סגור

בלעדי
הסדר הנושים עבד לטובתם: טויס אר אס חוזרת לילדי פישמן

ילדיו של אליעזר פישמן צפויים לרכוש 50% מפישמן רשתות, שמפעילה בין היתר את טויס אר אס וזר פור יו, מכונס הנכסים של האב. קרן פורטיסימו עדיין במירוץ, אך הכונס מתקשה למכור את החברה בלי השליטה בה שנמצאת בידי המשפחה

חברת פישמן רשתות צפויה לחזור לילדיו של אליעזר פישמן. לכלכליסט נודע כי מסתמנת עסקה בין עו"ד יוסי בנקל, הנאמן בפשיטת הרגל של אליעזר פישמן לבין ילדיו של פישמן, לפיה הילדים ירכשו בחזרה מהנאמן את רשתות הקמעונאות של החברה, לפי שווי של כ־340 מיליון שקל.
ילדיו של פישמן הם המועמדים העיקריים לרכישת הרשתות. קרן פורטיסימו, שאף היא התעניינה ברכישה, נמצאת עדיין במירוץ, אך לפי הערכות היא איננה מעוניינת להתקדם לעסקה ללא קבלת שליטה בחברה, ועל כן הקונים הפוטנציאלים שכרגע בתמונה הם ילדיו של פישמן. העסקה צפויה להיחתם עד תום 2021.
פישמן רשתות מחזיקה בבעלותה את טויס אר אס, זר פור יו, הפיראט האדום, חברת כרטיסי האשראי פאואר קארד, חברת טלפארמה, 10% מהום סנטר ו־25% מחברת גלוברנדס, משווקת מוצרי עישון וממתקים. במסגרת העסקה, לא תימכר האחזקה של פישמן רשתות ברשת הום סנטר.
2 צפייה בגלריה
סניף טויס אר אס
סניף טויס אר אס
סניף של טויס אר אס
(צילום: אוראל כהן)
הנכס המשמעותי ביותר
פישמן רשתות היא הנכס הכי משמעותי שקיים כרגע בקופת הנושים, לאחר שבשנים האחרונות נמכרו מרבית נכסיו של פישמן ובהם חברת הנדל"ן מבנה, חברת הדלק טן, אחזקות בחברת HOT ובידיעות אחרונות ועוד. בחודשים האחרונים נמכרה הווילה שהיתה בבעלות אליעזר פישמן בסביון בתמורה ל־23 מיליון שקל, כאשר 50% מהמכירה קיבלה משפחת פישמן, על פי הסדר הגישור עם הבנקים. השלב הבא בהליך, לאחר מכירת פישמן רשתות, הוא מימוש נכסים קטנים יותר שנותרו בקופת הנושים, לאחריהם סיום ההליכים המשפטיים.
את הליך המכירה של פישמן רשתות מובילה ווליו בייס. הקושי למכור את הרשתות נוצר בעקבות כוח המיקוח שהעניקו הבנקים למשפחת פישמן במסגרת הסדר גישור. בתחילת הדרך החזיק עו"ד בנקל, הנאמן מטעם בית המשפט בפשיטת הרגל של פישמן, 55% ממניות פישמן רשתות, והיתה לו שליטה בדירקטוריון ולמעשה אפשרות למכור שליטה בפישמן רשתות, בעוד משפחת פישמן (אייל והבנות רונית וענת) החזיקה 45% ממניות החברה.
אלא שבמסגרת הסדר גישור שחתמו עם בני משפחת פישמן, ויתרו הבנקים הנושים לאומי, דיסקונט, הפועלים ומרכנתיל, על 5% מהמניות שהיו בידם לטובת משפחת פישמן, וקופת הנושים איבדה שליטה על החברה שעומדת למכירה. כעת מחזיקים ילדיו של פישמן ועו"ד בנקל באופן שווה בפישמן רשתות, ולכן היה קושי למכור את האחזקות בחברה ללא השליטה. למרות שהליך המכירה טרם הסתיים, מסתמן כאמור כי ילדיו של פישמן ירכשו את 50% מהמניות מידי הנאמן וכך תחזור לידיהם החברה שהופקעה מהמשפחה.
אליעזר פישמן הוכרז כפושט רגל בשל צבירת חובות בהיקף 4 מיליארד שקל. ביולי 2020 אישר בית המשפט המחוזי את הסדר הנושים, שצמצם את החוב ל־2.7 מיליארד שקל. לפי ההסדר שאושר, בני משפחת פישמן התחייבו כי בקופת פשיטת הרגל יהיו לא פחות מ־214 מיליון שקל, אך ההסכם הותיר בידם נכסים בשווי מוערך של 250 מיליון שקל. עו"ד בנקל התנגד להסכם, משום שלטענתו הוא מחייב את משפחת פישמן בתשלום נמוך מדי לטובת הנושים.
2 צפייה בגלריה
מימין עו”ד יוסי בנקל ו אייל פישמן
מימין עו”ד יוסי בנקל ו אייל פישמן
מימין: עו”ד יוסי בנקל, הנאמן בפשיטת הרגל של אליעזר פישמן ואייל פישמן
(צילום: יאיר שגיא, אוראל כהן)
עו"ד בנקל ערער לבית המשפט העליון, ולפני שבועיים משך את הערעור לאחר שהשופטים המליצו לו לעשות כן. השופטים טענו כי עמדת הנושים היא הקובעת, ולכן אם ההסדר מקובל על הבנקים, הוא ראוי ויש לממש אותו בהתאם לרצונם.
צעצועים וקנאביס
פישמן רשתות מחזיקה בכמה פעילויות מרכזיות. רשת הצעצועים טויס אר אס, אחת משתי רשתות הצעצועים של החברה, מפעילה 30 סניפים בארץ. הפיראט האדום, הרשת המוזלת יותר של הקבוצה, שפועלת במודל של זכיינות, כוללת 28 סניפים, מתוכם 4 בבעלות החברה והיתר בזכיינות.
לרשת הפרחים והמוצרים הנילווים, זר פור יו (zer4u), הנחשבת לרשת הפרחים הגדולה בישראל, 26 סניפים, שמרביתם בבעלות החברה, ואתר אונליין להזמנות.
גלוברנדס, שבה מחזיקה פישמן רשתות 25% היא אחת המשווקות הגדולות בישראל של מוצרי עישון ומשווקת גם ממתקים וחטיפים. החברה נסחרת בבורסה בשווי של 540 מיליון שקל, שמקנה לאחזקות של פישמן רשתות בחברה שווי של 134 מיליון שקל.
תחת אי פארמה מפעילה פישמן רשתות בית מרקחת אונליין שמספק תרופות, תוספי תזונה וציוד רפואי ושיקומי, ואת אתר גרין פארמה העוסק במשלוחי קנאביס רפואי. פאואר קארד שבבעלות פישמן רשתות היא חברת אשראי חוץ בנקאי שפועלת בשיתוף חברת כאל ומעניקה לחברי המועדון בה הטבות בלמעלה מ־20 רשתות קמעונאות.
עוד לפני מכירת החברה, פישמן רשתות מכרה את הזיכיון למותג נעלי הריצה וביגוד הספורט, סאקוני, לגדעון מוליוב. קבוצת MGS שבבעלות מוליוב, רכשה את הבעלות על המותג שמפעיל 8 סניפים ומשווק למאות נקודות מכירה בסיטונאות. על פי הערכות, פישמן רשתות מגלגלת מחזור של מאות מיליוני שקלים בשנה.