סגור

חולצת הקסם של ריאל: 7 הערות על גמר ליגת האלופות

ריאל מדריד ניצחה את ליברפול 0-1 בזכות אופי שאין לאף קבוצה אחרת בעולם; הביזיון של אופ"א היה יכול להיגמר באסון; העומס על השחקנים יכול לגמור להם את הקריירה; ומה יש לאלכס פרגוסון להמליץ כמאמן האחרון שניצח את הקבוצה הספרדית בגמר אירופאי?

1. הביזיון של אופ"א
למרות הניצחון של ריאל מדריד - הזכייה ה-14 שלה בגביע האלופות, לפחות כפול מכל קבוצה אחרת - הסיפור הגדול אמש הוא מה שקרה מחוץ לאצטדיון.
גמר ליגת האלופות התחיל באיחור משמעותי לאחר מספר "אירועים" מחוץ לאצטדיון בסן דני, פרבר של פריז. אופ"א והמארגנים האשימו, מתחילת האירוע, את האוהדים - בעיקר האנגלים. הסיבה הרשמית הראשונה של אופ"א לעיכובים היתה ש"האוהדים הגיעו מאוחר למשחק" - שזה פשוט שקר מוחלט. כבר שלוש שעות לפני שריקת הפתיחה היו תורים משמעותיים למתחם הסטאד דה פראנס. רובם המוחלט של האוהדים הגיעו לפריז ביום לפני ופשוט לא הוכנסו בזמן על ידי המארגנים. זה יצר צוואר בקבוק מסוכן. אוהדים דיווחו על כך שנמחצו על הגדרות וניצלו רק בזכות אוהדים אחרים. באיזשהו שלב משטרת פריז ירתה עליהם גז מדמיע כדי לפזרם. כנראה שמאות מהם לא נכנסו למשחק ששילמו עליו סכומים נכבדים.
בזמן שנערך הגמר, אופ"א והרשויות הצרפתיות שינו את גרסתן המוקדמת והכריזו שהבעיות נוצרו בגלל "אלפי כרטיסים מזויפים". גם זה הסבר מאוד מפוקפק למצב המסוכן שנוצר. וזה גם נופל באחריות של המארגנים ולא האוהדים. ההתעקשות של אופ"א להתחיל עם טקס ושירים - למרות האיחור של שריקות הפתיחה - היתה מוזרה. כמעט הזויה.

9 צפייה בגלריה
גמר גביע אירופה לאלופות ליברפול מול ריאל מדריד
גמר גביע אירופה לאלופות ליברפול מול ריאל מדריד
שוטרים מול אוהדי ליברפול
(EPA)

יש לציין שמספר שעות לפני המשחק סרטונים על תורים ארוכים מדי התחילו לטפטף לעיתונאים. כמו כן, היו לא מעט ניסיונות פריצה לתוך האצטדיון דווקא של מקומיים (לפי העדויות והצילומים). אופ"א תחקור את הנושא וגם הרשויות בצרפת - אבל ספק שיגיעו לאמת כי האמת תוציא אותן קטנות מאוד. האשמה המהירה שהטילו על האוהדים - בעיקר האנגלים - מזכירה ימים אפלים בכדורגל האירופי.

9 צפייה בגלריה
גמר גביע אירופה לאלופות
גמר גביע אירופה לאלופות
הדוחק באצטדיון
(EPA)

2. חולצת הקסם של ריאל מדריד
ריאל מדריד לא שיחקה טוב יותר מפריז סן ז'רמן על פני שני משחקים בשמינית גמר ליגת האלופות אבל ניצחה. ריאל לא שיחקה טוב יותר מצ'לסי על פני שני משחקים ברבע גמר הטורניר אבל ניצחה. ריאל מדריד לא שיחקה טוב יותר ממנצ'סטר סיטי על פני שני משחקי חצי גמר וניצחה. וגם בגמר ליגת האלופות ריאל מדריד ניצחה למרות שלא שיחקה טוב יותר מאשר ליברפול.
איך אפשר להסביר את זה? דויד אלאבה, שחקן ריאל מדריד ששיחק שני בבאיירן מינכן, ניסה להסביר לפני המשחק. לדבריו, "החולצה של ריאל מדריד עושה לך משהו. היא מעניקה לך אמונה. תחושה שאתה יודע מי אתה. אתה יודע שאתה טוב. אתה יודע שאתה יכול. זה ביטחון עצמי ואומץ שמורגשים במשחק עצמו. זה האופי של המועדון. אף פעם לא נפסיק להאמין ביכולות שלנו. לכן עשינו את כל הקאמבקים האלה. ראינו הרבה דברים בעבר אבל מה שעשינו בחודשים האחרונים זה טירוף".
ריאל מדריד מנצחת בגלל שזה מה שריאל מדריד עושה. היא לא הפסידה בגמר אירופאי מאז 1983. היא 14 מ-15 בכל הגמרים (של משחק אחד) שלה בכל המסגרות. היא 10 מ-10 בגמרים אירופאים ו-8 מ-8 בגמרים של ליגת האלופות. זה עניין של ביטחון עצמי שלא משנה מי מולה, הוא לא נסדק לרגע. מעין כוחות על. וזה מעבר לספורט.

