחר שיש לא מעט אנשים בעולם שיהמרו על המשחק הזה. ברומניה, למשל, גילו לאחרונה שהמאפיה המקומית "קנתה" קבוצה שלמה וניהלה אותה כדי לייצר הכנסות מהימורים. באיטליה היו קבוצות שהיו בבעלות המאפיה ושחקנים שהן גידלו הפכו למוכרי משחקים "מקצועיים" ברחבי אירופה. בספרד המאפיה קנתה את שירותיהם של מאות שחקנים ושופטים שסייעו להטות יותר מ-300 משחקים.
למרות טכנולוגיה שעוזרת לזהות משחקים מכורים בזמן אמת לפי תנועות כספיות ושינויים ביחסי ההימורים (Sportradar), בכדורגל פשוט יש הרבה יותר מדי משחקים והרבה יותר מדי אנשים שאינם יציבים כלכלית וחשופים לבעיות מול השוק האפור והשחור כדי שהמשחק יהיה נקי לחלוטין מהתופעה, שכאמור, זולגת גם לרמות הגבוהות ביותר.
ואולם, כחוק, ככל שהמשחק גדול יותר, הוא גם שקוף יותר וכך קשה יותר לעשות עליו מניפולציה - כך שהסיכוי שהמשחק בין דורטמונד לבאיירן היה מכור שואף לאפס. זוויאר גם עמד מול המצלמות בסוף המשחק והסביר מדוע קיבל את ההחלטות שקיבל - בסיוע שופטי וידאו. עד שהסטנדרט הזה - שופט וידאו ותקשורת פתוחה - לא יהיה לרוחב ולעומק הכדורגל, המשחק ימשיך להיות חשוף להטיות ומניפולציות.
תעשיית ההימורים גדולה מדי כדי שזה לא יקרה.