סגור
פתיחת סניף קרפור באשדוד
פתיחת סניף קרפור באשדוד (צילום: מאיר תורגמן)

ניתוח
יינות ביתן עדיין מדממת, קרפור תגדיל את הקופון

זרוע קמעונאות המזון שהקימה אלקטרה צריכה עם רכישת יינות ביתן לפני כשנתיים, ממשיכה להכביד על הקבוצה בשל הסבת הסניפים לקרפור; רשת המזון סיימה את הרבעון הראשון עם הפסד תפעולי של 49 מיליון שקל; זה לא עוצר את קרפור הצרפתית מלהעלות את דמי הזיכיון

בתחילת חודש מאי, בשיאו של גל עליות מחירי המזון במשק, בחר ראש הממשלה בנימין נתניהו לשמש כפרזנטור למותג קרפור, כשהגיע להשקת אחד מ־50 הסניפים שנפתחו בו־זמנית. בזמן שנתניהו גזר סרטים — קרפור הצרפתית תגדיל את הקופון שהיא גוזרת כאן בישראל.
לפי דו"חות אלקטרה צריכה לרבעון הראשון של השנה, סכום דמי הזיכיון שתשלם יינות ביתן לקרפור יגדל. כך, למעשה, ככל שהתמלוגים שמשלמת הרשת לקרפור הצרפתית גדלים - כך יכולתה להוזיל מוצרים ביחס לרשתות אחרות קטנה. הדו"חות גם חשפו את התמיכה של הרשת הצרפתית בזו מקומית - קרפור הצרפתית העבירה 7 מיליון יורו ליינות ביתן, אך אם האחרונה לא תעמוד ביעד שהציבה לה בנוגע לקצב פתיחת הסניפים, יהיה עליה להשיב את הסכום לקרפור. במסגרת ההסכם נקבע כי קרפור תעביר ליינות ביתן עוד מיליון יורו כנגד ביצוע השקעות בהסבת סניפים בשתי פעימות בעוד שנה ובעוד שנתיים. בנוסף, תעמיד קרפור לרשות יינות ביתן סכום נוסף של תמיכה מסחרית בשנים 2029-2023, אשר יחושב כשיעור מהמכירות של הסניפים המוסבים, ותגדיל את ימי האשראי לרשת בשנתיים הראשונות להשקה.
"הנפקת קרפור לפי שווי של כ־800 מיליון שקל או יותר עומדת על הפרק", אמר צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, בשיחת משקיעים אחרי פרסום דו"חות הרבעון הראשון של החברה. שווימר הוסיף כי "אין ספק שהעבודה שעשינו עם קרפור וההשקה והתוצאות מאפשרות לנו להסתכל גם על הנפקה, לצד ההחלטה על המימוש".
אפשר להעריך כי אופציית ההנפקה של קרפור על הפרק, כיוון שלמרות השיפור בתוצאות 50 הסניפים שהוסבו החודש למותג קרפור, זרוע קמעונאות המזון שהקימה הקבוצה עם רכישת יינות ביתן לפני כשנתיים, ממשיכה להכביד על אלקטרה צריכה. מכירות הקבוצה צמחו בשיעור של 4% ל־1.5 מיליארד שקל בזכות צמיחה בפעילות קמעונאות החשמל, אשר קוזזה בירידה של 6.4% במכירות רשת המזון.
