סגור
לונה צ'מטאי סלפטר רצת מרתון ישראלית זכתה בארד באליפות העולם באתלטיקה
לונה צ'מטאי סלפטר רצת מרתון ישראלית זכתה בארד באליפות העולם באתלטיקה (צילום: רויטרס)

מדליית ארד באליפות העולם: כשרצים כדי להוכיח משהו ובשביל מדינה שלמה

אחרי האכזבה בטוקיו 2021, לונה צ'מטאי סלפטר רצתה להוכיח שהיא שווה את האמונה שנותנים לה. דן ספלטר, בן זוגה ומאמנה, מסביר לכלכליסט עד כמה זה היה קשה, "היינו כבר עם האצבע על ההדק לביטול ההשתתפות באליפות העולם, אבל ראו שהיא רצה בשביל מדינה שלמה"

לפני בערך שנה, רגע אחרי המרתון האולימפי ביפן, לונה צ'מטאי סלפטר פרצה בבכי בראיון טלוויזיוני לערוץ הספורט. "שישה קילומטרים לסיום התחלתי להרגיש את הבטן ולא יכולתי להמשיך, אמרה לערוץ הספורט. "אני ספורטאית ולכן היה לי חשוב לסיים". ספלטר סבלה מכאבי מחזור קשים וכאב לה גם לאכזב את המדינה שאימצה אותה - ישראל. ללונה היה חשוב מאוד להצליח כרצה ישראלית באולימפיאדה - במיוחד לאחר הפרישה שלה מהמרתון האולימפי בריו דה ז'נרו - אז היא ומאמנה ובן זוגה, דן סלפטר, חשפו כי סבלה מכאבים בכתף שהיו קשורים להנקה.
האכזבה ביפן היתה גדולה במיוחד מאחר שההכנה למרתון האולימפי היתה "כמעט מושלמת" לפי דן סלפטר.
אחרי האולימפיאדה דן ולונה ישבו וניתחו את האירועים באולימפיאדה. הם הגיעו לכמה מסקנות חשובות להמשך הקריירה של לונה. "החוכמה היתה לנתק מהקונטקסט הרגשי את כל מה שקרה ולנתח את הכל הכי מקצועי וקר שיש", אמר קואץ' סלפטר. "נעשו המון דברים טובים בהכנה שלנו לטוקיו. ההכנה קרובה למושלמת. בתחרות עצמה דברים קורים, רגשות צפים - אבל ההכנה הפיזית היתה מצוינת וידענו לשמר היבטים בהכנה הזו".
דן ולונה הגדירו מחדש את "יחסי המאמן-ספורטאית" כי הבחינו, בניתוח שלהם, שצריך לפתור דברים ביניהם בשביל להביא את הרצה המוכשרת להישגים. "בחנו את הדברים בינינו" מגלה דן. "דיברנו על מה מפריע לה בהתנהלות שלי כמאמן ואני אמרתי מה מפריע לי בהתנהלות שלה כספורטאית. הבנו שהרבה מתחים השפיעו על מה שקרה בטוקיו".
היו שינויים נוספים. לונה החליפה סוכן והצטרפה לקבוצת ריצה NN Running Team - שם רצים חלק מהרצים והרצות הטובים ביותר בעולם (מאתיופיה, קניה, הולנד, בריטניה ויפן). הקבוצה, לפי סלפטר, נתנה ללונה "תחושת שייכות שהיא מאוד חשובה לה כאדם".
נראה שהשניים יצאו מהשפל אחרי טוקיו לדרך חדשה וטובה. "אהבנו את הדרך" דן אומר. "במרץ לונה עשתה מרתון בנאגויה, יפן וההכנה היתה מצוינת".
אבל מרתון וגם ההכנה אליו, היא ריצה קשוחה עם הרבה בורות מנטליים וגופניים שאפשר ליפול לתוכם. זמן ההתאוששות מהמרתון במרץ היה ארוך מהרגיל. "האימונים קירטעו", הסביר סלפטר. בחודש מאי נראה היה שלונה חוזרת לכושר אך בחודש יוני חזרה ממחנה אימונים בקניה כשהיא חולה. "חשבנו שיעבור אחרי כמה ימים" מגלה סלפטר. "אבל היא סחבה את זה כמה שבועות. היינו ממש עם האצבע על ההדק לבטל את אליפות העולם. היא התקשתה להתאושש. לא חשבנו שהיא יכולה להיות מוכנה".
מה עושים? "אמרנו שננסה לחזור לאימונים" אומר דן. "ואז נראה איך היא. בתחילת יולי עשתה כמה אימונים יפים, היא מדרגת את דרגת הקושי באימונים שלה מ-1 ל-10 כדי שיעזור לנו להבין את רמת הכושר שלה. היא הרגישה טובה. התעקשה לנסוע. אמרה 'אני הולכת על זה ויהיה מה שיהיה'. ההחלטה השתלמה אבל כמי שמכיר את כל המהמורות - אני תוהה מה היה קורה אם ההכנה היתה מושלמת כמו לטוקיו... אבל זה הספורט. זה לא תוכנית לבקשתך".
ההכנה היתה כל כך לא טובה שסלפטר הגדיר אותה כ-70%. המחלה, חוסר ההתאוששות, החזרה האיטית לכושר - "בראש כבר הודעתי לכולם שאנחנו מוותרים על האליפות" אומר דן.
לונה, פייטרית, סירבה לוותר
המרתון עצמו היה קשה לצפייה עבור דן, שנשאר בארץ. "מבחינת הדינמיות של התחרות, זה היה מרתון אגרסיבי" הוא אומר. "שינויי קצב, תקיפות, שינויי מיקום, מתח עד הסוף. הייתי דרוך עד הרגע הנכון. זה היה נוראי".
ונראה היה גם שלונה רצה עם מה שמכנים בארה"ב - chip on the shoulder. עם משהו להוכיח. החגיגות בסוף עם דגל ישראל הבהירו משהו על המוטיבציה שלה.
"אחד הדברים שדיברנו עליהם אחרי טוקיו זה עניין המוטיבציה" אומר דן סלפטר. "הרגשנו שאחד הדברים שיעזרו לה להתעלות באירועים הללו הוא שהיא לא רצה רק עבור עצמה ועבור המשפחה שלה, אלא גם עבור דברים גדולים יותר. היא רצה עבור איגוד האתלטיקה והוועד האולימפי ועבור המדינה שמתרגשת בהישגים שלה. לדעתי זה עשה את ההבדל".
"אני מרגישה מדהים, הכי גאה במדינה שלי" אמרה לונה בסוף המרתון באורגון. "עבדתי קשה מאוד כדי להגיע לכאן ועשיתי את זה". היא עשתה זאת למרות הכנה גרועה ובזכות מוטיבציה פנימית להוכיח את עצמה - לא רק בפני המשפחה שלה ואנשי המקצוע שתמכו בה - אלא גם בשביל המדינה כולה. המדינה שאימצה אותה, המדינה של בן זוגה, המדינה של בנה. אלו חומרים שאיתם מייצרים דלק למוטיבציה שמספיקה למקום שלישי באליפות העולם במרתון.
אלו החומרים שמהם עושים מדליה היסטורית (רביעית של ישראל באליפות העולם באתלטיקה).
"היא התגברה בריצה הזו על הרבה קשיים" מסכם סלפטר. "היא פשוט לא נתנה להם להכריע אותם. והייתי יכול לראות שהיא רצה עבור מדינה שלמה".