סגור
נבחרת ספרד כדורגל נשים מניפה גביע גמר מונדיאל 2023
נבחרת ספרד מניפה את הגביע (צילום: FRANCK FIFE / AFP)

לראשונה בתולדותיה: נבחרת ספרד זכתה במונדיאל הנשים

הספרדיות השיגו 0:1 על אלופת אירופה אנגליה וקטפו תואר היסטורי. גיבורת חצי הגמר, הקפטנית קרמונה, עשתה זאת שוב וכבשה את השער היקר (29) - ששווה גביע

בפעם הראשונה בתולדותיה: נבחרת הנשים של ספרד היא אלופת העולם! זאת לאחר 0:1 על אלופת אירופה אנגליה בגמר של מונדיאל 2023, לעיני 75,784 אוהדים שמילאו את האצטדיון בסידני, אוסטרליה.
ספרד הגיעה למשחק כסוג של אנדרדוג, אבל הייתה טובה יותר במהלך כל ההתמודדות (החזיקה בכדור 57 אחוז מהזמן ורשמה 13 איומים לשער לעומת 8 של האנגליות), וניצחה הודות לשער בדקה ה-29 של הקפטנית אולגה קרמונה, שכבשה גם את שער הניצחון ב-1:2 על שבדיה בחצי הגמר. המגנית השמאלית בת ה-23 של ריאל מדריד הייתה הכתובת האחרונה של מתפרצת מסוכנת - אחת מיני רבות של ספרד במחצית הראשונה - ובעטה בנגיעה מתוך הרחבה כדור שטוח שמרי ארפס לא הייתה יכולה לעצור. ג'ני הרמוסו הייתה יכולה להכפיל את התוצאה עם פנדל בדקה ה-70, אבל הבעטיה שלה נקלטה על ידי השוערת האנגלייה. גם בתוספת הזמן, שאורכה היה 13 דקות, ספרד הייתה מסוכנת בהרבה.
2 צפייה בגלריה
מונדיאל נשים 2023
מונדיאל נשים 2023
אלופות העולם. שחקניות נבחרת ספרד חוגגות
(צילום: AFP)
כנראה שאין זוכה מושלמת יותר למונדיאל 2023 - גביע העולם המפתיע בהיסטוריה - מאשר ספרד. אמנם מדובר בנבחרת שנחשבה לאחת הפייבוריטיות גם טרם הטורניר, שנמצאת במקום החמישי בדירוג פיפ"א ומורכבת מכמה מהשחקניות הטובות בעולם, אך ספרד ממש לא רגילה להיות מעצמת כדורגל נשים.
המונדיאל הראשון שלה היה רק ב-2015, וניצחון בשלב הנוקאאוט הראשון שלה בטורניר גדול הגיע רק במונדיאל הנוכחי. אבל הדרך שעבר כדורגל הנשים בספרד בשנים האחרונות היא לא פחות ממדהדימה. למעשה, מי שחיפש רמזים להצלחה של הספרדיות בטורניר הנוכחי היה יכול למצוא אותם בקלות בהישגים של ברצלונה, שבשנים האחרונות הפכה לקבוצת הנשים הטובה ביותר בעולם, ושלחה תשע שחקניות לסגל הספרדי.
על הנייר, מעל כולן נמצאת אלכסיה פוטייאס, זוכת כדור הזהב בשנתיים האחרונות, אך היא חזרה מקרע ברצועה הצולבת רק לאחרונה ולא הייתה משמעותית בטורניר. היום למשל היא עלתה מהספסל רק בדקה ה-90. לעומת זאת, חברתה לקישור בברצלונה ובנבחרת אייטנה בונמאטי, שמחזיקה כעת לדעת רבים בכתר השחקנית הטובה בעולם, הובילה את ספרד לזכייה עם שלושה שערים ושני בישולים. גם הבלמית הנהדרת אירן פארדס ופריצת הטורניר סלמה פראיואלו בת ה-19 הן שחקניות ברצלונה.
2 צפייה בגלריה
מונדיאל נשים 2023
מונדיאל נשים 2023
חיכו לניצחון. אוהדי נבחרת אנגליה
(צילום: רוייטרס)
אחרי 0:3 על קוסטה ריקה ו-0:5 על זמביה, ספרד סיימה את שלב הבתים עם תבוסה 4:0 ליפן, במשחק בו החזיקה בכדור 77 אחוז מהזמן. אבל בשמינית הגמר היא תאוששה עם 1:5 מהדהד על שווייץ, בשלב הבא עברה את הולנד 1:2 בהארכה הודות לשער ניצחון פראיואלו, שכבשה גם ב-1:2 על שבדיה החזקה בחצי הגמר.
ספרד לא הייתה צריכה לנצח רק את ההיסטוריה במהלך הטורניר, אלא גם את הבעיות הגדולות מאוד שהיא נמצאת בהן מחוץ למגרש. 15 שחקניות, כולל בונמאטי, הודיעו בספטמבר כי לא יתייצבו יותר לנבחרת אם המאמן חורחה וילדה יישאר בתפקידו. הן אף טענו במייל שנשלח להתאחדות כי המשך הפעילות תחת וילדה יפגע בבריאותן הפיזית והנפשית. המאמן, המקורב מאוד לנשיא ההתאחדות לואיס רוביאל, קיבל את תמיכתו ונשאר כידוע בתפקידו. שלוש שחקניות בלבד מתוך אותן 15 חזרו לסגל ממש לאחרונה וזומנו למונדיאל, והמתח הרב בין השחקניות למאמן וההתאחדות הורגש גם במהלך הטורניר.
עבור אנגליה, שגם היא רשמה הופעה ראשונה אי פעם בגמר המונדיאל והגיעה אליו כפייבוריטית אחרי טורניר נפלא, מדובר באכזבה עצומה. המאמנת ההולנדית סרינה ויחמן, שהפכה למאמנת הראשונה אי פעם שמובילה שתי נבחרות שונות לגמר של גביע העולם (גברים או נשים), הפכה גם למאמנת הראשונה שמפסידה פעמיים ברציפות במעמד, אחרי שב-2019 הולנד שלה נכנעה לארה"ב. אנגליה הפסידה לספרד רק פעמיים ב-11 המפגשים הקודמים שהיו ביניהן, כואף ניצחה אותה 1:2 ביורו האחרון, אבל היום נכנעה לה על הבמה החשובה ביותר. וההיסטוריה נרשמה באדום-צהוב.
בכך הגיע לסופו מונדיאל הנשים עם הכי הרבה בתים אי פעם (32 נבחרות, עם שיטה זהה לזו שמוכרת ממונדיאל הגברים). הרמה בו הייתה גבוהה מתמיד, כתוצאה מההשקעה ההולכת וגוברת בכדורגל הנשים במדינות רבות, שבעזרתה שבר המונדיאל הנוכחי שיאי עניין, הכנסות ורייטינג. והדבר הכי טוב שהיה בגביע העולם 2023 - שמורשתו תהיה ההוכחה למה מסוגל הענף כשהוא מקבל יחס והשקעה ראויים - הוא שאי אפשר לעצור התקדמות. זו רק ההתחלה. ניפגש במשחקים האולימפיים פריז 2024.