9 צפייה בגלריה
גמר גביע אירופה לאלופות
גמר גביע אירופה לאלופות
ריאל מניפה את הגביע
(EPA)

טימות'י גלוואי, שכתב את אחד מהספרים הקלאסים על מנטליות של ספורטאי על ( The Inner Game of Tennis: The Classic Guide to the Mental Side of Peak Performance) הסביר, בעצם, שהניצחון, לעתים רבות, בכלל לא קשור לעניינים טכניים, טקטיים או אפילו ספורטיביים. "פיתוח היכולות הפנימיות שלם הוא הכרחי" כתב גלוואי בספרו המפורסם. "אבל זה מעניין להבחין שבזמן שאתה לומד טניס, אתה מתחיל ללמוד איך למקד את תשומת הלב שלך, איך לסמוך על עצמך. ואז אתה מבין שלמדת משהו הרבה יותר משמעותי מאשר איך לחבוט בק-הנד בעוצמה".
היכולות הפנימיות הללו של שחקני ריאל מדריד מגיעות - מן הסתם - בזכות אימונים ועבודה קשה אבל הרבה גם מהחולצה שהם שמים על עצמם לפני שהם עולים למגרש. ליברפול ידעה לחבוט "בק-הנד" בעוצמה גדולה יותר אבל שחקני ריאל מדריד סמכו על עצמם יותר. וזה, מסתבר, משמעותי יותר.

9 צפייה בגלריה
ויניקיוס ג'וניור ריאל מדריד טרנט אלכסנדר ארנולד מאחורה ליברפול גמר ליגת האלופות
ויניקיוס ג'וניור ריאל מדריד טרנט אלכסנדר ארנולד מאחורה ליברפול גמר ליגת האלופות
ויניקיוס ג'וניור מריאל מדריד מול טרנט אלכסנדר ארנולד מליברפול
(EPA)

3. מי יכול לשחק בריאל מדריד?
פרופיל של שחקן רכש לריאל מדריד הוא ברור. השחקן שמגיע לריאל מדריד בדרך כלל יגיע מקבוצות גדולות אחרות באירופה. והוא צריך להראות יותר מאיכויות פיזיות וטכניות. הוא צריך להיות בעל אישיות מסוימת. הוא צריך להיות שחקן שיודע לעמוד בלחץ שאין כמוהו בעולם. לכן הרבה רכישות של ריאל מדריד לא עובדות - קשה לדעת אם אדם מסוים יכול לעמוד בלחץ כזה עד שהוא עומד בפני לחץ כזה. מי שכן, בריאל מדריד יודעים לשמר את השחקנים שכן יודעים לעמוד בלחץ הזה ולהפוך אותם לשחקנים המנצחים בכל גמר.
לגמר נגד ליברפול אמש, ריאל מדריד הגיעה עם ארבעה שחקנים שיש להם 100+ הופעות בליגת האלופות (כרים בנזמה, לוקה מודריץ', טוני קרוס ודויד אלאבה). זו הקבוצה היחידה בהיסטוריה שמגיעה לגמר עם כל כך הרבה שחקנים של 100+ הופעות בליגת האלופות. זה יתרון משמעותי על פני כל יריבה.
כמו כן, כל שחקן בריאל מדריד יודע שאין שחקן גדול יותר מריאל מדריד. למרות שאין ספק בקשר ליכולות הפיזיות, הטכניות והאנושיות שלהם, כל שחקן מבין שהוא חלק ממוסד היסטורי שהיה שם לפניהם ויהיה שם אחריהם - זה עוזר להתמודד עם בעיות אגו פוטנציאליות. "היו לי בעיות עם שחקנים בעבר. מבלי להגיד את השמות" סיפר קרלו אנצ'לוטי. "היו שחקנים שהיו מאוד מתוסכלים ממני כשאמרתי להם שהם צריכים לנוח במשחק מסוים, למשל. אבל כאן, בריאל מדריד, אני אומר לשחקן שזכה בארבע אליפויות אירופה שהוא צריך לנוח במשחק מסוים והוא עונה 'אין שום בעיה'".

