סגור

11 דברים שלמדתי מאימון כדורגל באנגליה

כותב הטור הזה הוא מאמן כדורגל ישראלי צעיר שעבר לאמן באנגליה לפני מספר שנים. הוא בוגר מספר קורסים רשמיים של התאחדות הכדורגל האנגלית ועבר השתלמויות בקבוצות בכירות בפרמייר ליג. בברצלונה קיבל תעודת "מנתח טקטי". כיום הוא מאמן קבוצות נוער ויש לו כמה הארות והערות על איך מאמנים באנגליה

1. להיות חיובי (בקטע טוב)
המרצה שלי בקורס אימון שעברתי בקבוצת צ'רלטון אמר שמי שצועק לא מבין בכדורגל. זו אמירה טיפה מוגזמת אבל הבנתי את הכוונה. בסופו של דבר שחקני כדורגל משחקים כדורגל כי הם נהנים מהמשחק - וזה לפי סקר שנעשה בהתאחדות האנגלית בו נשאלו אלפי ילדים מרחבי אנגליה מדוע הם משחקים כדורגל. אנחנו, המאמנים, צריכים לספק להם את ההנאה הזאת ולבטח לא לפגוע בה. כולם מגיעים לאימון עם חיוך ואמורים לצאת ממנו עם חיוך.
2. תן לשחקן לטעות
בהשתלמות שעברתי בהתאחדות האנגלית השוו בין שני שחקנים צעירים בעלי יכולות דומות, לאחד היה מאמן קפדן והחלטי ולשני מאמן שנותן חופש פעולה. לאחר מספר שנים מדדו את יכולתם של שני השחקנים וגילו כי השחקן שהתאמן תחת המאמן השני היה בעל יכולת הסתגלות טובה יותר למצבים משתנים והיה בעל יכולות משופרות יותר מהשחקן הראשון.
באותה השתלמות עלתה השאלה באיזה גיל צריך ללמד שחקן הגנה שלא מנסים לעבור שחקן יריב ברחבת השער שלו - של שחקן ההגנה (הסיבה ברורה - הסיכון הגבוה לספיגת שער במצב כזה). הדיון בשאלה זו ממחיש את עומק הדיון אשר מבדיל בין אנגליה לישראל. אמנם לא הצליחו להגיע לתשובה חד משמעית אבל ניתן להבין ממנה שהרצון לשיפור השחקן גובר על הרצון לנצח את המשחק. הניצחון בגילאים הצעירים לא מעניין אף אחד, הדגש הוא על התהליך והשיפור שיבוא בעקבותיו. בסופו של דבר החשיבות העליונה היא שהשחקן יגיע לבגרות כשחקן מצטיין ולא שניצח כשהיה ילד / נער.
כל אחד טועה, אנחנו בני אדם. כששחקן טועה, הוא לא עושה זאת בכוונה. הוא מבין מה עשה, נושא בתוצאות והכי חשוב? לומד מהן. אם, כמאמנים, אנחנו מונעים ממנו לטעות, או גורמים לו לפחד מטעויות, הוא לא ילמד מהן, הוא לא ירגיש חופשי לבטא את יכולותיו. אם הוא טעה, לא נורא, אבחן את מקור הטעות, אתן לו הסבר מתאים ואבדוק אם הוא חוזר על הטעות. במידה וכן, אשאל את עצמי, האם ההסבר שלי היה נכון וברור?
טעות של השחקן היא כורח המציאות (כולם טועים), תגובה חיובית שלנו כמאמנים היא הכרחית.
4 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 24.4.19 פוגבה (באמצע) וסולשייאר מאמן החדש של מנצ'סטר יונייטד
מוסף שבועי 24.4.19 פוגבה (באמצע) וסולשייאר מאמן החדש של מנצ'סטר יונייטד
מנצ'סטר יונייטד
(צילום: גטי)
3. גם מאמנים טועים
מחקר של ההתאחדות האנגלית הראה שכאשר מאמנים בזוג, התקדמות המקצועית של כל אחד משני המאמנים גדולה יותר. לפני האימון יש חלוקת תפקידים בין שני המאמנים. אחרי האימון יש שיחת סיכום שבה כל מאמן נותן משוב (חיובי ושלילי) לחברו.
דרך נוספת ללמוד היא לבצע משוב עם השחקנים בסוף האימון. הפנייה למתאמנים צריכה להיות "פתוחה" ולא "סגורה" (כן / לא). לדוגמה, השאלה: האם נהניתם היום? היא שאלה סתמית שאפילו התשובה עליה תהיה "כן", המאמן לא ילמד ממנה דבר. שאלה נכונה יותר היא - מדוע נהניתם היום? כאן השחקן יסביר את עצמו. אפשרות טובה נוספת היא לברר עם השחקנים כיצד לדעתם ניתן היה לשפר את האימון? (what went well? What we can do better?).
אין מאמן מושלם. מכל אחד אפשר ללמוד ואין סוף למקורות ידע. מה שחשוב כמובן זה ללמוד מהטעות ולהתקדם.
