סגור

שיקום מפציעה: הילד של ליברפול מראה איך עושים את זה נכון

בספטמבר נראה היה שאליוט, כוכבה הצעיר של ליברפול, גמר את העונה אחרי שנפצע קשה; אמש כבר כבש את אחד הפנדלים המכריעים בגמר גביע הליגה; זו דוגמה לספורטאים שנפצעו המוכיחה שחיוביות חשובה, אך תמיכת המועדון חשובה לא פחות

בספטמבר האחרון נראה היה שהארווי אליוט, הכוכב בן ה-18 של ליברפול, גמר את העונה אחרי פציעה קשה במשחק נגד לידס. "ראיתי שהרגל שלו לא במקום הנכון, היינו בשוק", אמר יורגן קלופ, מאמן הקבוצה. היו חששות רציניים לגבי המשך הקריירה של אליוט, קשר אנגלי מוכשר שהפך לשחקן הרכב של קלופ.
חמישה חודשים לאחר מכן, אליוט עלה כמחליף למשחק הגביע נגד קארדיף וכבש את השלישי בניצחון 1-3 של האדומים. אמש כבש פנדל בדו-קרב הפנדלים בגמר גביע הליגה האנגלי נגד צ'לסי בו ניצחה ליברפול. החגיגות שלו היו "פרועות" במיוחד, הוא אחז ברימון עשן אדום ושר עם האוהדים וחבריו לקבוצה.
אליוט עבר שיקום שהוא דוגמה והשראה לספורטאים אחרים שנפצעו, שיקום שהתחיל ממש ברגע הפציעה. "אני לחלוטין גמור ממה שקרה אמש בלידס", כתב השחקן באינסטגרם, "אבל נרגש לחלוטין מכל האהבה והתמיכה שקיבלתי מעולם הכדורגל. אני מפוקס לחלוטין על השיקום שלי ואתן הכל כדי שהליך השיקום יעזור לי לחזור כמה שיותר מהר למגרש".
אליוט הראה חיוביות וקיבל תמיכה חשובה מכל הסובבים אותו. יומיים לאחר הפציעה נכנס לניתוח ובליברפול הודיעו שאין זמן מוגדר לחזרתו. "הניתוח הצליח והקאמבק מתחיל עכשיו", מסר רופא המועדון, ג'ים מוקסטון. "לא נלחץ עליו עם זמן ספציפי, אבל אפשר להיות בטוחים שהוא ישחק מאוחר יותר העונה אם יעבור כמו שצריך את תוכנית השיקום שלנו בשבילו".

2 צפייה בגלריה
הארווי אליוט ליברפול
הארווי אליוט ליברפול
הארווי אליוט אחרי פציעתו בספטמבר
(צילום: רויטרס)