9 צפייה בגלריה
גמר גביע אירופה לאלופות ליברפול מול ריאל מדריד
גמר גביע אירופה לאלופות ליברפול מול ריאל מדריד
ריאל חוגגת עם הגביע
(AP)

ואגב, השחקנים הצעירים שמגיעים ומבינים שהם צריכים ללמוד הרבה ממי שמסביבם - יצליחו יותר במועדון הזה. ויניסיוס, כובש שער הניצחון בגמר אמש, הוא דוגמה לשחקן צעיר שהגיע לריאל מדריד ולקח לו כמה עונות עד שהתחיל למצות את הפוטנציאל שלו. וגם אחרי שכבר התחיל לככב, לכבוש ולבשל, הבין מה מקומו בחדר ההלבשה החזק הזה של ריאל מדריד. "אני לא מחשיב את עצמי כוכב" אמר ויניסיוס העונה. "חדר ההלבשה שלנו מלא בשחקנים שזכו בליגת האלופות ובכל התארים האפשריים. אני לא כוכב. מרסלו כן, קאסמירו כן, לוקה (מודריץ') כן, נאצ'ו, טוני (קרוס), כרים בנזמה - הם כוכבים. לידם אני לא כוכב. אני שחקן שלומד מהם כל מה שהוא יכול".

9 צפייה בגלריה
טיאגו ליברפול גמר ליגת האלופות קזמירו ריאל מדריד
טיאגו ליברפול גמר ליגת האלופות קזמירו ריאל מדריד
טיאגו מליברפול וקזמירו מריאל מדריד
(AP)

4. הגיבור בשער
שחקן הרכש החשוב ביותר במשחק אמש היה טיבו קורטואה. השוער הבלגי רשם תשע הצלות בגמר ליגת האלופות - הכי הרבה במשחק גמר של ליגת האלופות מאז שהתחילו לעקוב אחר הנתונים הללו (2004).
קורטואה נרכש ב-40 מיליון יורו - סכום צנוע יחסית - ב-2018. הוא לרוב מרשים אבל אתמול השתמש ב"חוסר כבוד" שהראו לו באנגליה כדלק למוטיבציה. "היה מגזין (פור-פור-טו) באנגליה שלא בחר בי להיות אחד מעשרת השוערים הטובים בעולם" סיפר. "באנגליה צריכים להתחיל לתת קצת כבוד לשם שלי".
קורטואה לא הרשים רק בגמר. לאורך ליגת האלופות הציל את ריאל מדריד מספיגות בקצב מרשים. היו לו 57 הצלות ב-13 משחקים בליגת האלופות העונה. זה לא רחוק ממספר ההצלות של שוערים כמו אליסון ואדרסון לאורך עונת פרמיירליג שלמה. הסוד של קורטואה? "הוא עובד קשה יותר מכל שוער אחר", לפי אנשים שמכירים את ריאל מדריד מבפנים. "ההצלות הללו במשחקים, הוא מתאמן עליהן באימונים. מכל מיני זוויות קשות, עם כל מיני סיבובים משונים לכדור. הוא עובד על הכל".
9 צפייה בגלריה
טיבו קורטואה ריאל מדריד גמר ליגת האלופות ליברפול
טיבו קורטואה ריאל מדריד גמר ליגת האלופות ליברפול
טיבו קורטואה
(EPA)

5. על השחיקה
לריאל מדריד היה עוד יתרון קטן אמש. הקבוצה הגיעה לגמר אחרי 55 משחקים בעונה. ליברפול, לעומת זאת, שיחקה 62 משחקים לפני הגמר. שבעה משחקים הבדל זה עניין משמעותי (כמו עוד שלב בתים בליגת האלופות).
בחלקים מהמשחקים זה הורגש. מוחמד סלאח, ששיחק 70 משחקים אם מחשבים את המשחקים ששיחק העונה במדי נבחרת מצרים, נראה כבר כמה שבועות מותש. זה נראה כאילו הוא פגע ב"קיר" שמאפיין רצי מרתון. הוא פשוט לא חד, חזק ומהיר כמו בתחילת העונה. אולי גם בגלל זה בעט 6 פעמים למסגרת - שיא לשחקן בגמר ליגת האלופות - אבל לא הצליח להכניע את קורטואה.
מבין כל שחקני ליברפול, לא רק הוא נראה טיפה חסר אנרגיות בגמר. וזה רק הגיוני. כמות הדקות ששחקני כדורגל צריכים לשחק בעונה פשוט לא נתפסת. זה עומס שלא רואים בשום ענף ספורט בעולם.