4. המשחק הוא המאמן הכי טוב
התאמת האימון למשחק - בסופו של דבר אנחנו מאמנים את השחקנים איך להתנהג בזמן אמת - במשחק. כל תרגיל חייב שיהיה לו הקשר למשחק. כלומר שיהיה בו אלמנטים של תחרותיות, מטרה, חוקים וכו'. ככל שהתרגיל ידמה יותר משחק כך השחקן יהיה יותר מוכן למשחק. יש שיגידו שהאימון הכי טוב הוא משחק. באנגליה קיים המושג "SMALL SIDE GAMES" - משחקונים המדמים משחק או חלקים ממשחקים. זו שיטה מקובלת באנגליה ליצירת תרגילים. תרגול נוסף נקרא "70/30", כלומר, לפחות 70 אחוז מהאימון הכדור חייב להיות בתנועה. השאיפה כיום היא לעלות ל- 80/20.
5. תן כבוד
הנערים (והוריהם) לא קוראים בשמי הפרטי אלא מוסיפים את התחילית "Coach Nir". האמת שלא התחברתי, מכובד ורשמי מידי עבורי. אבל הדבר נותן תחושה מחייבת ומכבדת. "דרגת" הנימוס באנגליה יוצאת דופן. בנוסף לכבוד שבין השחקנים לביני, גם היחס לשופטים ולקבוצות היריבות מעורר התפעלות. במהלך כל השהות שלי באנגליה לא שמעתי אף קללה אחת ממאמן.
4 צפייה בגלריה
אוזאן קאבק בלם ליברפול ו אליסון בקר שוער ליברפול
אוזאן קאבק בלם ליברפול ו אליסון בקר שוער ליברפול
אוזאן קאבק בלם ליברפול ו אליסון בקר שוער ליברפול
(צילום: גטי)
בהשתלמות שעברתי בהתאחדות האנגלית על אתיקת המשחק, עלו שאלות על כבוד המשחק, בזבוזי זמן, הרחקות כדור החוצה וכו'. סיפרו לנו כי אחד ממאמני האקדמיה של קבוצת טוטנהאם ביקש משחקניו כי בעת מצב נייח לטובתם, אחד השחקנים יעמוד ליד השוער של הקבוצה היריבה ויפריע לו בצעקה. המאמן הזה פוטר!
6. דבר קצר וברור
באנגליה מעודדים תקשורת ושיתוף פעולה של השחקנים. מבחינתם אימון בו המאמן מדבר פחות מהשחקנים, הוא אימון עם פוטנציאל להיות מוצלח. בסופו של דבר השחקנים הם אלה שנמצאים על המגרש, הם אלה אשר מקבלים את ההחלטות בזמן אמת.
כאשר המאמן מסביר את התרגיל, ההסבר צריך להיות קצר וברור. לי היה מאוד קשה ליישם את הדרישה הזאת. הקושי בשפה האנגלית גרם להסברים שלי להיות ארוכים ומסורבלים מידי והילדים איבדו ריכוז ואף צחקו עלי, אבל לי לא היה אכפת כי ידעתי שאם הייתי במקומם גם אני הייתי צוחק. היה לי חשוב יותר שיבינו אותי בסוף. הצחוק שלהם דווקא היווה יתרון מבחינתי (פוזיטיביות).
4 צפייה בגלריה
כדורגל אנגלי
כדורגל אנגלי
כדורגל אנגלי
(צילום: שאטרסטוק)
חשבתי איך להיות יצירתי ולנסות להסביר את עצמי בדרכים אחרות שלא בדיבור, למשל שימוש בלוח מחיק להסבר התרגיל או אפליקציות למיניהן ליצירת תרגילים שמאוד עזרו לי. מידי פעם ביקשתי מאחד השחקנים שקלטתי שהבין את התרגיל שיסביר במקומי, הדבר העלה את הביטחון לשחקן עצמו וגרם לחבריו לקבוצה להיות קשובים יותר.
7. התכנון קריטי יותר מהאימון
תכנון האימון קריטי יותר מהאימון עצמו. הוא צריך להיות ממוקד עד לפרטים הכי קטנים. עבורי תכנון האימון אורך יותר זמן מהאימון עצמו. מדוע בחרתי להתמקד באימון בנושא X? איך אתמקד בו? על מה אצפה באימון? על מה אעיר לשחקנים ועל מה לא? מה עלול להשתבש באימון ואיך אני יכול למנוע זאת מראש? ועוד. ככל שהפירוט יהיה מעמיק יותר, אגיע מוכן יותר לאימון. אני משתדל שלא לחפש תרגילים מוכנים באינטרנט אלא ליצור את התרגילים בעצמי כיוון שכך התרגילים יהיו מותאמים יותר לשחקנים הספציפיים שלי.
