סגור

פרשנות
האם RedBird תצליח להשיב את מילאן לפסגת הכדורגל האירופי?

חברת ההשקעות הפרטית RedBird רוכשת את מילאן מידי אליוט מנג'מנט תמורת 1.3 מיליארד יורו. מה המשמעויות של העסקה, ומה הרכישות הקודמות של החברה יכולות לרמז על עתידו של מועדון הכדורגל האיטלקי

חברת ההשקעות הפרטית RedBird Capital Partners תרכוש את מילאן מידי אליוט מנג'מנט. RedBird תרכוש את אלופת איטליה הטרייה עבור 1.2 מיליארד יורו, כאשר מניות מיעוט יישארו בידי אליוט. הסכום עשוי להגיע עד ל-1.8 מיליארד יורו לפי הדיווחים. תלוי באופציות שיממשו.
חברת RedBird גברה על חברת ההשקעות מבחריין, Investcorp’s, שהגישה הצעה של 1 מיליארד יורו. לפי הדיווחים, ג'רי קארדינל, היו"ר של RedBird, לשעבר בגולדמן זאקס, דחף לעסקה עבור מילאן.
אליוט מנג'מנט השתלטה על מילאן ב-2018 תמורת כ-300 מיליון יורו. זאת לאחר שאיש העסקים הסיני לי יונגהונג לא הצליח להחזיר חוב של 32 מיליון יורו לקרן, שהלוותה לו כסף כדי שישלים את הרכישה. ב-2017 לווה יונגהונג כ-180 מיליון יורו מאליוט כדי להשלים את רכישת מילאן מסילביו ברלוסקוני. מאז 2018, אליוט השקיעה יותר מחצי מיליארד יורו במילאן. המכירה ב-1.3 עד 1.8 מיליארד יורו תסייע לאליוט לצאת מההשקעה במילאן עם רווח כספי ותדמיתי ממילאן.

הרבה אינטרסים בספורט

ג'רי קרדינל הקים את RedBird ב-2014 במטרה להשקיע בעיקר בארבעה תחומים: ספורט, מדיה, שירותי לקוחות ושירותים פיננסים. לחברה יש כמה אינטרסים בספורט בכלל, ובכדורגל בפרט. היא השקיעה 750 מיליון דולר ברכישת 10% מחברת FSG, הבעלים של ליברפול, בוסטון רד סוקס ופיטסבורג סטילרס; היא הבעלים של חברת האירוח במשחקי ה-NFL; הבעלים של טולוז הצרפתית; רכשה 15% מקבוצת ראג'סטאן רויאלס מליגת הקריקט הבכירה של הודו (IPL) ומשקיעה בספרינג-היל, חברת ההפקה של לברון ג'יימס.החברה היא גם אחת מהבעלים של רשת YES, רשת שידורי ספורט בניו יורק ואחת מהמשקיעות ב-XFL, ליגת הפוטבול באולמות בבעלותו של דוויין ג'ונסון ("הרוק"). ההשקעות של RedBird - בספורט, בבידור ובשירותים פיננסיים - הן השקעות במערכות יחסים לטווח הארוך.

2 צפייה בגלריה
כדורגל קבוצת מילאן AC Milan
כדורגל קבוצת מילאן AC Milan
שחקני מילאן. ברדבירד משקיעים במערכות יחסים לטווח הארוך
(צילום: גטי)

כאמור, RedBird נמצאים בכדורגל האירופי כבעלים של חלק מ-FSG וכבעלים של טולוז, שהשנה עלתה מהליגה השנייה בצרפת לליגה הראשונה. בטולוז - מועדון שהוקם ב-1970 ונרכש ב-2020 על ידי RedBird ב-20 מיליון יורו - עשו עבודה מצוינת ובנו קבוצה שעלתה לליגה הראשונה בקלילות כשבמדיה משחקים 6 מ-11 השחקנים של העונה. הכל נעשה עם תקציב של כ-30 מיליון יורו - התקציב הגבוה ביותר בליגה השנייה של צרפת. ב-RedBird אוהבים את השימוש באנליטיקס וגם לא חוששים להשקיע סכומים גדולים.
זה, בגדול, מה שיצטרכו לעשות כדי להשאיר את מילאן בפסגת הכדורגל האיטלקי ולהחזיר אותה רלוונטית בליגת האלופות: עבודה מצוינת עם תקציב גדול.

