סגור

רוג'ר פדרר ורפאל נדאל של השחייה

הסכנה היתה שקייטי לדקי תשלט לחלוטין על הבריכה בטוקיו 2020; אבל למזלו של ענף השחייה הנשית, אריארנה טיטמוס הציגה יכולות מרשימות ויצרה צמד יריבות חדש שצפוי ללוות את הענף במשך שנים

פריאה ג'טסון היא שחיינית אוסטרלית לשעבר שגדלה בטזמניה ביחד עם אריארנה טיטמוס, שהשלימה אמש דאבל בבריכה (200 חופשי, 400 חופשי).
"זה הזוי" סיפרה ג'טסון בת ה-20 לעיתונאים אוסטרלים. "היא מדברת על הזכייה במדליה אולימפית מגיל 10".
ג'טסון וטיטמוס שוחות יחד מגיל 8, וג'טסון נחשבה עד לא מזמן לשחיינית מוכשרת יותר מחברתה. ואולם, טיטמוס אף פעם לא נתנה למישהו לעבוד יותר ממנה.
2 צפייה בגלריה
אריארנה טיטמוס שחיינית אוסטרליה אולימפיאדה טוקיו
אריארנה טיטמוס שחיינית אוסטרליה אולימפיאדה טוקיו
אריארנה טיטמוס
(צילום: AFP)
"היא התאמנה כל החיים שלה ב-110%" סיפרה ג'טסון. "אני לא חושבת שהייתי עדה לאימון שלה שבו היא לא נתנה 110%. כבר מגיל צעיר אי אפשר היה לראות מישהי כמוה בבריכה. כל כך נחושה, היא בעלת תשוקה משוגעת לשחייה. היא אמרה שהיא תגיע לאולימפיאדה מהיום הראשון שלה באימונים. כל מי שהטיל בזה ספק סיפק לה מוטיבציה".
השתיים גדלו על צפייה בקייטי לדקי האמריקאית, אחת מגדולות השחייניות האולימפיות בכל הזמנים, שטיטמוס ניצחה במקצה 200 ומקצה ה-400. "המטרה שלה אף פעם לא היתה להיות מפורסמת דרך שחייה" סיפרה ג'טסון.
"היא תמיד רצתה לצאת עם ג'סטין ביבר אבל היה לה חשוב יותר להיות ספורטאית אולימפית כמו לדקי". במפגשים עם שחיינים מקצוענים וספורטאים אולימפיים (הוועד האולימפי האוסטרלי מקיים סדנאות רבות לספורטאים צעירים עם ספורטאים אולימפיים אוסטרליים ובינלאומיים) טיטמוס תמיד שאלה על לדקי (וגם אם הם נפגשו עם ביבר). טיטמוס בעצמה מאשרת, "לדקי היא הסטנדרט. כל החיים שלי אני רודפת אחריה".
לדקי, שעד טוקיו 2020 לא הפסידה באף משחה אולימפי שהשתתפה בו ובימים הראשונים של האולימפיאדה ביפן הפסידה פעמיים לטיטמוס, סיפרה ל-NBC: "טיטמוס ואני חברות. היא אמרה לי שהיא לא היתה מגיעה לאן שהגיע בלעדי ואני יכולה להגיד אותה דבר עליה. היא באמת דוחפת אותי להשתפר ואני חושבת שזה נהדר לענף".
2 צפייה בגלריה
קטי לדקי שחיינית ארה"ב אולימפיאדה טוקיו
קטי לדקי שחיינית ארה"ב אולימפיאדה טוקיו
קייטי לדקי
(צילום: EPA)
אפילו במקצה הגמר הראשון בו הפסידה לטיטמוס, לדקי רשמה את הזמן השלישי הכי מהיר בהיסטוריה (הזמן השני הכי מהיר שלה) - מה שמלמד על הסטנדרטים הפשוט מדהימים שטיטמוס הציגה.
לדקי, יש לציין, היא רק בת 24 אבל מתחרה אולימפית מ-2012. ויש משהו קצת ראשוני בהערצה של טיטמוס ללדקי.