הירידה במכירות המזון, שנבעה בעיקר מסגירת סניפים לצורך הסבתם למותג קרפור, באה לידי ביטוי גם בשחיקת הרווחיות הגולמית של הקבוצה ל־28.7% מהמכירות ובצניחה של 90% ברווח התפעולי של החברה ל־5.5 מיליון שקל לעומת 54.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, בעקבות הפסד תפעולי של 52 מיליון שקל בזרוע המזון. יינות ביתן גררה את אלקטרה צריכה להפסד נקי של 10.5 מיליון שקל ברבעון הראשון לעומת רווח נקי של 46.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
המיתוג מחדש תחת קרפור עורר עניין והוביל לזינוק חד של 84% במכירות למ"ר ל־53-46 אלף שקל למ"ר בסניפים שהוסבו. למרות הכמות הקטנה של מוצרי המותג קרפור (457 מוצרי מזון, טואלטיקה וניקיון וכ־550 מוצרי נון פוד) שיובאה עד כה, כבר 14% מסל הקניות בסניפים שהוסבו היו של המותג הצרפתי. באלקטרה צריכה צופים כי במהלך השנה הראשונה להשקה שהחלה רק ברבעון השני השנה, יעמוד ה־EBITDA של חברת קמעונאות המזון ששמה הוסב מיינות ביתן לגלובל ריטייל, על כ־100 מיליון שקל וכי ככל שקצב הצמיחה בסניפים שהוסבו יישמר — ציפייה לא סבירה שכן ככל שיחלוף הזמן אפקט ההשקה יישחק ואיתו קצב הצמיחה — יגיע מחזור הקבוצה כולה לכ־7 מיליארד שקל בשנת 2024.
אלקטרה צריכה חשפה כי יינות ביתן חתמה במרץ האחרון על הסכם עם קרפור, שלפיו תעמיד לטובת החברה הצרפתית סכומי כסף לתמיכה מסחרית בהשקעות שמבצעת הקבוצה בהסבת הסניפים הקיימים לפעילות תחת מותגי קרפור, בהקמת חנויות חדשות, בעלויות שיווק המותג, וברכישת מלאי מוצרי קרפור לחנויות המוסבות. מנגד, התחייבה יינות ביתן כי עד סוף השנה תסיים את הסבתם של 30 סניפים נוספים, כך שהרשת תמנה 80 חנויות תחת המותג הצרפתי.
זרוע המזון ממשיכה לאלץ את אלקטרה צריכה להשקיע ברשת. בפברואר האחרון חתמה גלובל ריטייל (לשעבר יינות ביתן) על הסכמים לחידוש מסגרת אשראי בסך של כ־100 מיליון שקל, משני בנקים. חודש לאחר מכן חתמה קבוצת קרפור על כתבי התחייבות עם 4 בנקים לקבלת הלוואות נוספות בסכום כולל של כ־148 מיליון שקל, לזמן ארוך, שבמסגרתם עודכנו אמות המידה הפיננסיות הנדרשות ממנה, לצד משא ומתן עם התאגידים הבנקאיים לעניין תמיכת בעלי מניותיה של קבוצת יינות ביתן, וזאת לשם עמידה בתוכניות השיפוץ וההסבה והשקת מותג קרפור עד לתום הרבעון השני השנה. כמו כן קיבלה גלובל ריטייל מימון בהיקף של כ־100 מיליון שקל מבעלי מניותיה, כש־42 מיליון שקל הגיעו מנחום ביתן, המייסד.
גיוס ההון מהבנקים, בתקופה שבה הריבית ממשיכה לעלות, מציב את אלקטרה צריכה בפני אתגר. לחברה התחייבויות לתאגידים בנקאיים לזמן ארוך בסך 750 מיליון שקל, כשמתוכם 498 מיליון שקל משויכים ליינות ביתן, צמודות לריבית הפריים פלוס עד 2.4%. בנוסף, לחברה התחייבויות לתאגידים בנקאיים לזמן קצר בהיקף של 184 מיליון שקל. לאור העלייה הצפויה בריבית הבנקאית, כל גידול של 1% בריבית צפוי להגדיל את הוצאות הריבית נטו של הקבוצה בכ־6 מיליון שקל ברמה שנתית הן מבחינת ההשפעה על תוצאות החברה והן מבחינת ההשפעה על תזרים המזומנים של החברה. בנוסף, החברה משלמת לבעלי נכסים שכר דירה בעבור סניפים ומשרדים אשר צמוד ברובו למדד המחירים לצרכן, כאשר כל גידול של 1% במדד המחירים לצרכן צפוי להגדיל את הוצאות השכירות ב־4 מיליון שקל ברמה שנתית מבחינת ההשפעה הן על תוצאות החברה והן על תזרים המזומנים שלה.