קבוצה מצליחה בחובות גדולים

האם זה אפשרי? בפברואר האחרון פרסמה מילאן את הדו"חות הפיננסיים של הארגון. התמונה הפיננסית לא מעודדת כמו המצב המקצועי. הדו"חות הפיננסיים האחרונים הראו הפסד של 96.4 מיליון יורו בעונת 2020/21 - ירידה מהפסד של יותר מ-190 מיליון יורו מהעונה שלפני. מאז שאליוט מנג'מנט השתלטה על מילאן ב-2018, החברה השקיעה בקבוצה יותר מ-540 מיליון יורו - בעיקר בכיסוי הפסדים.
החדשות הטובות הן שההצלחה המקצועית תוביל לעלייה ניכרת בהכנסות - בעיקר בזכות ליגת האלופות. ההכנסות מאירופה העונה יעלו בעשרות אחוזים בזכות הבונוסים של ליגת האלופות והכרטיסים שנמכרו למשחקים בטורניר של אופ"א.
סך ההכנסות עלה מ-172 מיליון יורו ב-2019/20 ל-260 מיליון יורו ב-2020/21. ההכנסות מזכויות שידור עלו באופן ניכר מ-63 מיליון יורו ל-138 מיליון יורו וכך גם ההכנסות המסחריות (מ-77 מיליון יורו ל-94 מיליון יורו). גם יחס ההכנסות/שכר (שיעור ההכנסות שמוקדש לשכר שחקנים) ירד מ-93% לא בריאים ל-70% סבירים ביותר. ההכנסות מהעונה שהסתיימה (2021/22) יעמדו על יותר מ-300 מיליון יורו.


2 צפייה בגלריה
שחקני מילאן חוגגים אחרי הניצחון על אטלאנטה
שחקני מילאן חוגגים אחרי הניצחון על אטלאנטה
שחקני מילאן חוגגים ניצחון בליגה.
(צילום: AFP)


ההכנסות מימי משחק, מן הסתם, יעלו הרבה מאוד כי ב-2020/21 לא היה קהל במגרשים לאורך העונה (ההכנסה מימי משחק תהיה בסביבות 35-50 מיליון יורו בעונה). ומבחינת חובות למועדונים אחרים, החוב נטו למועדונים (מתשלומים על שחקנים בעיקר) ירד ל-1 מיליון יורו בלבד. גם תשלומי הריבית על חובות של כ-100 מיליון יורו ירדו באופן ניכר מ-23 מיליון יורו ל-5 מיליון יורו. וגם תשלומים על שחקני רכש (פחת) צנחו מ-95 מיליון מיליון יורו ל-66 מיליון יורו.
ואחרי כל זה, מילאן עדיין קבוצה מאוד מפסידה. תקציב השכר עלה ל-170 מיליון יורו (מקום שלישי בסריה A) ובשביל להמשיך לתחזק את הקבוצה ברמה הזו יהיו חייבים להמשיך להגדילו.
ההכנסות של מילאן, כאמור, יעלו הרבה בגלל ליגת האלופות השנה, אבל כפי שניתן היה לראות העונה בשלב הבתים של ליגת האלופות - מילאן מאוד רחוקה מלהציג סגל עמוק שיכול להצליח גם בליגת האלופות וגם בליגה המקומית. יש גם פערי הכנסות גבוהים מאוד בין מילאן לקבוצה המובילה בכדורגל האיטלקי - יובנטוס - שמכניסה בערך פי 2 יותר ממילאן.
חדשות רעות נוספות מגיעות מהאי הבריטי. קבוצות כמו ווסטהאם, וולבס ולסטר סיטי בעלות שריר פיננסי זהה או גדול יותר משל מילאן. זה מאפשר להן לשאוב כישרונות מכל קבוצה באירופה - כולל מילאן.
מילאן תהיה חייבת לצמצם הפסדים ולהגדיל את ההכנסות כדי לעמוד בתנאי אופ"א (שתאסור לשלם יותר מ-70% מההכנסות לשכר שחקנים). הבעלים החדש יצטרכו להשקיע כסף שלהם - גם בסגל וגם בפרויקט אצטדיון מילאן החדש (שקיבל אישור על העיצוב וכעת עובדים על השגת כל האישורים ומימון). ב-RedBird לא צפויים לעשות שינויים גדולים מדי בהנהלה. דברים צפוים להמשיך לעבוד כפי שהם עבדו היטב בשנתיים האחרונות. עם זאת, התשתיות של הכדורגל האיטלקי בעייתיות, אליוט החליטו למכור בעיקר בגלל שהם לא ראו איך אפשר להרוויח ממילאן לטווח הארוך.
מילאן, למרות היוקרה והניהול המקצועי המצוין בשנים האחרונות, אינה הקבוצה הכי טובה בעולם. עם זאת, כן מדובר בתכשיט שכשהוא נוצץ, הוא יותר בוהק מרוב המועדונים האחרים בעולם. השאלה היא כמה כסף יצטרכו להשקיע בתכשיט הזה כדי שימשיך לנצנץ.