9 צפייה בגלריה
מוחמד סלאח ליברפול גמר ליגת האלופות ריאל מדריד
מוחמד סלאח ליברפול גמר ליגת האלופות ריאל מדריד
מוחמד סלאח בצד המפסיד
(EPA)

קחו, לדוגמה, קבוצה ב-NBA. בוסטון סלטיקס תשחק הלילה את המשחק ה-100 שלה העונה. אם תנצח את מיאמי ותגיע לשבעה משחקים בגמר, יהיו לה 107 משחקים העונה. אם הכוכב הכי גדול שלה - ג'ייסון טייטום - היה משחק לאורך העונה 48 דקות כל משחק (לא אפשרי), הוא היה מגיע ל-5,136 דקות משחק בעונה. נדירות העונות בהן יש יותר משחקן אחד שמשחק יותר מ-2,800 דקות בעונה הרגילה ויותר מ-1,000 דקות פלייאוף. סלאח שיחק העונה 5,035 דקות - לא כולל משחקי ידידות - והוא אפילו לא אחד מ-20 שחקני השדה ששיחקו הכי הרבה דקות כדורגל העונה. כמעט כל השחקנים בגמר שיחקו יותר מ-3,000 דקות בליגה ובליגת האלופות בלבד - לא כולל משחקי נבחרות ומשחקי גביע מקומיים.
לא סתם איגוד הכדורגלנים מביע תסכול ודאגה בקשר לבריאות השחקנים. ומה הרשויות עושות בקשר לזה? אופ"א תגדיל את ליגת האלופות ב-100 משחקים אחרי שיצרה טורניר חדש לנבחרות - ליגת האומות - והגדילה את היורו. זו הזיה. אגב, מה השיא לדקות משחק ב-NBA, כולל פלייאוף? 4,501 של ווילט צ'מברליין בעונת 1968/69.
6. מה יהיה עם ליברפול?
ומה יהיה עם ליברפול? הקבוצה זכתה בשניים מארבעה גביעים שכיוונה אליהם. הארגון עשה עבודה מצוינת בשנים האחרונות בבניית קבוצה שמתחרה נגד האוליגרכים, השייח'ים והגופים המוסדיים כגון ריאל מדריד, באיירן מינכן וברצלונה. וליברפול עושה זאת בלי להיכנס עמוק מדי לכיסים של הבעלים - חברת FSG. מאז 2012 הקבוצה הוציאה 297 מיליון ליש"ט נטו על רכש (הוצאה פחות הכנסה). מנצ'סטר סיטי, למשל, הוציאה 842 מיליון ליש"ט נטו על רכש באותו העשור. קבוצות אחרות השתוללו בשוק השחקנים, איבדו כיוון, נכשלו בגדול עם החתמות מסוימות - אבל ליברפול שמרה על יציבות. איכות הרכש היא לא שנייה לאף אחד באירופה. וזה צפוי להמשיך. עם זאת, נראה שליברפול תצטרך הקיץ לעשות שיפוצים מסוימים בסגל. סאדיו מאנה עשוי לעזוב, אולי גם מוחמד סלאח. אלו יהיו שינויים גדולים אבל אפשר לסמוך על המועדון שהוא התכונן לכך.
7. סמוך על אלכס
ולבסוף, איך בכל זאת מצליחים לנצח את ריאל מדריד בגמר? את זה כדאי לשאול את אלכס פרגוסון - המאמן האחרון שעשה זאת. איך? ערב גמר גביע המחזיקות של 1983 מול ריאל מדריד קיבל מאמן אברדין הצעיר עצה שאותה לקח לכל הקריירה. באותה שנה הוביל פרגוסון את אברדין הקטנה לגמר שנערך בשוודיה, נגד ריאל מדריד. יומיים לפני המשחק הגיע ג'וק סטין, מנג'ר סלטיק האגדי, למלון המלט שבגטנבורג, כדי לשוחח עם פרגי הצעיר.
"הוא העניק לי הרבה עצות באותו ערב", נזכר פרגוסון באוטוביוגרפיה שלו. "אבל העצה המעניינת ביותר היתה לתת לאלפרדו די סטפנו, מאמן ריאל מדריד, בקבוק וויסקי משובח".

9 צפייה בגלריה
אלכס פרגוסון מנצ'סטר יונייטד
אלכס פרגוסון מנצ'סטר יונייטד
אלכס פרגוסון
(צילום: איי אף פי)

"תגרום למנג'ר היריבה להרגיש חשוב", ייעץ סטין, שהוביל את סלטיק לזכייה בגביע האלופות ב-1967. "תגרום לו להרגיש שאתה מתלהב רק מלהיות בגמר. תשתול שאננות במוחו". לפני המשחק העניק פרגוסון לדי סטפנו בקבוק וויסקי סקוטי משובח ושיחק אותה ילד מתלהב.
אברדין ניצחה 1-2. כנראה שמול ריאל מדריד צריך להגיע הכי קטנים שאפשר. אי אפשר לנצח אותם אם מגיעים עם שאיפות להיות יותר גדולים מהם. הם הכי גדולים שיש. והם יודעים את זה.