סגור

מה מאמנת הכדורגל הטובה בעולם יכולה ללמד על ניהול?

אמה הייז היא אחת מאנשי הכדורגל הטובים באנגליה בשנים האחרונות. בשבוע הבא היא בגמר ליגת האלופות נגד ברצלונה. ניצחון והיא תרשום "קוודרופול" - זכייה בארבעת התארים החשובים של העונה

אמה הייז לא יודעת לדבר בקלישאות. מאמנת צ'לסי - אלופת אנגליה בכדורגל נשים שנתיים ברציפות - גם לא יודעת להעניק ראיונות משעממים. היא מדברת בכנות מרעננת לכדורגל, בפתיחות מרשימה ובלי הרבה פילטרים - עד כדי כך אין לה פילטרים שהשדרים צריכים להזהיר אותה לא לקלל בשידור חי, משהו שהיא נוטה לעשות ברגעי אושר. והיו הרבה כאלו בשנים האחרונות.
אבל היא לא כדור תותח שיצא מכלל שליטה. היא מודעת לכל דבר שהיא עושה. זה המונדס אופרנדי שלה. לא סתם היא המאמנת עם הכי הרבה אליפויות בליגת הנשים של אנגליה (4). לא סתם היא המאמנת הראשונה מאז 2009 שמגיעה לגמר ליגת האלופות לנשים. לא סתם היא יכולה להפוך למאמנת הראשונה שרושמת "קוודרופול" (זכייה בארבעת התארים החשובים בעונה).

2 צפייה בגלריה
כדורגל נשים סופר ליג ליברפול נגד צ'לסי
כדורגל נשים סופר ליג ליברפול נגד צ'לסי
סופר ליג - ליברפול נגד צ'לסי
(צילום: רויטרס)