8. החלפת ידע
בהשתלמות על שליטה בכדור שעברתי באקדמיה של מנצ'סטר יונייטד, סיפרו לנו שלפני כמה שנים נחתם הסכם עם האקדמיה של קבוצת ברצלונה בו הוסכם על חילופי מאמנים למשך שבועיים במטרה ללמוד זה מזה. שבוע אחד מאמני ברצלונה אימנו באקדמיה של יונייטד, ובשבוע השני להיפך. מאמן יונייטד הכין לילדי ברצלונה בגילאי 10 שנים אימון ללימוד / שיפור טכניקת המסירה. מסתבר שהילדים באקדמיה של ברצלונה כלל לא ידעו איך למסור נכון. מאמני ברצלונה סיפרו למאמן האנגלי כי הם מלמדים את טכניקת המסירה מגיל 11 ואילך. לדעתם עד גיל 11 מוטב להתמקד על לימוד כדרור ושליטה בכדור ולאחר מכן, כך הם סבורים, המסירה תבוא בטבעיות.
איני יודע איך קבוצות ברצלונה ויונייטד עובדות כיום. ייתכן שגיל 11 זה גיל מבוגר מידי שהרי בכל העולם מלמדים "מסירה" בערך מגיל 7-8. יחד עם זאת, הגישה של ברצלונה גרמה לי לחשוב. "כדרור" זה בעצם "מסירה לעצמי", שהרי כדרור מורכב מאוסף של מסירות בינך לבין עצמך. מכאן שכשחקן מכדרר הוא בעצם עובד על "מסירה" מבלי לשים לב.
9. ה-DNA האנגלי
בקורסים שעברתי נאסר לצלם את חומר הלימוד וכמובן נאסר לפרסם אותו (ואכן איני חושף). באנגליה יש מושג בשם "The England DNA" המבטא את ההשקפה האנגלית ביחס למשחק הכדורגל. הגדרת יסודות המשחק, ערכים, מודלים למיניהם לפיתוח השחקן ולהערכתו וכו'. גם בהשתלמות בקבוצת מנצ'סטר יונייטד, היה אסור לצלם ללא אישור. כשחילקו מחברת מסכמת על ההשתלמות ביקשו שלא להציג אותה לצדדים שלישיים.
בסופו של דבר, לכל מועדון יש פילוסופיה משלו, שיטות אימון, משחק וערכים שונים שהוא פועל לפיהם. כספי עתק מושקעים באנגליה בכל קבוצה ולכן לגיטימי שכל מועדון ישאף לשמור על הידע המקצועי והסקאוטינג שנצבר אצלו.
10. כדורגל ישראלי
למיטב ידיעתי, ההתאחדות האנגלית אינה מתחשבת בתעודות מישראל המעידות על הכשרתך באימון כדורגל. אני בוגר קורס אימון כדורגל במכון "וינגייט" בהדרכתו של רוני שניידר, והייתה לי אפשרות לעשות קורס הסמכה של אופ"א דרך ההתאחדות הישראלית. הבנתי שאם ברצוני לנסות להתקדם באנגליה, קורס אופ"א בארץ עלול להיות לשווא ולכן החלטתי להתחיל מאפס לפי הקורסים שמציעה ההתאחדות האנגלית.
קבוצה מקצועית באנגליה שמעסיקה מאמן דורשת ידע של הדי. אן. איי. האנגלי וכן, תעודה של ההתאחדות האנגלית או של אופ"א ותואר אקדמאי ראשון או שני (רצוי במדעי הספורט). מכאן שקורסים של אופ"א שנערכו על ידי ההתאחדות הישראלית, עלולים שלא להספיק למאמן הישראלי לאמן קבוצה מקצועית כיוון שקורסים אלה אינם מכילים את התוכן האנגלי. בכל מקרה יש עדיפות למאמנים מקומיים ולמאמן זר קשה מאוד להשתלב.
11. איך מתקדמים?
כששאלתי מאמנים מנוסים מהי הדרך הטובה ביותר להתפתח מבחינה מקצועית, העצה שלרוב קיבלתי הייתה לצפות באימונים של מאמנים אחרים ולקחת מהם דברים שנראים בעיני כחיוביים (ולהתעלם מהשליליים).
בקורס סקאוטינג שעברתי בקבוצת ווסטהאם, שוחחתי עם מאמן הנוער של קבוצת ארסנל. הצגתי את עצמי בפניו כמאמן כדורגל מישראל וביקשתי ממנו עצות איך להתקדם באנגליה. תשובתו הייתה: עזוב את הכדורגל ותלמד מחשבים. שמחתי שרואים את ישראל כמעצמה טכנולוגית, מניח שגם ארסנל משתמשת בפיתוחים ישראליים. לימים מסתבר שגם הקשבתי לדבריו (הנני סטודנט למדעי המחשב). מה שהוא לא יודע, שאחת ממטרותיי בלימודי המחשב, היא להיות מאמן טוב יותר.
ניר לוין הוא מאמן כדורגל ישראלי שעבר לאמן באנגליה. בוגר מספר קורסים רשמיים של התאחדות הכדורגל האנגלית (בנושאי אימון, סקאוטינג ופסיכולוגיה) ובעל תעודת "מנתח טקטי" מברצלונה