סגור
תמרוקים בסניף של רשת גוד פארם
תמרוקים בסניף של רשת גוד פארם (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
רפורמת התמרוקים נתקעת: אף מעבדה לא רוצה לחתום על יבוא מקביל

דיווח של שר הבריאות לוועדת הכלכלה לקראת דיון ברפורמת התמרוקים חושף שמעבדות בארץ לא רוצות לקחת חלק באישורי יבוא מקביל. גם גיוס כוח האדם מתעכב

הממשלה נלחמת ביוקר המחיה? משרד הבריאות הודיע לוועדת הכלכלה, לקראת דיון נוסף ברפורמת התמרוקים שצפוי להתקיים היום, כי יתקשה ליישם את הרפורמה שאמורה להיכנס לתוקף ב־1 בינואר 2023. הסיבות, לדבריו, הן קושי לגייס רוקחים שיישמו את הרפורמה וחוסר היענות מצד מעבדות בדיקה שאמורות לתת אישורים ליבוא מקביל.
רפורמת התמרוקים היא למעשה פרק נוסף ברפורמת היבוא שנכנסה לתוקף ביוני האחרון, רק שהפעם המדינה צפויה לפתוח ליבוא מקביל מוצרים רגישים יותר, שנדרשים לרוב את אישור משרד הבריאות ליבואם לארץ. מה שאושר זה יבוא במסלול מקל ויבוא מקביל של 15 סוגי תמרוקים, כמו דאודורנטים, לק, שמפו וסבון, אבל עיקר הרפורמה הוא ביטול אגרות הרישוי לכל מוצר שדורש כיום משרד הבריאות, הליך שעולה ליבואן כסף רב ומעכב את כניסת המוצרים לארץ, עד כדי כך שלעתים הם מקבלים אישור כשהם כבר לא רלבנטיים לעונה.
אלא שדווקא בשיא גל ההתייקרויות שחווה המשק, המשרד שאמון על יישום הרפורמה מודיע כי הוא יתקשה ליישמה. משרד הבריאות אמור היה לעדכן את הוועדה כבר בחודש מאי בנוגע להערכות שלו לקראת הרפורמה, אך לא עשה זאת, אלא רק לאחר פנייה של הוועדה בכתב למשרדי הבריאות והאוצר.
כעת, במכתב החתום על ידי שר הבריאות ניצן הורוביץ, נכתב כי המשרד השלים סוף סוף את גיבוש התקנות שיאפשרו את כניסת הרפורמה לתוקף, אך יש בעיות נוספות שאחת מהן היא מחסור במעבדות שייתנו אישורים למוצרים ביבוא מקביל. “בבדיקה עם הרשות להסמכת מעבדות בנוגע למתן אישורי התאמה ליבוא מקביל של תמרוקים, אין ולו מעבדה אחת שפנתה בעניין זה. גב’ אתי פלר (מנכ”לית הרשות להסמכת מעבדות – א”י) ציינה בפנינו כי בכל מבדק של מעבדות קוסמטיקה מציינים את בקשתנו. ביום 1.6.22 פרסם המשרד קול קורא למעבדות במטרה לקדם את הליך ההסמכה של מעבדות אלו לתת אישורי התאמה ליבוא מקביל”.
גם באשר לגיוס כח אדם, טוען שר הבריאות כי “קיים קושי בנושא, בין היתר בשל תנאי העסקה ירודים בהשוואה למתחרים במגזר הציבורי והפרטי. בימים אלה נערכת עבודה עם הממונה על השכר באוצר על מנת לגבש מענה שיאפשר לגייס רוקחים שיעסקו בהוצאת הרפורמה לפועל”, נכתב לוועדה.
משרד האוצר מסר: “המשרד פועל יחד עם משרד הבריאות לגיבוש מתווה שיסייע בגיוס רוקחים למטה לטובת קידום הרפורמות והעבודה השוטפת”.
ממשרד הבריאות נמסר: “המשרד עושה מאמצים רבים על מנת שהרפורמה תיכנס לתוקפה במועד. בשל העובדה שמשרד הבריאות רואה חשיבות רבה לנושא, אנו נמצאים בדיונים מול הממונה על השכר ונציבות שירות המדינה על מנת להעלות את שכר הרוקחים במשרד”.