אמה הייז היא אחת מאנשי הכדורגל הטובים באנגליה בשנים האחרונות. ובשבוע הבא היא בגמר ליגת האלופות נגד ברצלונה. "אני יודעת שברצלונה מדהימות אבל גם אנחנו" היא אומרת. "אנחנו בלתי מתפשרות, אנחנו דורשות מעצמנו לתת הכל, אנחנו אמפתיות ומבינות זו את זו, אנחנו רוצות לנצח כל משחק - זה ממש מורגש בכל מקום במועדון. זה מדבק".
הייז היא כמו כל ילד שחולם להגיע לרמות הכי גבוהות בכדורגל. "כל יום, כילדה בת 9, עליתי למגרש כשאני מפנטזת על גמר ליגת האלופות" סיפרה ל"את'לטיק". היא גדלה בלונדון עם שתי אחיות ואבא עצמאי שיזם והקים עסקים רבים - כולל טוק-טוק (כלי הרכב ההודי) שמוכר גלידה ברחובות לונדון. "כולם אומרים לי שאני כמו אבא שלי. ואכן, היתי עצמאית מאוד. אמרו לי תמיד שאני היחידה שצריכה להחליט מה לעשות בחיים שלי" סיפרה בפודקאסט של אתר Training Ground Guru. "לא היה לחץ לעשות משהו ספציפי. אבל כל האחיות היו צריכות למצוא עבודה לסופי שבוע ולהביא כסף הביתה. מגיל 13 וכולן היו עם משימות. אבל עשיתי מה שרציתי".
להיות בכדורגל
הייז היא כמו כל ילד שחולם להגיע לרמות הכי גבוהות בכדורגל. "כל יום, כילדה בת 9, עליתי למגרש כשאני מפנטזת על גמר ליגת האלופות" סיפרה ל"את'לטיק". היא גדלה בלונדון עם שתי אחיות ואבא עצמאי שיזם והקים עסקים רבים - כולל טוק-טוק (כלי הרכב ההודי) שמוכר גלידה ברחובות לונדון. "כולם אומרים לי שאני כמו אבא שלי. ואכן, היתי עצמאית מאוד. אמרו לי תמיד שאני היחידה שצריכה להחליט מה לעשות בחיים שלי" סיפרה בפודקאסט של אתר Training Ground Guru. "לא היה לחץ לעשות משהו ספציפי. אבל כל האחיות היו צריכות למצוא עבודה לסופי שבוע ולהביא כסף הביתה. מגיל 13 וכולן היו עם משימות. אבל עשיתי מה שרציתי".
ומה שהיא רצתה, כאמור, זה להיות בעולם הכדורגל. היא התחילה לאמן בגיל צעיר מאוד. בקהילות מקומיות בלונדון, בקבוצות מהגרים ובני מהגרים כחלק מתוכנית לפתרון קונפליקטים דרך הכדורגל. היא מתארת את עצמה כבחורה שעושה "כל עבודה אפשרית בכדורגל". "אימנתי ילדים בני 10, בני 12, קבוצות נוער, קבוצות מחוזיות וכו'". הכדורגל לקח אותה עד לארה"ב - שם החלה לאמן מקצועניות. "למדתי הרבה מאוד מהדרך שלי - נחשפתי להמון אנשים, סוגי אנשים וסוגי עבודות ותפקידים" סיפרה.
לצ'לסי הגיעה אחרי שחזרה לאנגליה ועבדה כמאמנת בהצלחה רבה בארסנל. לפני כעשור ישבה עם ברוס באק, יו"ר צ'לסי ומייקל אמנלו, לשעבר המנהל הטכני של הקבוצה ומכרה להם את החזון: הנשים של צ'לסי יהיו הקבוצה הכי טובה באנגליה ואירופה וזה בדיוק מה שהמועדון צ'לסי צריך בשביל התדמית שלו. היא אמרה לבוסים שבשביל זה יקרה צריך לבנות תרבות מיוחדת ומאז עשתה הכל כדי להטמיע את התרבות הזו בקבוצת הנשים של המועדון. "כדי לנצח על בסיס קבוע, אתה צריך להיות סופר מודע לכך שאסור לך לחוות רגעים בהם אתה כבוי", אמרה. "אתה חייב להיות יציב בביצועים. אתה צריך להיות אחראי על עצמך אבל אתה גם צריך להיות מאוד מודע למה שאתה רוצה לעשות".
אז מה הייז עשתה כדי לבנות את הקבוצה המנצחת הזאת? היא סיפרה בראיונות ל"גרדיאן", Training Ground Guru וגם לאשרת עיני מפודקאסט "אחת על אחת" ממשפחת בכל יום נתון.
1. לדעת לקרוא את החדר
על אמה הייז מספרים שהיא יודעת "לקרוא את החדר" יותר טוב מכל אחד אחר בכדורגל. היא מבינה מה להגיד, איך ולמי.
היא תיתן את ההצעה הנכונה לאפליקציית מדיטציה שנראה לה שמישהי צריכה, היא תשלח שחקנית לארה"ב כדי שתהיה עם האמא החולה שלה - על חשבון המועדון. וזה יכול להיות גם הבנה שיש לקבוצה "בלוק מנטלי" מול קבוצה מסוימת ולכן צריך לקיים תרגילים שבונים ביטחון מול שחקניות שלובשות את חולצות היריבה. כמו כן אם היא תרגיש שהשחקניות דואגות מהברקזיט וצריך לבטל את האימון הטקטי כדי להעביר שיעור על הנושא הספציפי הזה - אז זה מה שתעשה.
"להיות אמא זה מתיש" סיפרה בראיון ל"איוונינג סטאנדרט". "אבל אני מרגישה שזה הפך אותי למאמנת טובה יותר. זה חייב אותי להפוך לאמפתית יותר. להבין את האדם שמולי וגם להיות יותר יעילה עם הזמן שלי כי אין לי שנייה לבזבז".
2. תהליך עבודה שקוף
הייז עבדה ועובדת עם ריימונד ורהיין ( Raymond Verheijen), מאמן כדורגל הולנדי, שמומחה בבניית תוכניות אימונים הוליסטיות. "הוא לימד אותי עד כמה אני גרועה" סיפרה הייז. "הוא לימד אותי כמה אני צריכה ללמוד ושתוכניות העבודה צריכות להיות מאוד ברורות לצוות שלי ולשחקניות. שפה אחידה בין כל המאמנים, אינטראקציות ברורות ושקופות בין כולן הן קריטיות. השחקניות רוצות שיקשיבו להן אבל הציפיות בכל הקשור לביצועים וההתנהגות צריכות להיות ברורות ולא מתפשרות. אלו היסודות. התרגילים באימונים וההמשכיות שלהם. על זה בונים את הכל".
3. למצוא את הטריגרים הנפשיים של כולם
"דבר נוסף שריימונד ידע לעשות זה להפעיל את המרכזים האמוציונליים אצל כולם" אומרת הייז. "הוא מצוין בלעשות פרובוקציה כדי לגרום לך לחשוב. להתעניין. לעבוד. כמאמנת, את חייבת להיות מודעת כל הזמן לרגשות שלך ואיך אפשר להשתמש בהן כדי לייצר את האווירה שאת רוצה. את כל הזמן חייבת להביט על עצמך ולדעת מה צריך לעשות כדי לגרום לאחרים לעשות את מה שהם צריכים לעשות. זה אומר גם לאתגר אותם. לעצבן אותם. לערב אותם בתהליך הזה. כולם אנשים חושבים, כולם אנשים שמקבלים החלטות. כל אחד רוצה שיתייחסו אליו כאינדיבדואל אבל כולם צריכים לעבוד ביחד עם תפיסה אחידה. זה האתגר".
4. חוסר נוחות חיובי
הייז מדברת על "חוסר נוחות חיובי" עבור השחקניות שלה. "צריך לייצר חשיבה תמידית. האימונים צריכים להיות קשים אינטלקטואלית וקוגנטיבית יתר מאשר המשחקים והם צריכים להתכתב עם דברים שקורים או יקרו במגרש. אז צריך לייצר תרגילים עם תסריטים אפשריים. כל אימון צריך להיות קשה ולגרום לך לחשוב. אני קוראת לזה חוסר נוחות חיובי. כי אם אתה בשגרה, אתה נכנס בקלות למצב טייס אוטומטי - וזה לא האווירה הנכונה להשגת ניצחונות".

