סגור
טיקטוק ופייסבוק חדש
טיקטוק ופייסבוק. משפיעני הרשת החליפו את שוברי ההנחה (צילום: רויטרס שאטרסטוק)

כך משפיעני הרשת החליפו את שוברי ההנחה

הימים שבהם נדרשו הלקוחות לגזור קופונים חלפו, את עלון ההטבות החליפו יוצרי התוכן, שמציעים לקהל העוקבים שלהם הנחות משמעותיות והזדמנויות מיוחדות לרכישה. איך זה עובד והאם זה באמת משתלם לצרכנים?

הימים שבהם חיפשנו מבצעים מיוחדים והנחות דרך מועדוני לקוחות ועד לקופונים שהיינו צריכים לגזור ולשמור, חלפו. את עלון ההטבות החליפו משפיעני ויוצרי הרשת, שמציעים לקהל העוקבים שלהם הנחות משמעותיות והזדמנויות מיוחדות לרכישה. אז איך זה עובד והאם זה באמת משתלם לצרכנים? ואיך גם אתם תוכלו למכור בעצמכם ולהרוויח כסף?
המודל העסקי של הרשתות החברתיות המובילות יחסית זהה - הן רואות אותנו המשתמשים כמוצר שאותו הן מוכרות עבור מפרסמים. הנוסחה פשוטה, כל משתמש הוא קונה פוטנציאלי וככל שלרשת החברתית יש יותר משתמשים שמבלים זמן רב בפלטפורמה, הן מציגות לנו יותר פרסומות וכך מרוויחות יותר כסף. מאז הגיחו המשפיענים ויוצרי התוכן לרשתות החברתיות, יחסי הכוחות השתנו או לפחות הפכו להוגנים יותר, דרך פרסום מוצרים בחשבונות שלהם הם מרוויחים כסף, ולא מעט ממנו. כך למעשה, נולד לו מושג חדש בשם "כלכלת היוצרים" שמתאר בדיוק את המגמה הזאת. נשמע נהדר, אבל האם זה באמת משתלם לנו הצרכנים ואפשר למצוא מבצעים/קופונים/דילים שווים אותם מציעים המשפיענים או שמא מדובר בעוד דרך לקידום מכירות שלא נותן ערך מוסף אמיתי בדמות חיסכון כספי?
נתחיל מהסוף, התשובה אינה חד משמעית ומשתנה ממקרה למקרה. משפיענים ויוצרי תוכן רבים משתתפים בקמפיינים פרסומיים באופן תדיר ומקדמים מוצרים ומותגים בתשלום. במקרה הזה, הם מהווים סוג של ערוץ פרסומי נוסף בדומה למודעה בעיתון, באנר באתר תוכן, פרסומת טלוויזיה או שלט חוצות באיילון, אך בשונה מאלה, למשפיענים יש את "התיבול הסודי" שלהם שמורכב בד"כ מנישה מסוימת שבה הם פיתחו מומחיות וסביבה יצרו קהל עוקבים שמאמין להם יותר ממה שהוא מאמין לפרסום במדיות הקלאסיות, מה שמניע הרבה יותר לפעולה כשמשווים בין שיטות הפרסום, דבר שגם מגובה במחקרים רבים. זה נהיה יותר מעניין כאשר המשפיענים ויוצרי התוכן מקדמים מוצר/מותג מסוים ומציעים גם הטבות מיוחדות לקהל שלהם, או בשם המוכר יותר "קוד קופון".
השיטה של קוד הקופון אינה חדשה, אנחנו הצרכנים רגילים כבר שנים לקבל הטבות והנחות דרך מועדוני לקוחות כאלה ואחרים ואין ספק שמדובר באחת משיטות השיווק היעילות ביותר. בשנים האחרונות, אנחנו עדים יותר ויותר למשפיענים ויוצרי תוכן שמשתפים פעולה עם מותגים ומחלקים קודי קופון אישיים אותם הם חולקים עם קהל העוקבים שלהם. כך למשל משפיעניות כמו מעיין אדם, עינב בובליל, דנית גרינברג ועוד רבות וטובות, משקיעות זמן רב ביצירת תכנים בעלי ערך מוסף, עובדות במשך שעות ארוכות כדי ליצור חיבור אמיתי וארוך טווח עם קהל העוקבים שלהן, משתפות במידע אישי ואינטימי על שגרת יומן ובין לבין גם מציעות מבצעים חמים ובלעדיים או קודי קופון שיכולים לחסוך לעוקבים שלהן עשרות ולעיתים מאות שקלים מהמחיר המקורי של המוצר אותו הן משווקות. חלקן, כמו מעיין אדם למשל, אפילו נושאות בגאווה אג'נדה כנגד יוקר המחיה ומגדירות את הפעילות שלהן כחברתית יותר מאשר שיווקית.
אז איך תדעו אם מדובר בהזדמנות שווה או בתרגיל שיווקי?
על אף הפרסומים השונים שטוענים שמדובר בעבודה בעיניים, לנו הצרכנים קל מאוד לבדוק זאת. ראשית, כל מוצר שהמשפיענים ויוצרי התוכן מפרסמים ניתן במקרים מסוימים למצוא לרכישה דרך משווקים נוספים ברשת ולערוך השוואה בין ההצעות עבור המוצר המסוים. שנית, ניתן לפנות למשפיענים ויוצרי התוכן באופן אישי (בכל זאת, מדובר ברשתות חברתיות) ולשאול לגבי ההטבה עצמה. מכיוון והחוק הלא כתוב היחיד של משפיעני ויוצרי התוכן הוא אותנטיות, אפשר לצפות לתשובה כנה.
רוצים גם להצטרף לטרנד?
אם גם לכם יש חשבונות פעילים ברשתות החברתיות ואתם יודעים לייצר תוכן איכותי, אתם בהחלט יכולים לקחת חלק במגמה הזאת ולחלק לחברים ולעוקבים שלכם קודי קופון או להמליץ להם לרכוש מוצר שאהבתם ולקבל על כל רכישה שהגיעה דרככם עמלה מסוימת או הטבה. מותגים רבים מציעים היום תוכניות שותפים (אפיליאציה) שמאפשרות לכולנו להפוך לממליץ/סוכן מכירות ולקבל על כך תמורה. לא תאמינו כמה קל להתחיל, ישנן אפליקציות ופלטפורמות ייעודיות המקשרות בין מותגים ומשפיענים ולכם נותר רק להציע את עצמכם, לחפש או לדרוש הטבות מיוחדות כדי לפרסם הצעות מספיק אטרקטיביות שיעניינו את העוקבים שלכם ולהתחיל לעשות כסף. בהצלחה!
שלומי סוקר הוא אסטרטג שיווק ומנהל לקוחות באפליקציית Humanz המקשרת בין מותגים ומשפיענים