סגור

צ'לסי עוברת לידיים אמריקאיות - בעסקת שיא בספורט בשווי של 4.2 מיליארד פאונד

קבוצת הרוכשים, בהובלת טוד בוהלי, אחד הבעלים של קבוצת הבייסבול לוס אנג'לס דודג'רס, כוללת גם את בית ההשקעות קלירלייק קפיטל, מארק וולטר, והמיליארדר הנסיורג ויס; הם ישלמו 2.5 מיליארד פאונד עבור מניות מועדון הפרמיירליג, וישקיעו בו 1.7 מיליארד פאונד נוספים

חוסר הוודאות סביב צ'לסי הסתיים: המועדון הלונדוני הודיע על מכירתו לקבוצת משקיעים בראשותו של טוד בוהלי, אחד הבעלים של קבוצת הבייסבול לוס אנג'לס דודג'רס. בוהלי ושותפיו ירכשו את המועדון תמורת 2.5 מיליארד פאונד (3 מיליארד דולר) - הרכישה הגדולה בכל הזמנים של קבוצת ספורט. בנוסף, הם ישקיעו 1.75 מיליארד פאונד ב"רווחת המועדון" (תשתיות, אקדמיה, סטמפורד ברידג׳, קבוצת הנשים ועוד).

הבעלים הקודמים של צ'לסי, האוליגרך רומן אברמוביץ', עזב את מועדון הפרמיירליג בעקבות הסנקציות שהוטלו עליו לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. צ'לסי היתה נכס מוקפא, לא מוחרם, ולכן לאברמוביץ' היה בעל השפעה על הליך המכירה.
אחרי הטלת הסנקציות על אברמוביץ', קיבל המוסד הבנקאי ריין גרופ מהאוליגרך הנחיות למציאת רוכש. אברמוביץ' רצה שהבנק יקבל את ההצעה הכי טובה, לאו דווקא הכי גבוהה, ושהמועדון ייה בידיים של משקיעים עם ניסיון טוב בניהול ספורט וחזון. ג'ים ראדקליף, הבריטי העשיר ביותר, הגיש הצעה מאוחרת הגבוהה מזו של בוהלי - אך זה לא הספיק.


קבוצת הרוכשים כוללת גם את בית ההשקעות קלירלייק קפיטל, איש העסקים האמריקאי מארק וולטר - שותפו של בויהלי בדודג'רס, המיליארדר השווייצרי הנסיורג ויס ויזם הנדל"ן ג'ונתן גולדשטיין. אוהדי צ'לסי דניאל פינקלשטיין וברברה שארון מעורבים גם כן בקבוצת הרכישה.

1 צפייה בגלריה
טוד בוהלי הבעלים החדשים של צ'לסי
טוד בוהלי הבעלים החדשים של צ'לסי
טוד בויהלי
(AFP)
צ'לסי הודיעה כי ההסכם צפוי להיסגר בסוף מאי. הרכישה צריכה לקבל את אישור רשויות הכדורגל בבריטניה והממשלה.
לפי דיווחים, ההסכם יכלול סעיף "אנטי גלייזר" (על שם הבעלים של מנצ'סטר יונייטד) שנועד להבטיח כי המטרה העיקרית של העסקה היא טובת המועדון, ולא ביצוע תרגילים פיננסיים.
בוהלי, שניסה לרכוש את צ'לסי ב-2019 תמורת 2 מיליארד ליש"ט, דיבר כמה פעמים בשנים האחרונות על המעורבות שלו בספורט. "כדורגל זה המוצר הטוב בעולם", אמר לבלומברג לפני כמה שנים. "אתה רוצה לנצח ולהיות חלק מהקהילה, קשה מאוד להשוות את זה למשהו אחר בעולם".
לפי הערכות, בוהלי, שהונו נאמד ב-4.5 מיליארד דולר, מעוניין שצ'לסי תנהל את עצמה, ומודל החיקוי שלו הוא חברת ההשקעות FSG, הבעלים של בוסטון רד סוקס וליברפול. בוהלי, שמגדיר את עצמו "איש שמתנהל לפי הדאטה", עשוי להשקיע כספים במעבר לאיצטדיון חדש; צ'לסי תחתיו עשויה להפוך מקבוצה שרוכשת שחקנים יקרים לקבוצה שמתנהלת בזהירות אנליטית בשוק העברות השחקנים. כאשר נשאל על ידי יאהו פייננס מדוע הוא משקיע בספורט, הסביר: "זה מגרה מבחינה אינטלקטואלית. אין שום הבטחות להצלחה שלך".
גולדשטיין, יזם נדל"ן מקומי, ידוע כאוהד טוטנהאם ואף ניסה לרכוש את הספרס ב-2014. בוהלי הוא אחד המשקיעים במיזמים שלו בלונדון ולפי הדיווחים הוא אחראי על גיוס ויס לקבוצת הרכישה. גולדשטיין, דרך קשריו ומעמדו בקהילה היהודית בלונדון, הביא לקבוצת הרכישה את דניאל פינקלשטיין, בעל הטור המשפיע על דאטה ב"פייננשל טיימס" Fink Tank. פינקלשטיין הוא גם בעל קשרים נרחבים במפלגה השמרנית בבריטניה ויהיה מעורב בניהול הקבוצה.
קלירלייק קפיטל, המנהלת נכסים בשווי של כ-50 מיליארד דולר, תסייע במימון הניהול של צ'לסי. כרגע לא מתוכננים שינויים גדולים בצוות המנהל או בצוות האימון. בכל מקרה, נראה כי העידן שבו צ'לסי היתה מפסידה עשרות מיליוני ליש"ט בשנה כדי לתחזק את אחת הקבוצות החזקות באירופה - הסתיים.
הונו של וולטר - שמחזיק בבעלותו בבית השקעות פרטי - ב-1.8 מיליארד דולר. הונו של ויס מוערך ב-5 מיליארד דולר, והוא הוגדר על ידי "פורבס" כ"אחד הפילנתרופים הגדולים בעולם". בין השאר תרם מאות מיליוני דולרים להגנה על הסביבה בארה"ב.