סגור

הבשורה לשוויון מגדרי תצא מהספורט

המאבק להשגת שוויון בין נשים לגברים על מגרשי הספורט, יכול להיות גורם השפעה למעבר של סקטורים נוספים והחברה הכללית לחברה שווה ומכילה יותר


לאחרונה התבשרנו על שני צעדים חשובים במסגרת קידום השוויון המגדרי בעולם הספורט. הראשון בארצות הברית והשני פה בישראל.
כשבוע לאחר שהסכם קיבוצי ראשון מסוגו נחתם בין התאחדות הכדורגל האמריקאית לאיגוד השחקניות האמריקאי במטרה להשוות את התנאים הכלכליים למול שחקני הנבחרות הלאומיות במדינה, יצאה לדרך הוועדה הציבורית לקידום ספורט נשים בישראל שהוקמה על ידי חילי טרופר, שר התרבות והספורט. מזה שנים רבות, קבוצות נשים וספורטאיות נלחמות על השגת תנאים כלכליים וחשיפה תקשורתית שווה לקבוצות גברים ולספורטאים באותם הענפים. מאבק זה להשגת שוויון מגדרי על מגרשי הספורט, יכול להיות גורם השפעה למעבר של סקטורים נוספים והחברה הכללית לחברה שווה ומכילה יותר.
שוויון מגדרי, בהיותו ערך חשוב ובסיסי עבורנו כחברה, זכה להיות אחד מ-17 יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא (Sustainable Development Goals,ה-SDG's). לענף הספורט, בתור בעל השפעה רחבת היקף על ילדים ועל מבוגרים כאחד, מוטלת עליו האחריות לפתח ולקדם את אותם היעדים שהציב באו"ם. בנוסף ליעדים נוספים כדוגמת עידוד אורח חיים בריא בקרב האוכלוסייה וצמצום תופעת האלימות במגרשים, אשר תואמים את רוח ה-SDG's, השגת שוויון מגדרי על מגרשי הכדורגל, באולמות ההתעמלות או על מסלולי הריצה הוא בגדר חובה עבור הענף.
ראשית, בכדי להשיג יעד זה ולדאוג להשוואה של התנאים בין ספורטאים לספורטאיות, חשוב להתחיל בספורט העממי ולסייע לילדות צעירות להיכנס לענפי הספורט השונים. בכדי לעשות זאת חשוב ליצור תקציבים מאוזנים, תגמול ראוי עבור מאמנות ומאמנים בתחום ולעודד נראות של ספורטאיות מקצועיות. בישראל יש לנו שורת ספורטאיות מהטופ העולמי שמוכיחות את עצמן פעם אחד פעם, מג'ודו ועד שחייה, מטקוואנדו ועד התעמלות אומנותית, וחשוב לעודד שילוב ילדות ונערות בכלל ענפי הספורט ולא רק בענפים מסוימים.

1 צפייה בגלריה
סימון ביילס קורה אולימפיאדה טוקיו מדליית ארד
סימון ביילס קורה אולימפיאדה טוקיו מדליית ארד
סימון ביילס
(צילום: AP)

לצד העובדה כי הצעד של השוואת השכר והתנאים הכלכליים הינו הכרחי ומתבקש, חשוב לזכור שהוא אינו התכלית כולה. לצד קידום ספורטאיות, הן בספורט העממי והן בספורט התחרותי, מאמנות ושופטות בעזרת תקציבים שווים, נדרשת חשיפה ראויה בתקשורת של הענפים בהן הן מתחרות. חשיפה ראויה מביאה חסויות וספונסרים ואלה מביאים בעצמם עוד תקציבים אשר יכולים לפתח את הספורטאיות לצד התקציבים הממשלתיים הבסיסיים.
בימינו, לספורטאים ולספורטאיות המקצועיים, אשר נחשבים למשפיענים ולמובילי דעת קהל, ישנם הכלים וישנן היכולות להתניע את אותם השינויים בתחומים רבים. מההתנהלות שלהם בחשבונותיהם ברשתות החברתיות, דרך הראיונות אותם הם מעניקים לגופי התקשורת ועד הקמפיינים בהם הם בוחרים לקחת חלק, לכל צעד בהם הם נוקטים יש אמירה ומשמעות. מצד אחד הם יכולים לחשוף על חייהם הפרטיים ולהפנות זרקור לבעיות חברתיות חשובות ומצד השני הם יכולים לקחת חלק במאבקים חברתיים מרכזיים ולתמוך בשינויים מבורכים.
רק לאחרונה ראינו כיצד המתעמלת סימון ביילס והטניסאית נאומי אוסקה הביאו למרכז הבמה את השיח על בריאות הנפש וכיצד השפיעו בצורה ניכרת באמצעות חשיפותיהן על השיח הציבורי כולו.
לעומת זאת, חשוב לזכור כי לפעילות בעייתית מבחינה אתית וערכית בקרב ספורטאים, החל מהטיית משחקים וכלה ביחסים אסורים עם קטינות, ישנה השפעה שלילית עצומה על קהל האוהדים של הענף. הדרישה שלנו, כאוהדים וכחברה, מהספורטאים, מהקבוצות ומהתאחדויות הספורט היא להבנת האחריות האדירה שנמצאת על כתפיהם, על המגרש ומחוצה לו. הבנה זו תוביל להתנהלות אחראית הן בתוך ענפי הספורט והן מעבר להן ותוכל לחלחל לסקטורים אחרים ולחברה כולה.
בחודש הקרוב נכנסת לתוקפה בישראל רגולציה חדשה, אשר דורשת מארגונים לבחון את פערי השכר בין גברים לנשים המועסקים בהם. לצד צעדים רגולטוריים אשר יכולים לקדם את השוויון המגדרי בענף הספורט ובענפים אחרים, כדוגמת רגולציה זו וכדוגמת יישום המסקנות העתידיות של הוועדה הציבורית החדשה, צעדים וולונטריים הינם מתבקשים. חברות עסקיות לא צריכות לחכות לחשיפה תקשורתית כדי לתמוך בספורטאיות ורשויות מקומיות לא צריכות להמתין לרגולציה בכדי לעודד השתתפות נשים בספורט. מהסתכלות פשוטה לאן העתיד מוביל אותנו, בעולם כולו ובארץ בפרט, נוכל להבין שאנו מתקרבים לקפיצה מעל המשוכה לעבר שוויון בין נשים לגברים בספורט, בין אם באופן וולונטרי ובין אם רגולטורי.
עברי ורבין הוא מנכ"ל Good Vision מקבוצת פאהן קנה