סגור
סניף זארה
סניף זארה. ארה"ב היא השוק השני במונחי מכירות, אחרי ספרד (צילום: רויטרס)

לאחר היציאה מרוסיה, זארה מסתערת על ארה"ב

הרשת הספרדית, שהתרחבה עד כה בארה"ב בזהירות ל־101 חנויות בלבד, משנה מגמה. עשרות סניפים ייפתחו בבוסטון, ניו יורק ולוס אנג'לס

אינדיטקס, קמעונאית הבגדים הגדולה בעולם שבבעלותה רשתות כמו זארה, ברשקה ומאסימו דוטי, נסמכת על ארה"ב כמנוע להמשך הצמיחה שלה. לפי דיווח באתר ברונ'ס, המנכ"ל אוסקר גרסיה מסייראס מתכנן 30 פרויקטים חדשים לחברה בשנתיים הבאות הבאות בערים הגדולות בארה"ב, בהם פתיחת חנויות חדשות והרחבת חנויות קיימות. החנויות החדשות המתוכננות ייפתחו בערים כמו ניו יורק, בוסטון, לוס אנג'לס, לאס וגאס ודאלאס.
עד כה ההתרחבות של אינדיטקס בארה"ב התבצעה בזהירות ולחברה 101 חנויות בלבד, כשהראשונה נפתחה ב־1989. לשם השוואה, ל־H&M יש כ־500 חנויות ברחבי ארה"ב. אולם, בעקבות הפסקת הפעילות ברוסיה הפכה ארה"ב לשוק השני הגדול ביותר של החברה במונחי מכירות אחרי ספרד, זאת אף שארה"ב מייצגת פחות מ־2% מחנויות הקבוצה. "אנחנו רואים הזדמנויות צמיחה חזקות בארה"ב", אמר המנכ"ל גרסיה בריאיון ל”פייננשל טיימס”. "זהו שוק שבו על כל פריט בשווי 100 דולר שאנחנו מוכרים אנחנו מרוויחים פחות מ־50 סנט".
עם זאת, הרחבת דריסת הרגל של אינדיטקס בארה"ב פירושה תחרות עם ענקית האופנה המהירה הסינית, שיין. לפי נתונים שאספו בחברת המחקר YipitData, ההוצאות בארה"ב על שיין עקפו בשלהי 2021 את ההוצאות בזארה וב־H&M ביחד, והן ממשיכות לעלות מאז.
אינדיטקס הספרדית מעסיקה כיום כ־165 אלף עובדים ושווי השוק שלה נאמד ב־98.7 מיליארד דולר. עבור השנה הפיסקאלית האחרונה, היא דיווחה על עלייה של 17.5% במכירות ל־32.6 מיליארד יורו וזינוק של 27% ברווח הנקי ל־4.1 מיליארד יורו. המכירות בארה"ב באותה תקופה עלו ב־20% בעוד הרווח הנקי התרחב ב־27%. עוד דיווחו בחברה כי המכירות הקמעונאיות ייצגו 24% מהמכירות, עלייה של 4% ל־7.8 מיליארד יורו, ובחברה הציבו יעד שהמכירות המקוונות יעמדו על 30% מההכנסות עד 2024.
"כיום בלתי אפשרי להסביר את הכוח של המכירות המקוונות שלנו בלי לקחת בחשבון את התמיכה הפיזית והתפעולית של החנויות הפיזיות שלנו", אמר גרסיה. "יש לנו מודל משולב בין החנויות הפיזיות והמקוונות עד שקשה להפריד ביניהן". באתר מבקרים בכל יום 16 מיליון אנשים.
בחברה לא מתכוונים להסתפק רק בארה"ב ומתכננים התרחבות כללית. לפי גרסיה, חלק ניכר מההוצאות בגובה 1.6 מיליארד יורו שהוקצו השנה יהיו מיועדות לפתיחה או הרחבה של חנויות ברחבי העולם, שכן בחברה מתכננים לסגת מסניפים קטנים. "הגדלנו את שטח הפנים הממוצע שלנו ב־30%", אמר.