נזכיר כי במאי 2021 רכשה אלקטרה צריכה 35.05% מיינות ביתן לפי שווי חברה של 400 מיליון שקל. במסגרת ההסכם קיבלה החברה אופציה לרכישת חלקו של ביתן (41%) עד סוף השנה, לפי שווי חברה של 900 מיליון שקל או מכפיל 7 על ה־EBITDA בניכוי חוב פיננסי של החברה. מועד המימוש לפי השווי הגבוה מבין השניים הוקדם לאחר מכן לספטמבר הקרוב. אם לא תממש אלקטרה את האופציה, צריכה החברה, על פי ההסכם, לצאת להנפקה.
עם רכישתה, היו ליינות ביתן חובות בגובה 170 מיליון שקל ולאחר הרכישה לקחה החברה הלוואות נוספות בגובה 180 מיליון שקל. השנה לקחה החברה 4 הלוואות בסכום כולל של 148 מיליון שקל, בריבית פריים פלוס עד 2.4%. כאמור, במקביל הזרימו בעלי המניות 100 מיליון שקל, כש־42% הוזרמו על ידי המייסד נחום ביתן, שכפי שנחשף ב"כלכליסט", גם רכש מעובדי החברה את האופציות (1.98%) שקיבלו מהיו"ר לשעבר שלמה רודב וכעת הוא מחזיק 41%, כיוון שהעניק עוד טרם העסקה עם אלקטרה צריכה אופציות לבנקים המקנות בעת מימושן 10% מהון מניות החברה, כנגד המשך מימון שלו נזקק באותם ימים.
במסגרת ההקצאה נקבע כי במקרה של אקזיט, יקבלו הבנקים תמורה מינימלית בעבור מניותיהם בסכום של כ־100 מיליון שקל. בעקבות גיוס ההון מבעלי המניות, הוסכם בין הצדדים כי במקרה שבו תמומש האופציה על ידי האחים דני ומייקי זלקינד, לתמורת האופציה יתווסף סכום ההשקעה של 42 מיליון שקל שהושקע על ידי ביתן בגיוס האמור.
השבועות הבאים יהיו קריטיים להחלטה של הזלקינדים, האם לממש את האופציה או לקחת את החברה להנפקה. זאת מתוך הערכה בחברה כי כחודש וחצי אחרי ההשקה, מתייצבות המכירות ואפשר לראות את הביצועים, בנטרול הזינוק הראשוני. בעוד שבועיים יסיימו בחברה את ההתאמות האחרונות ב־50 החנויות שכבר הוסבו וייצאו באמצע יוני לגל שני, שבמסגרתו יוסבו 15 סניפים, מתוכם 12 מרקט (מוזלים) ו־3 סיטי (עירוניים). בין הסניפים שיוסבו: בגני אביב בלוד, בשכונה ח' באשדוד, בשרונה רחובות, באודיטוריום חיפה, בנאות חן שבחדרה, במגדל העמק, באבן יהודה ובאבן גבירול בתל אביב. הסניפים יוסבו מבלי שהחברה תסגור אותם, כך שהמכירות לא צפויות להיפגע בתקופת ההסבה, כפי שקרה בשלב הראשון.
בנוסף, הרשת ממתינה למכולות שבדרך ובהן כ־150 סוגים של מוצרי מזון ונון פוד ובהם אורז, פסטה, עוגיות, חטיפים מלוחים בסגנון פרינגלס, קפסולות כביסה, טבליות למדיח, באגטים ומאפים , ממרח אגוזים מקביל לנוטלה ומוצרי מזון אורגני. אורי קילשטיין מסר כי "הצמיחה בשיעור חד של 84% חריגה ומעידה על הבשורה שהצרכן הישראלי רואה במהלך. אנו פועלים בימים אלו להרחיב את הפריסה הארצית עם עוד 15 חנויות ועוד מאות מוצרי המותג".