חודש לאחר הניתוח, אליוט כבר נצפה על אופני כושר במגרש האימונים של ליברפול.
ג'יימס מילנר, השחקן הוותיק של ליברפול, הביע הערצה כלפיי המנטליות של השחקן הצעיר ואמר כי "הוא כל כך חיובי - מההתחלה אם לומר את האמת. ראיתי את החוסן הנפשי שלו לפני, אבל ברגע שזה קרה, הדברים שאמר, הדרך בה דיבר, זה כאילו הוא עבר את זה כבר והוא שחקן בן 30. הוא נהדר. יש לו תפיסה מצוינת והוא עובד מצוין ומתקדם מצוין".
חודש אחרי, אליוט כבר היה על המגרש והתחיל בריצות קלות. ב-19 בינואר כבר חזר לאימונים מלאים. "מנטלית, הוא כמו שחקן מבוגר. כל כך בוגר לגילו הצעיר", סיפר מילנר. "הוא קיבל את העובדה שהוא נפצע והתמודד איתה. כולם ניסו לעזור לו והייתי משוכנע שאני צריך לעודד אותו בימים הראשונים, אבל הוא פשוט לא היה צריך את זה. יש לו משפחה מבריקה בבית והוא עצמו בחור חיובי. אבל אנחנו לא הולכים לזרז אותו חזרה. זה לא יקרה".
147 ימים אחרי הפציעה, אליוט חזר לשחק במדי ליברפול. העובדה שהוא צעיר עזרה לו - צעירים משתקמים טוב יותר מפציעות מאשר שחקנים מעל גיל 30 - אבל סיפור השיקום שלו צריך להוות דוגמה. לא רק דוגמה אישית אלא גם דוגמה של איך מתמודדים עם הפציעה מטעם המועדון. החיוביות מההתחלה, התמיכה של המועדון, התמיכה של המשפחה, העובדה ש"קיבל" את הפציעה ויצר לעצמו בראש את הדרך שלו חזרה למגרשים.
"נפצעת? זו הזדמנות"
"גוף ונפש הם אחד", אומר רענן דגן, מאמן מנטלי שעובד עם ספורטאים ומאמנים ישראלים. "הפציעה יכולה להפיל אותך מנטלית ובגלל זה החלק המנטלי קריטי בשיקום. לפעמים צריך להתחיל בקבלת הפציעה, לשנות את התפיסה ולהבין שנפצעת. זו הפסקה שמעניקה לך האפשרות לעשות דברים שאולי לא היה לך זמן לעשות בזמן ששיחקת".
לפי דגן, "הפציעה היא הזדמנות עבור השחקן ללמוד, לראות וידאו וכדומה. זה שומר אותך בספורט, כספורטאי פעיל. חוץ מזה, ספורטאי פצוע חייב שיהיה לו סדר יום. הסדר קריטי, הטיפולים קריטיים, החיזוקים במכון קריטיים, היכולת לשמור קשר לקבוצה קריטית. צריך לקבל תמיכה מהסביבה ומהמועדון - לא לדפדף את זה כאילו זה סתם אירוע. כמה שתהיה יותר חסון נפשית וחזק מנטלית, ככה זה יקרין בחיוב על הגוף שלך".

2 צפייה בגלריה
אליוט ליברפול חגיגות ניצחון
אליוט ליברפול חגיגות ניצחון
אליוט בחגיגות הניצחון אתמול
(צילום: JUSTIN TALLIS)
למועדון תפקיד משמעותי בחזרה של השחקן - בהכנה הפיזית וכמובן בתמיכה. "חוץ מהנטל הפיזי הכבד והממושך, השיקום עצמו הוא גם מעמסה מנטלית רצינית", אומר יונתן קריא, פיזיותרפיסט שעובד עם ספורטאים ישראלים. "ההכנה המנטלית והגישה הן קריטיות. מטופל שיתחיל שיקום ללא הכנה, קביעת מטרות וגישה נכונה לתהליך, יתקשה בשיקום לעומת מטופל מוכן יותר".
המועדון צריך לספק את התמיכה, אבל זה לא משהו שקורה באופן אוטומטי. "ידוע שלהיות פצוע בקבוצת כדורגל ישראלית זה הדבר הכי גרוע שיכול להיות", אומר כדורגלן ישראלי בכיר. "כשאתה פצוע, אתה לא מעניין. תוציא את מכבי חיפה ומכבי ת"א מהמשוואה, שם דואגים להכל אלא אם החליטו לנדות אותך. כל השאר אומרים לך 'תטפל בעצמך' וגם לא משלמים שכר. אומרים לך 'לך תקבל מהביטוח' במקום שהם ישלמו וייקחו מהביטוח".
ידוע גם על שחקנים ישראלים פצועים שהמועדון לא דאג להם לבדיקת MRI, והדבר הראשון שעשו היה לבדוק את החוזה ולראות איך אפשר לקצר או לקצץ אותו בעקבות הפציעה. רוב השחקנים הישראלים שנפצעים קשה מגלים שלא יקבלו את המעטפת הבסיסית שהם צריכים לקבל מהמועדון שלהם - לא הטיפולית, לא הכספית ובטח לא המנטלית והנפשית.
בסופו של דבר, אי-תמיכה בשחקן ישראלי פצוע היא ההחלטה הניהולית והכספית הגרועה ביותר למועדון. אולי המועדון ירוויח מעט בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך יאבד שחקן ליותר זמן וחזרתו תהיה פחות מוצלחת.