2 צפייה בגלריה
אמה הייז מאמנת צ'לסי כדורגל נשים
אמה הייז מאמנת צ'לסי כדורגל נשים
אמה הייז מאמנת צ'לסי
(צילום: גטי אימג'ס)

5. אימון אובייקטיבי
אצל הייז כל אימון מצולם ונמדד. "אני משתמשת בדאטה שאנחנו מייצרים בעצמנו במועדון. זה כי אני רוצה לדעת אם שחקנית בועטת 25 בעיטות בימין ורק 16 בעיטות בשמאל. ואם זו מגמה או משהו שמעיד על פציעה או שאיפה לנוחות. מנתחים אימונים ומראים לשחקניות את הניתוחים של האימונים. הן מודעות לכך שהכל נמדד". הייז גם מדברת על כך שהיא פחות מעוניינת ב"מדעי ספורט" ויותר מעוניינת ב"מדעי כדורגל". "דאטה לא שווה כלום אם הוא לא בקונטקסט המתאים" היא אומרת. "מדעי כדורגל שעושים אנשי כדורגל, זה מדע שאנשי כדורגל מייצרים ואז הוא מגיע עם קונטקסט ועם ההבנה של הנתונים. למשל, מדען כדורגל ידע להבין שאם שחקנית לא רצה מספיק ספרינטים זה לא בגלל שהיא עייפה אלא בגלל שהכדורגל לא הגיע לצד שלו של המגרש". לצד זה, הייז דרשה לחקור ולבדוק את כל האלמנטים הנשיים שעשויים להשפיע על ביצועי השחקניות שלה. ממבנה גוף שונה משל גברים ועד מחזור. מתארים אותה כ"מקדימה את זמנה" בכל הקשור לאימוץ תפיסה מדעית בכדורגל הנשים.
6. לא לאיים
הייז חושבת שצוות האימון צריך להיות מחובר וכך גם כל המסרים שמועברים לשחקניות. העבודה שלה כמאמנת, היא טוענת, היא לחבר בין "האיים" של ידע שיש בכל הארגון. "החימום קשור ומתכתב עם מה שאנחנו אמורות לעשות באימון, שמתכתב עם מה שאנחנו אמורות לעשות במשחק, שמכתב עם מה שאנחנו אמורות לעשות בעונה. הניתוח חייב להיות קשור למה שאנחנו רוצים להשיג. כולם צריכים להיות מחוברים ולדבר באותה השפה ועם אותם המושגים. זו עבודה קשה להנהיג. במיוחד היום. זה דור שרוצה להישמע, זה דור שרוצה תקשורת ופידבקים תמידיים, זה דור שרוצה שידברו איתו ברור ובכנות וזה התפקיד שלי לגרום לכך שזה יקרה".
7. גיבוש זה גיבוש
אנשי צוות האימון של קבוצת הגברים של צ'לסי מגיעים לאימונים של הייז כדי ללמוד אצלה על חיזוק הגיבוש הקבוצתי, שיפור הזרימה הרגשית והחיבור הרגשי בין השחקנים, אלטרואיזם, זיהוי מצוקה, תמיכה רגשית ואפילו מדיטציה. "אם כל הגברים מתאמנים באותה צורה ומבחינה טקטית וטכנית הם יחסית אותו דבר, מה שיעשה את ההבדל זה החיבור בין האינדיבדואלים בצוות ונשים יכולות להוסיף המון לאלמנט הזה", לפי הייז.
העונה דווח ש-AFC ווימבלדון, קבוצת הליגה השלישית (כדורגל גברים), מעוניינת שהייז תאמן אותה. הייז דחתה את ההצעה וטענה שצ'לסי היא בפסגת הכדורגל ואין לה סיבה 'לרדת' לליגה נמוכה יותר. "אמרו שזה זלזול בווימבלדון וכדורגל הגברים אבל זה ממש לא זלזול כמו שזו היתה הגנה על הקבוצה שלי והשחקניות שלי" אמרה. "אני עובדת עם ספורטאיות אדירות וחשבתי שזה חשוב מאוד שאדבר בזכותן והמעמד שלהן. אני לא יודעת למה העולם חושב שאנחנו לא משחקות בדיוק את אותו המשחק כמו הגברים. זה שאנחנו מקצוע בלי שום גיוון זה משוגע. יש מיליון מקצועות בהם גברים עובדים עם נשים ורק הכדורגל נותר כל כך הומוגני".
לפי הייז אימון גברים ואימון נשים לא אמור להיות שונה בכלל. "הכישורים של המאמן הם אותם כישורים" אמרה. "ואם נדבר מספיק על זה שאישה תכנס לתפקיד מאמנת גברים, אז כשזה יקרה זה לא יראה לנו כמו קפיצה כל כך גדולה. לנצח את המשחק זו אותה משימה. אותה עבודה. לנשים וגברים. אנחנו לא מכינים נשים וגברים בצורה אחרת. כן, השחקנים שונים, הדרישות הפיזיות אולי שונות אבל ההכנה היא אותה הכנה. אותה מלאכה. אותה מנהיגות".