סגור

צעצועים לא יחייבו תקן מקומי

הטיוטה לרפורמת היבוא שפורסמה אתמול פוטרת מעמידה בתקן הישראלי מאות מוצרים לפעוטות. נשקלת חובת ביטוח מוצר על יבואן

הפחדות התעשיינים והמתנגדים לרפורמה ביבוא לא הועילו: שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי פרסמה אתמול להערות הציבור את טיוטת הצו שפוטר את הצורך בתקינה ישראלית לאלפי מוצרים מיובאים. הליך השימוע לציבור צפוי להימשך כחודש ורפורמת היבוא עצמה אמורה להיכנס לתוקף ב־1 ביוני.

עיקר הרפורמה נסב על יבוא של אלפי מוצרים שכיום מחייבים אישור של מכון התקנים או של מעבדת תקינה ישראלית. מתחילת יוני יבוא המוצרים יתאפשר בהתבסס על אישור תקינה שקיבלו במכון תקנים במדינה אחרת, והיבואן יידרש לחתום על הצהרה בלבד שהמוצר עבר תקינה במכון מוכר. בין המוצרים שיותרו ביבוא ללא תקינה ישראלית: נורות, אריחי קרמיקה, שטיחים, משקפי ראייה ומשקפי שמש, חיתולים לתינוקות וטמפונים, מכשירי מיקרוגל, מכשירי חימום, אופניים, טלוויזיות, מערכות סאונד וראוטרים.
2 צפייה בגלריה
חנות צעצועים
חנות צעצועים
חנות צעצועים
במוצרים אחרים היבואן יהיה פטור מהחובה שכל משלוח סחורות יעבור בדיקה לעמידתו בתקן הישראלי — והוא יחויב רק בבדיקת מדגם. המוצרים שמשתייכים לקבוצה זו הם עגלות ילדים, מיטות ועריסות לתינוקות, כיסאות אוכל לתינוקות, צעצועים לילדים שגילם מעל 3, הליכונים לתינוקות ואופניים לילדים. כן יותנה בבדיקה מדגמית יבוא סירי לחץ, חומרי ניקוי מקררים, מכונות ומייבשי כביסה, מזגנים ומדיחי כלים.
בדיונים לקידום הרפורמה בוועדת הכלכלה בכנסת ביקשו נציגי המועצה לשלום הילד להחריג מהרפורמה מוצרים המיועדים לילדים מתוך חשש שמערך הפיקוח בישראל לא יזהה בזמן אמת כשל במוצר מיובא ויעמיד את ציבור המשתמשים בסכנה.
מהצו שהוציאה אתמול שרת הכלכלה ניכר שלחצים אלה לא הועילו. ממשרדה נמסר כי הרפורמה תפחית משמעותית עלויות ליבואנים, תוריד מחירים לצרכנים ותגביר את התחרות בשוק.
בישראל כ־500 תקנים רשמיים מחייבים שחלים על אלפי מוצרים טרם כניסתם לארץ. . טיוטת הצו מעניקה לכ־350 תקנים מתוכם הקלות משמעותיות, ובמשרד הכלכלה אמרו כי רק ב־90 תקנים יצריכו בדיקה של רכיב מסוים במוצר, כמו הימצאות עופרת או חומר מזיק אחר.
2 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי שרת הכלכלה והתעשייה
אורנה ברביבאי שרת הכלכלה והתעשייה
אורנה ברביבאי, שרת הכלכלה והתעשייה
(אבי מועלם)
במקביל מנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא והממונה על הביטוח משה ברקת דנים באפשרות להחיל ביטוח חבות מוצר על יבואן במצב של נזק שייגרם לציבור משימוש במוצר לקוי או לא בטיחותי.
לדברי הממונה על מינהל התקינה במשרד הכלכלה, איגור דוסקלוביץ, "אין לנו כוונה להחיל חובה כזאת על יבואנים אך זה כלי נוסף שאמור לעודד אותם לייבא סחורה בטיחותית". הוא הוסיף כי המנגנון הביטוחי שצפוי להתגבש בקרוב גם יאפשר שיפוי לצרכן שנפגע משימוש במוצר שנמצא בלתי בטיחותי ומסוכן.
בתוך כך משרד הכלכלה ממשיך בהיערכותו להכשרת עשרות פקחים מטעמו שיפקחו בחנויות ובמחסנים של יבואנים אחר טיב ורמת הבטיחות של מוצרים שלגביהם היבואנים הצהירו כי הם עומדים בדרישות המתבקשות מהם. זאת, לצד הפעלת מערכת מתקדמת ביחד עם המכס שבכוחה לספק לפקחים אינדיקציות לגבי משלוחי סחורות "חשודים" שיגיעו לארץ במסגרת הרפורמה.