לדקי, אחרי הכל, היא השחיינית הדומיננטית ביותר בדורה. היחידה שזכתה ביותר מדליות זהב ממנה בבריכה היא קריסטינה אגרסגי ההונגרית, שכיכבה בשנות השמונים והתשעים - כשלדקי היתה תינוקת וטיטמוס אפילו לא עובר.
עבור לדקי, הגיבורים הספורטיביים היו בעיקר גברים. ב-2006, כשהייתה בת תשע, היא נפגשה עם מייקל פלפס שעם חתימה וצילום העניק לה השראה לאורך הקריירה.
אבל היתה זאת פגישה מוקדמת יותר בחייה, כשהיתה בת שלוש, שהפכה לוויראלית במיוחד. מייקל ג'ורדן כבר היה אחרי הפרישה השנייה ובדרך לבעלות על וושינגטון וויזארדס כשהוא פגש את לדקי הקטנה - ילידת וושינגטון DC.
זה קרה באחד מתאי ה-VIP של דודה, אחד מהבעלים של וושינגטון קפיטלס, קבוצת ההוקי של הבירה (וכיום אחד הבעלים של ניו יורק איילנדרס מה-NHL).
ג'ורדן - הגדול מכולם - כיסה את עינייה של לדקי אבל היא התרכזה בפופקורן שלה. "לא היה לו צ'אנס נגד הפופקורן" כתבה בטוויטר. את מוסר העבודה של לדקי (והדומיננטיות שיצרה בזכותו) - משווים לזה של ג'ורדן.
צריך להבין, בניגוד לפלפס, ללדקי אין יתרון גנטי מובהק. היא גבוהה (1.83 מטר) אבל לא גבוהה יותר מהמתחרות שלה, חלקן בגובה 1.85 או 1.88 מטר. טיטמוס גם נמוכה יחסית למתחרות שלה - 1.77 מטר.
כנראה שבגלל הנחיתות היחסית הזו, גם לדקי וגם טיטמוס מפורסמות בעיקר בזכות מוסר העבודה הנדיר שלהן.
מעטים השחיינים והשחייניות שמשקיעים את זמנם בצורה כל כך חכמה כמו לדקי. בכתבה בוושינגטון פוסט ירדו לפרטי פרטים על איך שהיא עובדת על כל אלמנט בשחייה שלה. מהקפיצה למים, דרך התנועה והסיבוב בקיר, ועד התייעלות של סיבוב האגן כשהיא צריכה להוציא את הראש כדי לנשום אוויר.
"יש לה מוסר עבודה כל השנה, כל שנה" אמר ראודי גיינס, שחיין ופרשן שחייה אמריקאי. "זה, בסופו של דבר, הרוטב הסודי. היא דוחפת את עצמה עד אינסוף - עד קצה היכולת".
"כדי להיות השחיינית המושלמת צריך להיות מכונה מורכבת ויעילה" הסביר ראסל מארק, מנהל נבחרת השחייה של ארה"ב. "היא מחפשת את היעילות בכל אספקט בשחייה שלה, מה שהופך אותה ליעילה ביותר בבריכה".
לדקי אובססיבית בקשר לכל האלמנטים. היא לא מרוצה משיא עולם אם היא מרגישה שהיא יכולה להיות מהירה יותר. וזו התפיסה המחשבתית שהפכה אותה למייקל ג'ורדן של השחייה הנשית. זו בדיוק התפיסה שהופכת את טיטמוס למתחרה הכי טובה שלה.
ועכשיו לדקי כבר לא "ג'ורדן של השחייה". פתאום יש לה שותפה ויריבה. זה כבר הרבה יותר מג'יק ג'ונסון ולארי בירד של השחייה, או רפאל נדאל ורוג'ר פדרר של הבריכה. צמד יריבות שככל הנראה ילוו אותנו עוד כמה שנים. וזה נהדר לענף.